#ubuntu-se @freenode. Helt åt h-vete.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: #ubuntu-se @freenode. Helt åt h-vete.

Inlägg av Bossieman »

vem är ansvarig för kanalen #ubuntu-se och hur får jag lättast kontakt med denne?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Bossieman skrev: vem är ansvarig för kanalen #ubuntu-se och hur får jag lättast kontakt med denne?
Tror det är Louie, han var det förut i allafall.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ord som "gay pr0n", "jävla fitta", "bögporr" var några ord som förekomm där ikväll.
Även fast det var "skämtsamt" menat från den som skrev det tycker jag iaf att det drar ner nivån på kanalen.
Man lär tänka på att det finns äldre och nya människor där, jag som ny vill inte komma till en kanal där man använder sådana ord.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trodde det var Ozamosi jag, men jag har nog fel.

Fråga Oz i irckanalen vettja.
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

att dra till ett skämt som involverar bögporr tycker jag knappast är nåt att göra en stor grej av.
en känd sida nämndes, och folk skämtade om att det var vissa personer som skulle gilla sidan lite mer. inte mer med det. och absolut inget att göra en stor grej av. där finns antagligen mycket värre saker som har sagts i kanalen än en jäkla hemsida som man inte ens behöver ta sig in på.

som urban sa. sunt förnuft är det som gäller. om scrav känner att han mådde dåligt av det som sades kan han juh alltid ta upp det med dom som diskuterade det hela. jag är säker på att dom som gjorde det vet om det, annars har jag loggen och kan friska upp deras minnen, så att dom sedan kan be om ursäkt ;).
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

Hund skrev: Ord som "gay pr0n", "jävla fitta", "bögporr" var några ord som förekomm där ikväll.
Även fast det var "skämtsamt" menat från den som skrev det tycker jag iaf att det drar ner nivån på kanalen.
Man lär tänka på att det finns äldre och nya människor där, jag som ny vill inte komma till en kanal där man använder sådana ord.
"gay pr0n" sas inte, "jävla fitta" sas en gång. drar ej upp skälet, "bögporr" var det lilla jag sa tidigare.

om ni nu inte vill att fula ord ska synas kan ni säkerligen sätta in spärrar på alla sådana ord. så slipper vi se dom avskyvärda svordomarna.
Okänd

Inlägg av Okänd »

SilverDogg skrev:
Hund skrev: Ord som "gay pr0n", "jävla fitta", "bögporr" var några ord som förekomm där ikväll.
"gay pr0n" sas inte, "jävla fitta" sas en gång. drar ej upp skälet, "bögporr" var det lilla jag sa tidigare.

om ni nu inte vill att fula ord ska synas kan ni säkerligen sätta in spärrar på alla sådana ord. så slipper vi se dom avskyvärda svordomarna.
Hund menade ikväll, inte igår.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vilka har OP status nuförtiden i Ubuntu-se    ???

Nu vet jag sedan att "Oza" har många synpunkter på just IRCn
samt hur den ska fungera.

Jag tycker "ärendet" bör bollas via honom.

Det blir sedan lätt otrevligt att diskutera sådant här i en öppen tråd
i ett forum.
SilverDogg

Inlägg av SilverDogg »

Bobcat skrev:
SilverDogg skrev:

Hund menade ikväll, inte igår.
oj. fel av mig, missade det >_<. fast ändå, loggen är fortfarande densamma. "gay pr0n" finns inte med alls, "jävla fitta" en gång. vet inte när, möjligt att det var för idag/ikväll. och "bögporr" sades igår kväll och ikväll.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det var "homo pr0n", ber om ursäkt för det.

Edit: För att göra saken klar, jag personligen tar inte illa upp för ett sådant språk, jag bryr mig heller inte.
Men det finns andra som kanske inte tar lika lätt på saken, det är dem jag tänker på. :)
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 4 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Har skickat ett PM till ozamosi nu.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag och nafallo är de som kan moderera i kanalen. Att det är nafallo som kritiseras gör såklart det hela lite jävigt.

Dock. Ingen i ubuntu-se är mer Ubuntu (möjligtvis undantaget yeager) än han. Han är nämligen med och bygger det. Någon som använder (t ex) mplayer i feisty? Gissa vem som snyggat till det paketet ;)

Det finns alltid en balansgång mellan att få uttrycka sig fritt, och att ingen ska ta illa upp. Det som är upprinningen till bögporrsdiskussionen är tommy-ds dns-server. Han fick hjälp, men tog inte till sig den - i så fall har frivilliga personer som ägnar sin fritid åt en okänd persons dator rätt att tröttna. Betala, läs själv, ställ bättre frågor etc - det finns många lösningar på problemet. Även om baktaahs kommentar är onödig är det inget större problem - han har dessutom fåt höra att han uppfattas på ett sätt som inte är lämpligt, och han försöker bättra sig. I det som följer snackar folk med varandra på ett skämtsamt sätt, och ingen blir illa behandlad, utsatt för personlig kritik, eller något annat som de ska kunna ta illa upp för. Så jag förstår inte varför någon tar illa upp? Absolut politisk korrekthet är bara dumt att eftersträva när det handlar om fritidsaktiviteter - folk hjälper till för att de ser en fråga de kan svara på, och de ser den eftersom de är i kanalen, vilket de är eftersom de gillar den.

Och seriöst: om inte URL:en hotmales.com gör att man börjar fundera på innehållet, gör inte det faktum att det är ett svar på frågan var man kan lära sig mer om bögporr att man ganska uppenbart inte ska klicka på länken, om man inte vill se något om bögporr?

På IRC förekommer ibland konstiga länkar och ofint språk. Så är det. Även i ubuntus andra kanaler. IRC är vardagligt tal, i kombination med åtminstonne upplevd anonymitet, och då blir uppförandet omognare än i välpolerade pressmeddelanden - det finns det psykologiska underrlag för att påstå. Frågan är hur stor omfattningen är, och jag upplever inte att den är besvärande än.

Ingen moderering sker i kanalen om det inte är absolut nödvändigt, och så kommer det förbli. Är någon ett svin kan man säga till (men i det här fallet är jag ganska säker på att de inblandade skulle få stark uppbackning). Är någon ett svin för mycket för länge, och/eller ägnar sig åt olagligheter som hot, kan det bli tal om att sparka ut personen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det finns alltid mellanlägen, man behöver inte sparka ut någon.  ;) Det språk som användes var i mitt tycke något osmakligt, men inte så jag skulle lämna kanalen.
Hade jag varit helt ny så är det tveksamt om jag hade kommit tillbaka till kanalen, inte pga att det var så extremt allvarligt, utan mer för att det är just tröttsamt, osmakligt och omoget, man har hört det förut och det var inte särskilt kul då heller.  ::)

Man behöver inte ha några speciellt stränga regler eller så, utan vi kan ju alla reagera när vi finner något vi uppfattar som obehagligt. Den som fäste min uppmärksamhet på det hela var lite upprörd, det var därför jag tjötade lite i kanalen.
Om man råkar säga något olämpligt som någon tar illa upp av, så får man finna sej i att någon säger till, det behöver inte vara op.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Sant. Fick jag inte med det? Jag tänkte ju på det... :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, vi måste inse att IRC är "talspråk". Diskussionerna på fikat på jobbet är inte heller alltid rumsrena, men man skärper till sig när någon med känsliga öron sätter sig ner.

Jag tror vi kommer väldigt långt genom att säga till varandra när någon blivit för barnslig eller hamnat för långt under bältet.

Jag hänger själv sporadiskt på kanalen och då har jag upplevt det som väldigt trevligt och folk med frågor har blivit väl behandlade.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
madbear

Inlägg av madbear »

Det va ju ett antal år sedan jag satt och skulle hjälpa syrran att skaffa hotmail och hon gick in på den sidan av misstag. Men det jag vill få fram här är att en som är helt ny inom ubuntu ska väl inte behöva se sånt snack. Tror tex inte  att min pappa skulle fortsätta hänga i kanalen eller i detta forumet om han såg sånt. Ja ni förstår.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

scrav skrev: Det va ju ett antal år sedan jag satt och skulle hjälpa syrran att skaffa hotmail och hon gick in på den sidan av misstag. Men det jag vill få fram här är att en som är helt ny inom ubuntu ska väl inte behöva se sånt snack. Tror tex inte  att min pappa skulle fortsätta hänga i kanalen eller i detta forumet om han såg sånt. Ja ni förstår.
Ja, jag förstår och håller helt med dig.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vi kan väl komma överens om att vi som på något sätt representerar Ubuntu, som kontaktpersoner, moderatorer, administratorer, utvecklare osv försöker föregå med gott exempel.

Även om inte IRC är någon pressrelease ligger loggarna ute och vem som helst kan köra grep på dem.  Den dag vi blir stora och starka kommer någon att rota efter lik i våra garderober...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"