Problem med partionering
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Problem med partionering
Jag har bränt 6.10 och försöker göra så att jag kan behålla Windows också. Jag kommer så långt att ubuntu ska partionera disken sen står den bara och stampar. Inget fel på skivan, jag har kört den åpå en annan burk där gick det som tåget. Är 160 GB kanske för stort? 

Leif Andersson
SV: Problem med partionering
Hej och välkommen hos oss, harholm !! 
Är windows NTFS formatterat ?
/Peter

Är windows NTFS formatterat ?
/Peter
Jag installerade Ubuntu 6.10 på min 160 Gig disk utan problem. Rubbet var ntfs formatterat från början.
Kan det vara så att disken är skadad?
Provat att köra felsökning (Scandisk) i XP och låta den checka ut disken så den är ok?
Provat att köra felsökning (Scandisk) i XP och låta den checka ut disken så den är ok?
-
- Kontakt:
Om Scandisk är u.a. så finns det väl fortfarande en liten risk att det är fel på CD-skivan (eller att CD-läsaren inte klarar läsa skivan rätt). Att den fungerar i en CD-läsare är ju ingen absolut garanti att den fungerar i alla CD-läsare. Det finns väl ett kommando "testa skivan" när man bootar upp CD-skivan. Värt att prova? 
Jag gissar också att det kan ta en liten stund att formatera 160G, så man får väl väääääntaaaa och se ...
Ytterligare ett sätt att felsöka är väl att ordna sina partitioner innan man börjar installera. Om man först med live CD "Gnome partitions redigerare" eller ex. Partition Magic skapar och formaterar sina partitioner så kanske man kommer runt felet?

Jag gissar också att det kan ta en liten stund att formatera 160G, så man får väl väääääntaaaa och se ...

Ytterligare ett sätt att felsöka är väl att ordna sina partitioner innan man börjar installera. Om man först med live CD "Gnome partitions redigerare" eller ex. Partition Magic skapar och formaterar sina partitioner så kanske man kommer runt felet?
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 6 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
Tack alla!
Instalerade 7.04, fungerade utmärkt. Kanske fel på skivan men nu går det som tåget.
Instalerade 7.04, fungerade utmärkt. Kanske fel på skivan men nu går det som tåget.

Leif Andersson