Ny hårddisk, hur ser jag den?

thoase

Ny hårddisk, hur ser jag den?

Inlägg av thoase »

Jag har satt in en tredje hårddisk på min dator. Från början var det två när jag installerade Ubuntu. Hur får jag tillgång till min linuxpartition på den nya disken?

Nu ser datorn ut enligt följande:
Disk 1 bara XP
Disk 2 XP och Linux, på denna linuxpartition finns Ubuntu installerat
Disk 3 XP och Linux, denna linuxpartition ser jag ej!!

Maskinen har dualboot med XP och Ubuntu.
Användarvisningsbild
deejay_alive
Kontakt:

SV: Ny hårddisk, hur ser jag den?

Inlägg av deejay_alive »

Har du monterat den och laggt med den i fstab?
thoase

Inlägg av thoase »

Nej, jag har bara satt i den rent fysiskt i datorn.
drwxr-xr-x

Inlägg av drwxr-xr-x »

Den kommer synas i /dev men du kan inte använda den sökvägen får att få tillkomst till den utan du måste montera den nån stans. Det som står i /dev är typ enhetsbeteckningen för den. Den kommer förmodligen antingen heta /dev/sdX eller /dev/hdX där X är en bokstav. Du har inte berättat om det är en vanlig ata disk eller en usb/firewire så det är lite svårt att säga säkert. När du vet vilken det är, vad den heter, kan du formatera en partition på disken med nått parted program eller fdisk. Om vi antar att den nya disken är sekundär slav och vandig ata disk så kommer den heta /dev/hdd. Den nya partionen du skapade kommer i så fall heta /dev/hdd1. Nu kan du motera /dev/hdd1 in nånstans i ditt filsystem och använda partitionen.

sudo mkdir /dit/den/skall/monteras
sudo mount -t ext3 /dev/sdd1 /dit/den/skall/monteras

Nu bör du kunda se partitionen på vanligt sätt i konqueror eller nautilus. Jag antog att du formaterade till ext3 partition.

När du är säker på att det funkar fint kan du lägga till en rad i /etc/fstab så att disken monteras när burken bootas. Du kan med fördel söka i forumet här efter hur du lägger till UUID i fstab, det blir mycket bättre så helt enkelt. Jag vet att det finns åtminstone en tråd om UUID. Lycka till...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"