Funderingar om flera operativsystem
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Funderingar om flera operativsystem
Är av en nybörjare i Linux världen, men skulle ändå vilja testa på, låster intressant med ubuntu!
Skulle vilja ha två operativsystem på samma dator, kör med windows xp nu, men vill ha Ubuntu också, är det då bara att jag skapar en till partition och installera ubuntu på den ?
Kommer då jag kunna välja vilket operativsystem jag vill starta i början då datorn startar upp ?
Eller är det mer invecklat ändå ?
Funderade även på, om man kör ubuntu feisty 6.10 kommer man då kunna uppgradera till nya ubuntu som släpps senare i april direkt ifrån os:et ?
Eller måste man tanka ner hela den nya versionen och installera via cd/dvd ?
Tack på förhand
Skulle vilja ha två operativsystem på samma dator, kör med windows xp nu, men vill ha Ubuntu också, är det då bara att jag skapar en till partition och installera ubuntu på den ?
Kommer då jag kunna välja vilket operativsystem jag vill starta i början då datorn startar upp ?
Eller är det mer invecklat ändå ?
Funderade även på, om man kör ubuntu feisty 6.10 kommer man då kunna uppgradera till nya ubuntu som släpps senare i april direkt ifrån os:et ?
Eller måste man tanka ner hela den nya versionen och installera via cd/dvd ?
Tack på förhand
//Mikael
SV: Funderingar om flera operativsystem
Det är precis så som du säger, du kan partionera om och installera även Ubuntu och köra dual boot. Det går alldeles utmärkt.
Du får då en boot meny att välja från vilket operativ du vill gå in i vid boot.
Och du kan via terminal direkt i Edgy, uppgradera från Edgy 6.10 till Feisty 7.04.
Du får då en boot meny att välja från vilket operativ du vill gå in i vid boot.
Och du kan via terminal direkt i Edgy, uppgradera från Edgy 6.10 till Feisty 7.04.
Piece of cake. 
Starta bara upp med Ubuntu skivan och välj att du vill installera Ubuntu, sen sköter Ubuntu det mesta jobbet åt dig och frågar dig lite saker då och då.
När du har installerat klart så hämta hem alla uppdateringar på direkten. Det kan ta en stund eftersom det brukar vara rätt många första gången som man uppdaterar Ubuntu.

Starta bara upp med Ubuntu skivan och välj att du vill installera Ubuntu, sen sköter Ubuntu det mesta jobbet åt dig och frågar dig lite saker då och då.
När du har installerat klart så hämta hem alla uppdateringar på direkten. Det kan ta en stund eftersom det brukar vara rätt många första gången som man uppdaterar Ubuntu.
-
Okej vad bra, tack för jättesnabba svar.
Är det då windows egna bootmanager man använder, då ubuntus heter grub ?
Så man riskerar inte att allt försvinner ifrån hårddiskarna med andra ord.
Är det då windows egna bootmanager man använder, då ubuntus heter grub ?
Så man riskerar inte att allt försvinner ifrån hårddiskarna med andra ord.
//Mikael
Du får GRUB som bootmanager. Och inget försvinner. 

Skulle något gå fel så finns det ett enkelt sätt att återställa Windows igen, eller att laga GRUB. Återkom i så fall. Lycka till. 

-
Har en sista fråga, har även tankat hem betan på den nya Ubuntu versionen, tycker ni att jag skall installera den eller feisty 6.10 ? Om man har betan, kan man även då uppdatera direkt till den nya fulländade versionen som kommer senare i april ?
//Mikael
Den uppgraderas hela tiden medans du kör den, och 19 April så bör den ha uppgraderats till full version (stable).
Bra, funderade också på det!DimensionX skrev: Den uppgraderas hela tiden medans du kör den, och 19 April så bör den ha uppgraderats till full version (stable).

-
Har precis installerat betan på en egen hårddisk och följt anvisningarna väl vid installationen av ubuntu. Det kommer även upp en lista på operativsystem, men dock bara Windows Xp. Ubuntu finns inte med!
Vad skall man göra då, kan bara komma in i windows trots att jag installerat och följt anvisningarna, tacksam för svar.
Vad skall man göra då, kan bara komma in i windows trots att jag installerat och följt anvisningarna, tacksam för svar.
//Mikael
-
Har i alla fall kommit in i ubuntu betan nu med hjälp av live-cdn, men har då ytterligare ett problem, då jag uppdaterade versionen med uppdateringshanteraren kommer följande meddelande fram:
Kunde inte hämta alla förrådsförteckningar
Förrådet kanske inte längre är tillgängligt eller kunde inte bli kontaktat på grund av nätverksproblem. Om tillgänglig kommer en äldre version av den felande förteckningen att användas. Om inte kommer arkivet ignoreras. Undersök din nätverksanslutning och stavningen av arkivets adress i inställningarna.
http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dis ... ources.bz2: MD5-kontrollsumma stämmer inte
Kunde inte hämta alla förrådsförteckningar
Förrådet kanske inte längre är tillgängligt eller kunde inte bli kontaktat på grund av nätverksproblem. Om tillgänglig kommer en äldre version av den felande förteckningen att användas. Om inte kommer arkivet ignoreras. Undersök din nätverksanslutning och stavningen av arkivets adress i inställningarna.
http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dis ... ources.bz2: MD5-kontrollsumma stämmer inte
//Mikael
Live-CD är INTE samma sak som att komma in på Ubuntu:n som du installerade på hårddisken! Det är nog därför uppdateringen krånglar också!mipalla skrev: Har i alla fall kommit in i ubuntu betan nu med hjälp av live-cdn
-
På live-cdn finns det en boot meny, boot from first hard disk. Vilket fungerar bra.
Men som sagt, problem med det och även grub.
//Mikael
Jaha, missförstånd!mipalla skrev: På live-cdn finns det en boot meny, boot from first hard disk. Vilket fungerar bra.

OFFTOPIC: TheOne, kolla dina PM