När jag skriver iptables -L får jag ju upp alla regler som finns i iptables.
Mej veterligen har jag aldrig lagt till en enda regel mer än att tillåta samba för en specifierad ipadress.
När jag tittar på dom regler som är upsatta får jag ju fasikens upp nära 2 A4-sidor med regler. Ska det vara så? OM inte hur kan jag rensa alltihopa och börja om från scratch?
Är det något man förövrigt bör göra som nybörjare?
Anledningen till att jag undrar allt detta är att jag inte är säker på om allt står rätt till, jag har en sambashare som jag itne kommer åt utifrån trots att allt verkar tyda på att jag borde göra detta.
Iptables regler
SV: Iptables regler
Det va inget särskillt mysitiskt med detta. Jag avinstallerade Firestarter, installerade Guarddog istället. Startade denna och sedan avslutade den. Då nollades Iptables regler.
Herregud i himmelen tänkte jag när jag inte kunde göra ett skvatt.
Installerade Firestarter igen och det blev nästan lika lång lista över regler igen. Några få som jag hade petat dit själv försvann bara men det gjorde inget.
However, detta löste inte mitt bekymmer. Brandväggen stoppar mej från att komma åt min smabashare med hjälp av min xbox. Jag måste tillfälligt stoppa brandväggen för att ta mej in, sedan fungerar det som det ska. En något omständig procedur men som jag antar att jag får leva med.
Herregud i himmelen tänkte jag när jag inte kunde göra ett skvatt.
Installerade Firestarter igen och det blev nästan lika lång lista över regler igen. Några få som jag hade petat dit själv försvann bara men det gjorde inget.
However, detta löste inte mitt bekymmer. Brandväggen stoppar mej från att komma åt min smabashare med hjälp av min xbox. Jag måste tillfälligt stoppa brandväggen för att ta mej in, sedan fungerar det som det ska. En något omständig procedur men som jag antar att jag får leva med.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
De flesta brandväggar använder iptables. Så det är inte konstigt att du har en massa regler när du kör firestarter.
Det borde inte vara svårt att öppna portarna så att du kommer åt din samba share. Tyvär har jag inte använt firestarter eller koll på vilka portar som måste öppnas för att komma åt samba, men det kan inte vara svårt att ta reda på
Det borde inte vara svårt att öppna portarna så att du kommer åt din samba share. Tyvär har jag inte använt firestarter eller koll på vilka portar som måste öppnas för att komma åt samba, men det kan inte vara svårt att ta reda på

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
I Firestarter är det enkelt. Det finns förval man kan välja som anger portarna. Det enda man behöver hitta på själv, och förmodligen där jag har gjort något fel, är vem som ska komma åt sharen. Jag vill begränsa det till bara EN ipadress nämligen xboxens. detta på grund av att resursen inte är lösenordskyddad.
Jag hade samma trubbel med Firestarter, så jag löste det så att jag inte tillåter några portar för samba för ngn men däremot så tillåter jag xboxen komma åt servern oavsett port. Dessa står på samma nät så jag tillåter alltså 192.168.x.x komma åt server. Detta är säkert inte en så säker lösning
men vad ska man göra! Kör man med Iptables så är det säkert inga problem för begränsningarna är nog i firestarter.