jag är ganska så ny på ubuntu fronten, testade det för ca 6 månader sedan och tyckte det var för meckigt för att hålla på installera CEDEGA för att lira WoW t.ex.
Har tidigare kört Slackware (många år sedan, dock utan att läta mig speciellt mycket då jag saknade en hel del mjukvara) Men efter att ha testat (ursäkta svordommarna som kommer) Microsofts senaste satsning, Windows Vista Ultimate, så kännde jag att det var dags att gå vidare till något som faktiskt verkligen fungerar. Och eftersom jag hört otroliget mycket gott om ubuntu och dess möjligheter samt enkelhet så var det ett självklart val.
Så nu till min egentligen fråga.
Jag har 5st hårddiskar i min dator. Ingen raid utan bara JBOD (Just a Bunch Of Disks). Mitt problem är att jag inte har dessa mountade, alla är NTFS med anledning av tidigare Windows, och jag kan ej formatera dem då de innehåller en hel del information som jag inte kan förlora.
problemet är nog inte att mounta dem, tror jag vet hur jag skall göra. mitt problem är bara att veta vilken som är vilken och vad de heter. Jag är van med att de skall heta t.ex: hda, hdb, hdc, etc. men efter att ha läst i forumet så verkar det som att de kan heta sda(?) ingen aning om vad det där är.
så hur gör jag för att mounta mina 5st diskar, kan jag mounta dem till /media eller /mnt ?
jag har installerat ntfs-3g så jag kan använda den mjukvaran för att mounta. Behöver bara veta hur jag skall göra

Jag har redan försökt söka på forumet meninte riktigt hittat någon som passar in på min beskrivning.
Tacksam för hjälp

Mvh
Rich