Jag har precis pratat med min far och kommit överens om att jag ska installera ubuntu på resten av familjens dator, så de har haft problem med att få windows stabilt (pga aningen oförsiktigt användande)... då tänkte jag att det förmodligen är bättre med linux eftersom det inte sammlas lika mycket skit i register och liknande (tror jag iaf) då man surfar...
MEN då kommer frågan in hur jag ska få dem att få det fungera på ett smidigt sätt.. dessa människor kan inte ens använda windows på ett vettigt sätt så dem kommer bli förvirrade till en början.... därför tänkte jag att man skulle ta bort så mycket som möjligt somd em inte behöver så att det inte blir för mycket för dem...
jag undrade mest om ni har några praktiska tips på vad som ska bort och om det finns andra saker som är vettiga att göra...
Skulle tex vara bra med ett ej lösenordskyddat användarkonto... går det att göra?
EDIT: Jag ber om ursäkt om ni tycker att jag har dykt upp på forumet och undrar en massa dumma saker... men ajg är helt enkelt bara ivrig att lära mig

Tack för all hjälp hittils och tack för all kommande hjälp!