Kom till ICA:s fiskdisk och frågade efter filèer som jag tyckte mycket om:
HAR NI ALASKA POLLACKER ?
(Blev utkastat och maila just nu från ett gömställe

Just det där menar jag, hund! Inte lätt för utlänningar härHund skrev: heheJag minns för några år sedan att en jobbarkompis lurade i sin polare att skäggbiff var väldigt gott så han sa åt denne att fråga efter det på affären nästa gång han var där, lyckligt ovetande gjorde han det med..
![]()
![]()
![]()
Behöver någon exempel, vulfgar. Har du ? Vore verkligen roligt för mig. jag som älskar dialekter!vulfgar skrev: Den var inte lätt för mej heller och jag är född och har bott hela mitt liv i det här landet.
Vissa sådana uttryck är väl begränsade till vissa delar av landet.
aldrig hört uttrycken här i 08. Roligt låter det...........vulfgar skrev: Tja, om vi lämnar den ekivoka delen så.
Ett par typiskt Göteborgska uttryck kan jag väl klämma fram.
Tetig. Om man är tetig så är men lite konstig.
Tyken. Om man är tyken är man uppnosig, uppkäftig.
I Göteborg så är en munk en sån där uppfluffad skummad sak, oftast med choklad utanpå och iband även kokos. Tror att det ofta kallas gräddbollar i andra delar av landet.
Konstigt nog var det just "han" som jag tittade på i TV:n här första gången under 80talet...vulfgar skrev: Vissa göteborgska uttryck spred sej väl annars via Kurt Olsson.![]()
Vad översätter ni Do(ugh)nuts till?vulfgar skrev: Tja, om vi lämnar den ekivoka delen så.
Ett par typiskt Göteborgska uttryck kan jag väl klämma fram.
Tetig. Om man är tetig så är men lite konstig.
Tyken. Om man är tyken är man uppnosig, uppkäftig.
I Göteborg så är en munk en sån där uppfluffad skummad sak, oftast med choklad utanpå och iband även kokos. Tror att det ofta kallas gräddbollar i andra delar av landet.
Kokta eller råa?Little John skrev: Doughnuts är förbjudna i Sverige för att dom kan användas för att kasta på Göran Persson!![]()
![]()
![]()
![]()
Jag föredra ägg. Det är ju påsk.
Råa och gärna lite äldre.Grön Göling skrev:Kokta eller råa?Little John skrev: Doughnuts är förbjudna i Sverige för att dom kan användas för att kasta på Göran Persson!![]()
![]()
![]()
![]()
Jag föredra ägg. Det är ju påsk.
Det där köper jag inteGrön Göling skrev: Tjaaaa...åldern vet jag ju inte hur det är med, men råa ägg ska ju vara bra för potensen...![]()
![]()
De é en flottyrring!Grön Göling skrev: Vad översätter ni Do(ugh)nuts till?
Ofan, alltid lär man sig något nytt.Sigge skrev: Stockholmare kallas ju för 08or, men jag
hörde idag ett nytt uttryck för Göteborgare.
Öckeröborna kallar dom för 28or.
28 december är "Menlösa barns dag!"![]()