Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forumet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forume

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Little John skrev: Är snart klart och sen.............
Om det nu är så viktigt just nu.
Jo den är viktig.... rena skämtet att lura nya användare till kringelikrokar... 8)

http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=319

Vad det nu spelar för roll att den är på engelska  ???

;)
Det spelar en stor roll ! om svenska språkfilen inte finns med, då får admin en tomt ruta.
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forumet

Inlägg av Okänd »

Ett problem med mod proggs är ju att det komplicerar en eventuell uppdatering till en nyare version av SMF.
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forume

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Ett problem med mod proggs är ju att det komplicerar en eventuell uppdatering till en nyare version av SMF.
Inte om man ta en mod som är version 1.1.X.X
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forumet

Inlägg av Okänd »

Nehej. ok.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker såhär:

1. Skapa en lista på faddrar om det underlättar för inslussandet av nya medlemmar i communityn. Att känna sig välkommen är viktigt.

2. Satsa på välskrivna wiki-sidor att hänvisa till. Detta för att:

a) Om man väl författat en lättfattlig, grundlig och överskådlig wiki-sida slår detta alla foruminlägg man någonsin kommer att skriva. Får man hjälp av ett välmenande men svårbegripligt svar, påverkar även detta upplevelsen av forumet. Och då menar jag inte stavning, utan utelämnad information.

b) Att behöva svara på samma fråga ett tio/tjugotal gånger gör att hela support-biten på forumet med tiden kommer att kännas övermäktig. Det leder till knapphändiga svar, man skriver inte mer än man behöver, och svaren blir för varje tillfälle mer och mer tvetydiga och öppna för feltolkningar.

c) Genom att hänvisa till en Wiki-sida kan man ändå hålla en dialog om något trots allt skulle gå fel. Inläggen skulle då gå ifrån "ingenting fungerar, jag har inte gjort nåt" till "Jag har gjort enligt wikisida X, men det går åt pipsvängen i steg 7". Man kan därefter gå in i wiki-sidan och modifiera denna utefter den uppkomna situationen, med ett tillägg eller notering för undantagsfallet.

d) Det är måhända pinsamt att fråga efter de mest triviala sakerna hela tiden. Om man har en välstrukturerad wiki behöver man kanske inte ens fråga, utan kan själv bläddra sig ner i strukturen och få sitt problem löst. Det stärker självkänslan och bidrar till kunskapsspridningen.

3. Låt oss sätta ihop ett PDF-dokument (T ex baserat på den officiella manualen, men med fler skärmbilder) som man kan skriva ut och läsa innan man går och lägger sig, när man sitter på toaletten eller när man åker tåg, utan dator.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Förnuftigt diskuterat.........

[img width=25 height=18]http://torebodatriben.egetforum.se/imag ... s%20up.gif[/img]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Apropå nybörjarforumet: Hur många klistrade "Kom igång med IRC"-trådar ska vi ha? ;)

Och för att fortsätta på min argumentation, kan vi inte länka till en Wiki-sida om det istället?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Är väl bara att klistra av om det blir för många.  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Jag tycker såhär:
Thumps up..... :D

Vitsen sedan är ju att wikidokumenten är levande...ändras något eller att
man i en forumtråd hittar bättre lösningar så ska då wikin uppdateras.

Sen är jag väldigt förtjust i Feistys ämnesuppdelning för hjälpen.

Det skulle bli "sömlöst" om amn körde samma för wikin.

;)
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Det är lite väl många IRC stickys, kan vi inte slå ihop dem/skriva om dem?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det finns redan utmärkta wiki-sidor att hänvisa till, de måste bara uppdateras till Edgy Eft.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Faddrar!
Skapa en tråd dit intresserade faddrar kan anmäla sig kanske?
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Det finns redan utmärkta wiki-sidor att hänvisa till, de måste bara uppdateras till Edgy Eft.
Jo och lika "akut" till Feisty....  sysselsätter alla intresserade Ubuntu wikivänner just nu
så att det är någotsånär klart till 19 April.

;)
Användarvisningsbild
grepapär
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av grepapär »

Som nybörjare är det inte självklart att man vet vad man skall söka på, eller ställa frågan.
Att bläddra  och leta bland alla trådarna som det ser ut nu tröttnar man ju rätt snabbt på. Så man ställer en fråga som redan är ställd och löst och vips är kaoset än mer ett faktum.
Skulle man inte kunna strukturera upp i olika grupper (ex grafikkort uppdateringar partitionering mm)
Det är i varjefall något som jag saknar(självförtroendet höjs ju inte när man är den 57 personen som ställt samma fråga) :) :-[
Okänd

Inlägg av Okänd »

grepapär skrev: Som nybörjare är det inte självklart att man vet vad man skall söka på, eller ställa frågan.
Att bläddra  och leta bland alla trådarna som det ser ut nu tröttnar man ju rätt snabbt på. Så man ställer en fråga som redan är ställd och löst och vips är kaoset än mer ett faktum.
Skulle man inte kunna strukturera upp i olika grupper (ex grafikkort uppdateringar partitionering mm)
Det är i varjefall något som jag saknar(självförtroendet höjs ju inte när man är den 57 personen som ställt samma fråga) :) :-[
WOW!

Jag fick en vision av hur hjälp-forum skulle kunna se ut om man strukturerade upp dem ännu mer.
Ev. skulle mer initierade kunna tycka att det blev larvigt, men att bara kunna klicka sig fram via frågor om alternativ, eller motsvarande undertavlor....YES!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så var det dags för en "struktur-ritning". Blir det inte för mycket ?
Det betyder ju massvis med underforum (fori, forae,forums...vad heter det igentligen? ) ( fori, om jag utgår från latin)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev: Så var det dags för en "struktur-ritning". Blir det inte för mycket ?
Det betyder ju massvis med underforum (fori, forae,forums...vad heter det igentligen? ) ( fori, om jag utgår från latin)
Egentligen så heter det väl ett forum flera fora, men det jag tror att dom allra flesta använder ordet forum även i pluralis.

Själva strukturidén är nog bra, men sannolikt alldeles för arbetskrävande.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: WOW!

Jag fick en vision av hur hjälp-forum skulle kunna se ut om man strukturerade upp dem ännu mer.
Ev. skulle mer initierade kunna tycka att det blev larvigt, men att bara kunna klicka sig fram via frågor om alternativ, eller motsvarande undertavlor....YES!
"Någon" har redan gjort grovjobbet....  ;)

http://www.mdke.org/?p=81

Daniel N har sedan översatt men jag får inte loss översättningen på nåt sätt...

Kopplade man ihop Feistys struktur med Wikistrukturen så blir det nog en bra början...

;)
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Ok. Ska vi försöka samla ihop ett gäng som kan tänka sig vara faddrar och se hur stort intresset är och starta upp en diskussion om detaljerna?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

I min testforum, där jag testa alla möjliga tilllägg, har jag en som heter: PM on registration.
Det är en automatisk PM med valfri text, som skickas till alla som nyss har registrerat sig.
Det vore möjligt att trycka in alla, som vill blir fadder där, samt beskrivning hur man gör.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"