Testa 7zip. Vad är då skillnaden mellan att använda 7zip och det vanliga gz formatet?
En stor skillnad är att du kan börja att använda dig av så kallad "solid archive" teknik. Det betyder att ALLA filer du packar ned ses som ETT ENDA stort arkiv av packaren. Finns det liknande data i filerna så kan packaren ta bort datan helt i de filerna eftersom det finns samma data i NÅGON av filerna och det räcker.
Ta mitt arkiv på NES roms som exempel. I det arkivet så finns det många filer med liknande data, som till exempel USA versionen, Japan versionen och Europa versionen av samma spel, spelen har säkert bara en liten skillnad som talar om vilken version det är, resten av datan är identisk. När dessa packas ned i ett solitt arkiv så blir det inte mycket storlek kvar kan jag lova. NES arkivet är för övrigt 2.6 Gigabyte i normal storlekt och bara 228 MB nedpackat.
Nackdelen med solid archive är den att det tar lite längre tid att packa upp en enskild fil eftersom packprogrammet måste läsa av (så gott som) hela arkivet. Ytterligare en nackdel är att blir arkivet det minsta skadat så är det godnatt med alla filer. Winrar har något som heter "Recovery Records" som gör att skadad arkivdata kan repareras.
Men var inte rädd för att testa 7zip för det packar otroligt mycket bättre än det vanliga Gnuzip. Man sparar diskutrymme, skivor att bränna mm. Gnuzip är föråldrat (liksom zip) 7zip och rar är betydligt nyare, och utvecklas hela tiden. Okey, det kommer fram lite ickekompatibla varianter på zip lite då och så, som zip med 64 bits stöd, ppmd eller bz2, för att nämna några.
Förresten, testa 7zip i ppmd läge, oslagbar kompression för text och liknande data, släng dig i väggen Gnuzip.

Här kan du ladda ned 7zip både för Linux och Windows. Windowsversionen fungerar även i Wine (om du vill ha en GUI version). Jag har själv gjort en del av den svenska översättningen.
So, go ahead and try something new.

http://www.7-zip.org/download.html