Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forumet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forume

Inlägg av Okänd »

Men det personliga mottagandet fattas eller hur ?
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forume

Inlägg av Okänd »

Vill du köra Internet Explorer under Ubuntu?

Vänta, jag skall se om jag kan hjälpa till..........

Varsågod. :)

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html

Och får du mer problem så är du välkommen tillbaka. :)
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 2 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bossieman skrev:
Little John skrev: Men ska vi bomba ner en nybörjare med länkar ? Det menar ni väl inte på allvar eller ?
Jag vet inte men det känns som om du och jag tänker väldigt lika här. Jag "wordar" Little John här, menar ni allvar med att vi ska erbjuda en länk som svar till frågor?
Allt hänger ju på hur tydlig och välskriven förklaringen är som man länkar till. Länkas det till en massa terminal kör och tekinska kringelkrokar utan närmare förklaring, ja då ger de nog snart upp.

Men länkas det till en förklring som är tydlig och lätt att förstå, då är det en annan sak.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har ni insett hur mycket tid som går åt att leta länkar här på forumet?

Det skulle underlätta en hel del att ha ett länkskafferi till tydliga lättfattliga lösningar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Har ni insett hur mycket tid som går åt att leta länkar här på forumet?

Det skulle underlätta en hel del att ha ett länkskafferi till tydliga lättfattliga lösningar.
Ja, det gör det men att länka till sidor med massa av lull och bludder och man inte känner sig hemma,
dessutom på ryska, tycker jag behövs inte så ofta.
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Det skulle underlätta en hel del att ha ett länkskafferi till tydliga lättfattliga lösningar.
Det där är inte en så dum ide faktiskt.

Varje support tavla skulle ha en klistrad tråd som är låst, fylld med respektive tavlas bra förklaringar/lösningar/name it you got it.....fylld med länkar just till olika bra trådar med olika lösningar och en kort beskrivning av vad som länkas till.

Varje gång någon stöter på en bra tråd, klicka på rapportera till moderator och beskriv vad som är bra och modden kan då lätt hitta tråden och lägga till i den låsta tråden med länkar.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Precis som Little John är inne på så är det det personliga mottagandet jag tror på. Tänk efter här. Du registrerar dig, du får ett personlig PM om personer som erbjuder sin hjälp utan krav på motprestation. Det här är Ubuntu!

Det är väldigt opersonligt med en länk och jag ser det som sista utvägen när jag hjälper någon. Ok att länka till min blogg om IE6, men det handlar om en personlig kontakt och ett proffsigt bemötande i slutändan.
När vi tar emot nya medlemmar så vill vi väl få dem att:
1. Känna sig välkomna.
2. erbjuda den hjälp dom behöver.
3. Känna Ubuntu-andan och kanske själva hjälpa andra när dom kan.
4. Få dem att inse att vi är seriösa i vårt bemötande av dem och få dem att känna sig som en del av helheten.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev:
DimensionX skrev: Har ni insett hur mycket tid som går åt att leta länkar här på forumet?

Ja, det gör det men att länka till sidor med massa av lull och bludder och man inte känner sig hemma,
DET håller jag med om. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bossieman skrev: Precis som Little John är inne på så är det det personliga mottagandet jag tror på. Tänk efter här. Du registrerar dig, du får ett personlig PM om personer som erbjuder sin hjälp utan krav på motprestation. Det här är Ubuntu!

Det är väldigt opersonligt med en länk och jag ser det som sista utvägen när jag hjälper någon. Ok att länka till min blogg om IE6, men det handlar om en personlig kontakt och ett proffsigt bemötande i slutändan.
När vi tar emot nya medlemmar så vill vi väl få dem att:
1. Känna sig välkomna.
2. erbjuda den hjälp dom behöver.
3. Känna Ubuntu-andan och kanske själva hjälpa andra när dom kan.
4. Få dem att inse att vi är seriösa i vårt bemötande av dem och få dem att känna sig som en del av helheten.
En av orsakerna att vi har den andra delen på forumet också, Cafet. :)

Gemenskap och socialt umgänge. Det får folk att känna sig hemma i forumet.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

DimensionX skrev: Det skulle underlätta en hel del att ha ett länkskafferi till tydliga lättfattliga lösningar.
Det här är det jag eftersöker, vi kommer alla att tjäna på det. Vi erbjuder med vår kunskap de bästa och tydligaste guiderna till problemen som nybörjarna ställs inför. Detta kan vara en Wiki artikel, ett blogg-inlägg eller vad som helst men det är tydligt, det är bra skrivet, det är på svenska och du får hjälp om det krånglar!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Många bra förslag här just nu men inte precis Topic.

Hur ska vi förbättra nybörjaredelen, det var frågan.
Inte med länkar. Det vet jag. Jag ber varje gång om ursäkt, när jag måste svara med en länk.
Men ni andra har tydligen inget problem med det eller?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev:

hehe... ;D

"Bulls eye" varför det behövs en egen wiki att länka till.

Sedan ska en wiki då samla upp "samlade erfarenheter" att så där
är att föredra isf att strula sådär...

Oftast där man har fungerande wikis så skapas de ur forumtrådar...

Visst kan det sedan vara bra med ett personligt bemötande men frågeställarens
huvuduppdrag är att lösa någonting på enklaste/bästa sättet...

Är man sedan nöjd kan man ju besöka andra delforum för mer sociala frågor.. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev: Många bra förslag här just nu men inte precis Topic.

Hur ska vi förbättra nybörjaredelen, det var frågan.
Inte med länkar. Det vet jag. Jag ber varje gång om ursäkt, när jag måste svara med en länk.
Jadu Peter, ibland blir det helt enkelt för mycket att skriva ned och man måste ge länkar. Så fungerar det nog i alla forum som finns på internet. Dessutom (som bossieman säger) länkar man till en tydlig lättfattlig svensk guide så är det nog ännu bättre alternativ än att försöka tota ihop något på egen hand.

Därmed inte sagt att man inte kan svara helt själv om man väljer det.

Jag har sett hur många som tackat Bossieman efter det att han gett dem en bra länk till sin blog. (med video och allt) ;)
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag förstår precis vad du säger  ;D och jag förundras över inställningen till det hela. Har ni alla glömt hur det var när ni var nybörjare?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Poäng där, plun  ;D

När och hur började du här ? Vem hjälpte dig och hur ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bossieman skrev:
Jag förstår precis vad du säger  ;D och jag förundras över inställningen till det hela. Har ni alla glömt hur det var när ni var nybörjare?
Jag menade kanske inte att vi bara skall ge länkar till allt, utan till saker som är en smula omständigt att skriva. Lättare snabba svar går ju enkelt att skriva ned snabbt, men en hel guide?

Länk, enda alternativet.

Därför vore ett länkskafferi bra.

Finns det dessutom en video så förstår nybörjaren bättre än om jag skulle sätta mig och skriva ned en massa text.
Okänd

SV: Posta förslag till hur vi kan utveckla och förbättra Nybörjardelen av Forumet

Inlägg av Okänd »

Ok, det kommer in en ny medlem och han får en fadder.

Sedan då? Nye vill veta hur han ska lösa en sak, vad ska då faddern göra (vi säger att faddern inte vet lösningen)?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bossieman skrev:
Jo då vill man ha fakta serverat på ett pedagogiskt sätt...

Ett sätt som hela världen jobbar med är då just wikin för att beskriva saker o ting.

MS jobbar med kb:n....  ofta uselt skrivna... :P

"Löskokta forumtrådar" där någon skriver något ofullständigt är däremot inte
någon bra väg......eller att länka till x antal andra forumtrådar..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Ok, det kommer in en ny medlem och han får en fadder.

Sedan då? Nye vill veta hur han ska lösa en sak, vad ska då faddern göra (vi säger att faddern inte vet lösningen)?
Länk?

(det kan ju finnas förvånansvärt avancerade "nybörjare" också, har sett flera semiproffs med 2 gjorda inlägg)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev:
Poäng där, plun  ;D

När och hur började du här ? Vem hjälpte dig och hur ?
"Help yourself".... :D

Njau jag har alltid letat upp ställen som serverar lösningar.

För Windoze så finns det ju en engelskspråkig community där
det mesta går att hitta.

http://www.microsoft.com/communities/default.mspx

Men inte finns det några genvägar för Ubuntu Sverige att
inte hantera basfakta på ett vettigt sätt... 8)

;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"