ljudet bara försvann!?

ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

ljudet bara försvann!?

Inlägg av ai »

Hej!
Ljudet har lagt av på min dator, en thinkpad t60. Har kollat alla volymreglage jag kan komma på samt mute. Moduler är laddade. Vet inte var jag ska fortsätta felsöka...musikspelare visar att ljudet spelas upp och jag får inga felmeddelanden, men det hörs inget varken i högtalare eller hörlurar.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: ljudet bara försvann!?

Inlägg av DeepThought »

Vart har du kollat reglagen? Om du inte redan testat kan du starta alsamixer i en terminal får du alla möjliga inställningar, kanske finns där något? Eller är det det du har gjort? :-\

h för hjälp i alsamixer.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av ai »

Jo, jag läste faktiskt den klistrade tråden, har prövat det. Datan har inget hårdvarukontrollerat volymreglage utan knapparna ändrar master-volymen i operativsystemet. Det konstigaste e att det funkade förut! Har inte ändrat på nånting som har med ljud att göra, det bara lade av...säkert nått jätteenkelt fel (som vanligt) men jag blir f-n inte klok på vad det skulle kunna vara!
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Samma här bara la av efter onsdagens (tror det) uppdatering. Har även testat olika högtalare och ljudkort men det hjälper inte.
skogstokerier

Inlägg av skogstokerier »

(förmodligen dumt-) förslag taget ur tomma luften: mitt ljudkort som inte har ett dugg att göra med en thinkpads har använt digital output från ljudkortet med vissa distributioner, det gav samma symptom som du beskriver, men eftersom det är en laptop vet jag inte om det skulle få de inbyggda högtalarna att trilskas. kanske värt att kolla upp, kanske slöseri med tid -vad vet jag? dumt att utesluta något :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"