Hur installerar man?
-
Hur installerar man?
Jag har lyckats ladda ner utf8 till skrivbordet, och där finns en ikon med namnet utf8-migration-tool_0.3_all.deb
Men hur gör jag sedan? Jag har försökt gå in på Lägg till/Ta bort program och söker på utf, men får ingen träff. Jag har gått in på Synaptic och sökt på utf, men får ingen träff.
Men hur gör jag sedan? Jag har försökt gå in på Lägg till/Ta bort program och söker på utf, men får ingen träff. Jag har gått in på Synaptic och sökt på utf, men får ingen träff.
Hur installerar man?
Ligger inte UTF-8 redan på datorn?
Jag fick med det vid installation av ubuntu automatiskt
Jag fick med det vid installation av ubuntu automatiskt
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur installerar man?
[quote="Råch"]Ligger inte UTF-8 redan på datorn?[/quote]
Jag skulle kunna sätta min högra strumpa på det!
Jag skulle kunna sätta min högra strumpa på det!

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
-
Hur installerar man?
För det mesta fungerar det med åäö, men ibland får jag svarta frågetecken, dels i en del mail, dels i filnamn som jag kopierat över från en DVD från W2k. Tänkte försöka fixa det med UTF-8.
-
Hur installerar man?
En fråga till: Varför får jag inga träffar när jag söker utf på Lägg till/Ta bort program och Synaptic?
Hur installerar man?
Min gissnig är att det inte räknas som ett program...
jag har iof problem med att jag inte se åäö o xmms (det jag spelar mp3 i, minns inte om dette heter så, men tror det)
jag har iof problem med att jag inte se åäö o xmms (det jag spelar mp3 i, minns inte om dette heter så, men tror det)
Hur installerar man?
Programmet heter utf8-migration-tool, inte utf8 
Du ska inte ladda ner det till skrivbordet - det sköter lägg till/ta bort program eller synaptic av sig själva.
Synaptic Ska hitta paketet om du stavat rätt. Se till att du inte har något bindesträck mellan utf och 8 t ex.

Du ska inte ladda ner det till skrivbordet - det sköter lägg till/ta bort program eller synaptic av sig själva.
Synaptic Ska hitta paketet om du stavat rätt. Se till att du inte har något bindesträck mellan utf och 8 t ex.
Hur installerar man?
kan det vara så att han behöver fixa sin /etc/apt/source.conf (sitter inte vid min dator nu, men har för mig att det är den filen (minns att jag fortfarande är NooB))?
Hur installerar man?
sources.list heter det 
Det ska finnas med i standardfilen (förutsatt att han hade internetkontakt under installationen).
ahlzperra: hade du internetkontakt under installationen?

Det ska finnas med i standardfilen (förutsatt att han hade internetkontakt under installationen).
ahlzperra: hade du internetkontakt under installationen?

-
Hur installerar man?
ja,jag hade internetkontakt
- Johan Segolsson
- Kontakt:
Hur installerar man?
[quote="ahlzperra"]För det mesta fungerar det med åäö, men ibland får jag svarta frågetecken, dels i en del mail, dels i filnamn som jag kopierat över från en DVD från W2k. Tänkte försöka fixa det med UTF-8.[/quote]
Orsaken till att du får svarta frågetecken är antagligen att texten är skriven i ISO-8859-1 vilket vissa mailprogram och windows använder ( även om windows kallar det för WINDOWS-1252 har jag för mig ). Dom flesta tecknena är samma i ISO-8859-1 och utf8 men bla åäö ligger på olika ställen...
Så får du frågetecken i tex ett mail eller ett textdokument så är det endast att ändra encoding till ISO-8859-1 istället för utf-8 ( finns oftast ett alternativ i 'View' menyn ), oftast är det som sagt inte ett problem då dom flesta program klarar av att 'gissa' vilket format en fil är i men mail och filnamn är lite krångliga.
Orsaken till att du får svarta frågetecken är antagligen att texten är skriven i ISO-8859-1 vilket vissa mailprogram och windows använder ( även om windows kallar det för WINDOWS-1252 har jag för mig ). Dom flesta tecknena är samma i ISO-8859-1 och utf8 men bla åäö ligger på olika ställen...
Så får du frågetecken i tex ett mail eller ett textdokument så är det endast att ändra encoding till ISO-8859-1 istället för utf-8 ( finns oftast ett alternativ i 'View' menyn ), oftast är det som sagt inte ett problem då dom flesta program klarar av att 'gissa' vilket format en fil är i men mail och filnamn är lite krångliga.
/phaero
-
Hur installerar man?
Tack phaero, det funkade
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hur installerar man?
Go afton.
Jag tackar också phaero för rådet i inlägg #11.
Nu fick jag till det i Evolutions.
Bockar å tackar
Br Tuck
Jag tackar också phaero för rådet i inlägg #11.
Nu fick jag till det i Evolutions.
Bockar å tackar
Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.