Vi börjar bli lite halv-stora...
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
[quote="ozamosi"]Linux är användarvänligt, det är bara svårare att använda för en ny användare.[/quote]
Det här håller jag nog inte helt med om. Linux är bara svårt om man är invand med något annat! Har man aldrig rört en M$-dator kan jag tänka mig att man har en grym fördel...
Det här håller jag nog inte helt med om. Linux är bara svårt om man är invand med något annat! Har man aldrig rört en M$-dator kan jag tänka mig att man har en grym fördel...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
[quote="nahoj"][quote="ozamosi"]Linux är användarvänligt, det är bara svårare att använda för en ny användare.[/quote]
Det här håller jag nog inte helt med om. Linux är bara svårt om man är invand med något annat! Har man aldrig rört en M$-dator kan jag tänka mig att man har en grym fördel...[/quote]
Det tror jag med. När man är van vid M$ så letar man llixom på fel ställen... eftersom man är så van att saker och ting är uppbyggt på ett visst sätt...
Det här håller jag nog inte helt med om. Linux är bara svårt om man är invand med något annat! Har man aldrig rört en M$-dator kan jag tänka mig att man har en grym fördel...[/quote]
Det tror jag med. När man är van vid M$ så letar man llixom på fel ställen... eftersom man är så van att saker och ting är uppbyggt på ett visst sätt...
Håller med. De enkla sakerna som alla behöver är just väldigt enkla. Är bara att tuta och köra. Om man inte maniskt följer invanda vägar då, blir såklart svårt att öka skidor om man håller kvar vid sin snowboardsteknik som man är van vid 
Och vid intresse kan man lyfta på huven och då krävs (såklart) plötsligt en hel del
M$-huven däremot har big Bill sett till limmas igen men med en del dyra program kan man ta sig in genom grillen (längs fram på bilen, heter det så?
).
Behöver jag nämna att jag väljer Linux..

Och vid intresse kan man lyfta på huven och då krävs (såklart) plötsligt en hel del

M$-huven däremot har big Bill sett till limmas igen men med en del dyra program kan man ta sig in genom grillen (längs fram på bilen, heter det så?

Behöver jag nämna att jag väljer Linux..

[quote=""sebastean""]Behöver jag nämna att jag väljer Linux.. big_smile[/quote]
nope, tror inte att det är många som väljer M$ efter att dem på allvar provat Linux...
nope, tror inte att det är många som väljer M$ efter att dem på allvar provat Linux...
[quote="Sertion"]ok, bra, men jag tror den stora stygga (som är rätt skyst (välldigt snäll/hjälpsam)) kommer och ber oss att sluta 
Men vad jag tor skulle göra mycket var om något dator företag började "sälja" ubuntu, jag menar:
Dator A med windows kostar 9000kr
Dator A med ubuntu kostar 7000kr
kund köper dator A, registrerar sig här och hjälper nahoj (som glömde, som jag, storbokstav
) att nå 1000 grånsen 
Bra idé? Jag tycker det
[/quote]
Absolut!
Men OS är ofta något som sälj som tillägg av databutiker och inte är inräknat i priset. Frågan de behöver ställa blir då, vill du ha windows home för 1200 eller ubuntu för 0. Är väl kanske inte helt enkelt eftersom i vid windows OEM håller butiken i supporten men har ofta inte kunskap/erfarenhet för linuxsupport. Finns ju detta forum men jag skulle säga att vi inte är redo än. Kunskapsribban är för hög för de som behöver hjälpen som mest.
Kan också vara så att alla inte vill ha support i forum som de kanske aldrig använder annars, utan vill kunna ringa. Är också svårt för databutiken att kunna lova att hårdvaran stöds, och blir då att säga: "använd på egen risk", vilket inte låter så bra.
Men kan vi lösa sådana problem tror jag många datorbutiker tar emot oss med öppna armar. De kan då erbjuda kunder en billigare dator och slipper själva stå för support..

Men vad jag tor skulle göra mycket var om något dator företag började "sälja" ubuntu, jag menar:
Dator A med windows kostar 9000kr
Dator A med ubuntu kostar 7000kr
kund köper dator A, registrerar sig här och hjälper nahoj (som glömde, som jag, storbokstav

Bra idé? Jag tycker det

Absolut!

Men OS är ofta något som sälj som tillägg av databutiker och inte är inräknat i priset. Frågan de behöver ställa blir då, vill du ha windows home för 1200 eller ubuntu för 0. Är väl kanske inte helt enkelt eftersom i vid windows OEM håller butiken i supporten men har ofta inte kunskap/erfarenhet för linuxsupport. Finns ju detta forum men jag skulle säga att vi inte är redo än. Kunskapsribban är för hög för de som behöver hjälpen som mest.
Kan också vara så att alla inte vill ha support i forum som de kanske aldrig använder annars, utan vill kunna ringa. Är också svårt för databutiken att kunna lova att hårdvaran stöds, och blir då att säga: "använd på egen risk", vilket inte låter så bra.
Men kan vi lösa sådana problem tror jag många datorbutiker tar emot oss med öppna armar. De kan då erbjuda kunder en billigare dator och slipper själva stå för support..
Dells linuxburkar är ju dyrare än deras windowsburkar, eftersom de installerar så mycket skräp från andra tillverkare på sina windowsdatorer. De får pengar av programtillverkaren för att göra det, och därmed kan de sänka priset.
Dell suger 
Min kompis har en dell, ramet krachade, datorn startade inte
, skickar in den, får som sväar när han frågar när han ska fåt illbaka sin dator att den kommer vara klar innom en vecka och du har den innom 2. 3 MÃ…NADER senare fick han en helt ny dator efter upprepade samtal med både supporten och försäljningen. Vad kan få ut av detta tro? KÖP INTE EN DELL DATOR!!!

Min kompis har en dell, ramet krachade, datorn startade inte

UbuntuGuide | LinuX-Gamers | Google Linux | Google Trends
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig
Jag hette tidigare "sertion".
The end!
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig

Jag hette tidigare "sertion".
The end!
- n4h0j
För att återgå till trådens ursprungliga ämne:
600 användare!!!
Något måste ju vara rätt... 
600 användare!!!

lets give another WOUHUU!!
[quote="nahoj"]För att återgå till trådens ursprungliga ämne:
600 användare!!!
Något måste ju vara rätt...
[/quote]

Min tolkning:
¤ Inte alltför långt ifrån (kan finnas de som inte provat än) 600 svensktalande som provat på Ubuntu.
¤ Upp till (eftersom dubbelregistreringar okänt) 600 pers som hittat hit till forumet och för stunden tyckt det mödan vara värt att registrera sig.
Vi är på god väg!
600 användare!!!

Min tolkning:

¤ Inte alltför långt ifrån (kan finnas de som inte provat än) 600 svensktalande som provat på Ubuntu.
¤ Upp till (eftersom dubbelregistreringar okänt) 600 pers som hittat hit till forumet och för stunden tyckt det mödan vara värt att registrera sig.
Vi är på god väg!
[quote="sebastean"](eftersom dubbelregistreringar okänt)[/quote]
Ã…tminstone en känd: http://ubuntu-se.org/forum/profile.php? ... nal&id=304
Ã…tminstone en känd: http://ubuntu-se.org/forum/profile.php? ... nal&id=304

Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Va kul!
Tror jag träffade på en tråd skriven av Retardedpopes testobjekt i början av hans karriär som moderator. Fast nu har han ju tagit ut en långlång semester
Tror jag träffade på en tråd skriven av Retardedpopes testobjekt i början av hans karriär som moderator. Fast nu har han ju tagit ut en långlång semester

- n4h0j
Sådär, med detta inlägg har vi sammanlagt 6000st! 

[quote="sebastean"]Va kul!
[/quote]
Du menar http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=503?

Du menar http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=503?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Ja just det 

det här är lite off-topic men j**lar jag älskar det här forumet....det är mycket bra feeling här när de int finns typiska "vet du int ens det din noob"
visst är det trevligt 
välkommen till forumet!

välkommen till forumet!
- n4h0j
Ja, välkommen jokki! Hoppas att du ska trivas!
Jag och de andra moderatorerna tar åt oss av det värmande omdömet och påminner oss själva och er underbara användare om att det är vi alla tillsammans som bidrar till den ypperligt goda stämningen här inne!
Jag och de andra moderatorerna tar åt oss av det värmande omdömet och påminner oss själva och er underbara användare om att det är vi alla tillsammans som bidrar till den ypperligt goda stämningen här inne!

Ubuntu-forum är väldigt trevliga... du vet 'humanity to others' och allt det där.jokki skrev:det här är lite off-topic men j**lar jag älskar det här forumet....det är mycket bra feeling här när de int finns typiska "vet du int ens det din noob"
En ganska rolig motpol är foruminläggen på piratebay eller torrentspy där folk verkar kunna tända till på vad som helst.
>seeder?
>yea, lets all write some dumb shit like "seeder?"
like oh fuck yea, if this guy is askin where i am or whats goin on, then i must get crakin right away. fuck just open it and if it doesn't work go find it somewhere else or go buy it fagmar
>FFS SEED U GODDAM RAT BASTARDS DONT MAKE ME COME LOOKIN 4 U ....COS I WILL
- n4h0j
Ledsamt att det är så många forum på internet idag som har den attityden! Det vanligaste svaret man får (om man har tur) är något i stil med justfuckinggoogleit eller något annat i stil med "din fråga är så dum att jag inte ens orkar bry mig jävla n0000b!!!" och andra otrevliga påhopp.