Floppydisk
Floppydisk
Hej! Jag kollade länken från Retardedpope ,gick in i fstab och ändrade där men hur gör jag för att spara ändringen?
Floppydisk
För att kunna spara måste du ha superanvändarrättigheter (24 bokstäver
). Det finns två ungefär lika smidiga (eller icke-smidiga) sätt:
Ett sätt är att öppna en terminal, och skriva gksudo gedit. Då kommer du att bli frågad om ditt lösenord, och sedan kommer gedit att startas med just de nödvändiga rättigheterna. Du kan nu öppna fstab, redigera, och sedan spara.
En annan lösning är att starta Nautilus, gå till /etc/, högerklicka på fstab, välja "Öppna med..." -> "Öppna med annat program", Välj "Use a custom command", och skriv "/usr/bin/gksudo /usr/bin/gedit".

Ett sätt är att öppna en terminal, och skriva gksudo gedit. Då kommer du att bli frågad om ditt lösenord, och sedan kommer gedit att startas med just de nödvändiga rättigheterna. Du kan nu öppna fstab, redigera, och sedan spara.
En annan lösning är att starta Nautilus, gå till /etc/, högerklicka på fstab, välja "Öppna med..." -> "Öppna med annat program", Välj "Use a custom command", och skriv "/usr/bin/gksudo /usr/bin/gedit".
- Retardedpope
Floppydisk
Om du använder:
som det står att man ska göra på wikisidan så trycker du ctrl+x (för att avsluta) och sedan j (för att du vill spara) och sen enter (för att bekräfta platsen där fstab ska sparas) efter att du gjort ändringarna... iaf så har jag för mig att det är så det går till... 
Kod: Markera allt
sudo nano --nowrap /etc/fstab

- Retardedpope
Floppydisk
Jag försökte mig på att skriva en wiki för att folk med samma problem lättare ska kunna få hjälp i framtiden...
Det är dock första gången som jag skriver en wiki, så om det är någon, som vet hur det ska se ut, som vill kolla så att jag har gjort rätt (skulle förvåna mig om jag har det
), så skulle jag uppskatta det.
Min första wikisida: MonteraDiskettMedSkrivrättigheter
Det är dock första gången som jag skriver en wiki, så om det är någon, som vet hur det ska se ut, som vill kolla så att jag har gjort rätt (skulle förvåna mig om jag har det

Min första wikisida: MonteraDiskettMedSkrivrättigheter

- Linus Mannervik
- Kontakt:
Floppydisk
Retardedpope: Bra jobbat!
Jag har pillat lite på den nu.
Eftersom nano kan vara obekvämt för personer som inte är vana att göra saker från terminalen bytte jag ut det mot gedit. Nackdelen är förstås att gedit inte medföljer exempelvis Kubuntu... så jag skrev även en liten hänvisning till Kubuntu-användare.
Jag har pillat lite på den nu.

Eftersom nano kan vara obekvämt för personer som inte är vana att göra saker från terminalen bytte jag ut det mot gedit. Nackdelen är förstås att gedit inte medföljer exempelvis Kubuntu... så jag skrev även en liten hänvisning till Kubuntu-användare.
- Retardedpope
Floppydisk
Tack bonvenon! 
[quote="bonvenon"]Du hittar Attachments i rullgardinsmenyn längst upp på sidan. Där kan du ladda upp bilder som du sedan lägger in på sidan genom att skriva attachment:filnamn.png. --bon[/quote]
Går det att lägga till vilken sorts fil som helst?
Jag tänkte i så fall att jag kunde ta och ladda upp programstartaren som jag har gjort för att montera disketter... För att i så fall hade det bara varit att ladda ner den filen till skrivbordet och dubbelklicka på den eller dra den till panelen och sedan enkelklicka på den... Kanske lite smidigare än att göra en egen fil som är likadan och en sådan fil tar dessutom mindre plats än en png-fil som beskriver hur man gör en sådan fil... :/

[quote="bonvenon"]Du hittar Attachments i rullgardinsmenyn längst upp på sidan. Där kan du ladda upp bilder som du sedan lägger in på sidan genom att skriva attachment:filnamn.png. --bon[/quote]
Går det att lägga till vilken sorts fil som helst?
Jag tänkte i så fall att jag kunde ta och ladda upp programstartaren som jag har gjort för att montera disketter... För att i så fall hade det bara varit att ladda ner den filen till skrivbordet och dubbelklicka på den eller dra den till panelen och sedan enkelklicka på den... Kanske lite smidigare än att göra en egen fil som är likadan och en sådan fil tar dessutom mindre plats än en png-fil som beskriver hur man gör en sådan fil... :/
- Retardedpope
Floppydisk
OK det gick 
Jag vet inte hur många det är som har diskettläsare (börjar bli rätt ovanligt
), men om det är någon som kör ubunutu/kubuntu (fungerar troligen med andra distributioner) och har diskettläsare på datorn, så skulle det vara snällt om denne gick till MonteraDiskettMedSkrivrättigheter och laddade ner lämplig .desktop-fil och testade om den fungerade och sedan postade ett inlägg i denna tråden om hur det gick. 
Jag har nämligen inte kunnat testa kde.desktop eftersom att jag skapade den på en dator utan diskettläsare, men den bör fungera. Vad gäller gnome.desktop så är det ju intressant och veta om den funkar på flers än bara min dator...
anli: Jag vet att du har diskettläsare, så försök inte smita
Det var allt... Tack på förhand

Jag vet inte hur många det är som har diskettläsare (börjar bli rätt ovanligt

Jag har nämligen inte kunnat testa kde.desktop eftersom att jag skapade den på en dator utan diskettläsare, men den bör fungera. Vad gäller gnome.desktop så är det ju intressant och veta om den funkar på flers än bara min dator...
anli: Jag vet att du har diskettläsare, så försök inte smita

Det var allt... Tack på förhand

Floppydisk
Hej! Har läst alla tips som kommit in och kommit fram till att "pmount" är det lättaste sättet. En fundering till:om man har en diskett med NTFS så funkar det väl inte i linux utan det måste vara FAT32? Har en diskett med biosuppgradering som ligger NTFS filsystem. Kan man konvertera till fat32?
- Retardedpope
Floppydisk
Kan man ha NTFS på en diskett?!?! och FAT32 kan man väl heller inte ha på disketter?!?! Det är väl FAT12 eller FAT16 (minns inte riktigt) man har på windowsdisketter?!?!
Men i alla fall... anli: har du provat att ladda ner gnome.desktop (du kör väl vanliga ubuntu?) från min nyskrivna wiki? vill gärna veta om det fungerar och om det fungerar bra...
Men i alla fall... anli: har du provat att ladda ner gnome.desktop (du kör väl vanliga ubuntu?) från min nyskrivna wiki? vill gärna veta om det fungerar och om det fungerar bra...
Floppydisk
Hej! Sitter i alla skrivandet stunder på en xp-dator.eftersom jag inte fått internet att funka min "ubuntudator",därav frågan om olika filsystem.Det jag laddar hem och sparar på diskett i xp(ntfs) funkar inte i ubuntu!
- Retardedpope
Floppydisk
Vad är det du laddar ner i xp som du vill ska funka i ubuntu?
Floppydisk
Fick hjälp av en kompis att ladda ner en uppgradering av bios till diskett. Han har xp med ntfs-filsystem.Provade i min ubuntu,lyckades montera disketten med "pmount" men fick bara upp en massa konstiga tecken på alla filer som låg på disketten!
- Retardedpope
Floppydisk
[quote="anli"]Fick hjälp av en kompis att ladda ner en uppgradering av bios till diskett. Han har xp med ntfs-filsystem.[/quote]
Windows XP använder NTFS på hårdiskar, men på disketter och usbminnen och dylikt används FAT. Så jag tror inte att ditt problem överhuvudtaget har något att göra med NTFS.
[quote="anli"]Provade i min ubuntu,lyckades montera disketten med "pmount" men fick bara upp en massa konstiga tecken på alla filer som låg på disketten![/quote]
Har själv aldrig haft något behov av att uppgraderat mitt BIOS... men jag skulle tänka mig att man startar upp datorn från disketten för att uppgradera BIOS (känns inte troligt att man gör det ifrån operativsystemet). Har du provat att starta datorn med disketten i? (BIOS måste vara inställt på att försöka starta från disketten först)
Windows XP använder NTFS på hårdiskar, men på disketter och usbminnen och dylikt används FAT. Så jag tror inte att ditt problem överhuvudtaget har något att göra med NTFS.
[quote="anli"]Provade i min ubuntu,lyckades montera disketten med "pmount" men fick bara upp en massa konstiga tecken på alla filer som låg på disketten![/quote]
Har själv aldrig haft något behov av att uppgraderat mitt BIOS... men jag skulle tänka mig att man startar upp datorn från disketten för att uppgradera BIOS (känns inte troligt att man gör det ifrån operativsystemet). Har du provat att starta datorn med disketten i? (BIOS måste vara inställt på att försöka starta från disketten först)
Floppydisk
Har botat floppyn men eftersom den inte kan automontera så har jag inte fått det att fungera.Problemet kvarstår ju med alla konstiga tecken och bokstäver under filerna på disketten ungefär som att linux inte acepterar filerna.
- Retardedpope
Floppydisk
anli: när man bootar ifrån diskett, så går inte ubuntu igång, utan det är "operativsystemet" på disketten som går igång. Därför spelar det ingen roll om automonteringen i ubuntu fungerar eller inte och det spelar heller ingen roll om du ser konstiga tecken eller bokstäver när du öppnar disketten i ubuntu, eftersom att det inte är syftet med disketten.
Har du kollat så att BIOS är rätt inställt?
Varför vill du uppgradera BIOS?
Har du kollat så att BIOS är rätt inställt?
Varför vill du uppgradera BIOS?
Floppydisk
Har ett bios från 1998 och det kommer upp en text som säger nåt om "utgånget" 2001!!
- Retardedpope
Floppydisk
anli: Jaha OK, men det fungerar väl i övrigt?
Bara för att det är "utgånget" 2001 innebär inte det att det behöver uppgraderas. Det fungerar säkert lika bra nu som 1998. Jag har säkert äldre bios än så i vissa av mina datorer, men jag har inte brytt mig om att uppgradera eftersom att de fungerar (dock var det ett tag sedan jag använde familjens riktigt gamla datorer).
Om det inte är så att du ska installera ny hårdvara som ditt bios inte är kompatibelt med, så hade jag struntat i att uppgradera det. Det verkar ju som att ubuntu fungerar lika bra ändå eller?
anli: har du varit inne på MonteraDiskettMedSkrivrättigheter och laddat ner gnome.desktop? för i så fall skulle jag vilja veta om det fungerade och vad du tyckte om det...
om du inte kollat in MonteraDiskettMedSkrivrättigheter så skulle jag vilja att du gör det och laddar ner gnome.desktop och berättar hur det fungerade...
Jag vill nämligen veta om det fungerar... använder gnome.desktop själv, men det betyder ju inte att det fungerar för andra, även om det borde göra det.
anli: Jag skulle vara tacksam om du ville testa...
Kör du Kubuntu/KDE ska du ladda ner kde.desktop istället.
Bara för att det är "utgånget" 2001 innebär inte det att det behöver uppgraderas. Det fungerar säkert lika bra nu som 1998. Jag har säkert äldre bios än så i vissa av mina datorer, men jag har inte brytt mig om att uppgradera eftersom att de fungerar (dock var det ett tag sedan jag använde familjens riktigt gamla datorer).
Om det inte är så att du ska installera ny hårdvara som ditt bios inte är kompatibelt med, så hade jag struntat i att uppgradera det. Det verkar ju som att ubuntu fungerar lika bra ändå eller?
anli: har du varit inne på MonteraDiskettMedSkrivrättigheter och laddat ner gnome.desktop? för i så fall skulle jag vilja veta om det fungerade och vad du tyckte om det...
om du inte kollat in MonteraDiskettMedSkrivrättigheter så skulle jag vilja att du gör det och laddar ner gnome.desktop och berättar hur det fungerade...
Jag vill nämligen veta om det fungerar... använder gnome.desktop själv, men det betyder ju inte att det fungerar för andra, även om det borde göra det.
anli: Jag skulle vara tacksam om du ville testa...

Kör du Kubuntu/KDE ska du ladda ner kde.desktop istället.
Floppydisk
Har laddat ner gnome.desktop i en xp-dator,ska föra över till disket.Förmodligen så blir det samma visa igen att linux inte acepterar filsystemet men jag ska testa. Ska köpa ett modem i morgon,ett som ska anslutas till com-port så kanske jag kommer ut på nätet med "rätt dator".
Floppydisk
Jag körde gnome.desktop till diskett,satt in disketten i ubuntudatorn,skrev pmount /dev/fd0,fick upp innehållet på disketten,drog över "montera diskett" till skrivbordet,tog ut disketten,avmonterade enheten,satt i en annan diskett,dubbelklickade på ikonen "montera diskett" och disketten startade.Funkar helt perfekt!!!
- Retardedpope
Floppydisk

Nu vet jag att det funkar

Det går lika bra att ha Montera Diskett i panelen som att ha den på skrivbordet. Det är bara att dra den dit.

[quote="anli"]Har laddat ner gnome.desktop i en xp-dator,ska föra över till disket.Förmodligen så blir det samma visa igen att linux inte acepterar filsystemet men jag ska testa.[/quote]
Eftersom att du lyckades ladda ner gnome.desktop på xp datorn och föra över den via diskett till ubuntu datorn, bevisar det att det inte är något som helst problem med filsystemet...
Jag vet inte om du har gett upp försöket med att uppgradera bios (det hade jag gjort

sedan kan du skriva ner namnet på alla filer inklusive ändelser t ex readme.txt och inte bara readme, så kanske jag kan förstå lite bättre hur disketten fungerar...
jag har för mig att xp i standard utförande är inställt på att dölja filändelserna, men det är lätt att fixa...
öppna ett explorer fönster --> gå till menyn Verktyg --> välj Mappalternativ... --> under fliken Visning avmarkerar du alternativet Dölj filnamnstillägg för kända filtyper --> tryck OK (lika bra att vara övertydlig