Hej!
Jag är ganska ny inom Linux och har nu fått lite problem med ljudet i Ubuntu Dapper. När jag kommer till inloggningsrutan så hör jag ljud från högtalarna, likaså när jag startar ett medieprogram med exempelvis sudo totem... men alltså inte när jag endast är inloggad som min vanliga användare. Jag antar att det här har med rättigheter att göra men jag känner mig helt förvirrad. Är det någon som har någon idé om var jag ska börja?
Ljudproblem - rättigheter
Rätt enhet vald under System/Inställningar/Ljud? Dubbelklickat på högtalaren i den övre panelen och kollat volym på master och pcm eller om mute är på?
Gå in på System/Inställningar/Tangentbordsgenvägar och ge Tysta volym en tangentbordsgenväg. Prova att trycka på knappen du valt några gånger och prova spela något under tiden..
Gå in på System/Inställningar/Tangentbordsgenvägar och ge Tysta volym en tangentbordsgenväg. Prova att trycka på knappen du valt några gånger och prova spela något under tiden..
Jag löste det äntligen. Jag gick in under användare och grupper, klickade på egenskaper för min användare och kryssade i att användaren skulle ha rättigheter att använda ljud enheter.
perfekt!