Miniralvatten skulle jag knappast rekomendera till någon, det skapar bara en massa onödiga transporter. Vi har ju nästan världens bästa kranvatten i Sverige!! Sen kan man tillsätta lite fruktjuice i detta för att få lite extra smak. Popcorn kan jag inte heller rekommendera eftersom det kan innehålla härdat fett, vilket inte är så trevligt i stora mängder. (Beroende på vilken sorts popcorn man köper, undvik mikropopcorn.)
Det är ju mer psykolgiskt att sluta med någon sötsak än fysiologiskt.
Ett exempel är mig själv. Jag bestämde mig en dag för ett par år sedan att sluta med all läsk, godis och att undvika så mycket annat onyttigt som möjligt. Sen dess så har jag inte ätit en endaste bit godis eller druckit något med kolsyra. Visst är jag inte helt sockerfri, frukter och annat innehåller naturligt socker. Väldigt mycket vanlig mat som finns att köpa i butikerna innehåller raffinerat socker, det finns ju liksom överallt nästan och är svårt att undvika.
Hur kommer det sig då att jag bara plötsligt lyckades med detta utan att få något återfall? Jag hade viljan att prova helt enkelt, jag var tillräckligt motiverad för att göra detta. Min hälsa (+ tandhälsa) har förbättrats betydligt efter detta beslutet. Nu skulle jag nog helt enkelt tycka att det vore äckligt att börja äta en massa godis och läsk igen. Tacka vet jag apelsiner, jordgubbar, björnbär, blåbär, hallon, kiwis, kokt saltad grön sparris, majs, morötter, nötter och annat smått och gott växtriket har att erbjuda.
Ser jag på film så väljer jag helt enkelt bort något tilltugg och konsentrerar mig på filmen istället. Inget svårt tycker jag. Dessutom så gillar jag inte godisprasslande under biobesök. :p