promten i bash

mikael.gustafsson

promten i bash

Inlägg av mikael.gustafsson »

Hej!

Jag undrar hur jag gör för att få min promt i kommandotolken att visas i en vissfärg?
Det finns ju en rad i .bashrc som man kan använda och då blir default promten grön (inte så snyggt) [se koden nedan], Men jag förstår inte vilket av alla argument som ändrar färgen. =( Vore tacksam för lite hjälp.

koden som gör promten grön. Men vilket är argumentet som gör promten grön?
PS1='${debian_chroot:+($debian_chroot)}\[\033[01;32m\]\u@\h\[\033[00m\]:\[\033[01;34m\]\w\[\033[00m\]\$ '

Mvh Micke
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

promten i bash

Inlägg av ozamosi »

Du vet om att du kan experimentera fritt genom att skriva den där raden i en terminal? Jag gjorde det, såg resultatet, ändrade en siffra, såg resultatet tills jag listat ut vad de rellevanta bitarna betyder.

PS1='${debian_chroot:+($debian_chroot)}\[\033[intensitet;färgm\]\u@\h\[\033[färg, intensitetm\]:\[\033[färg, intensitetm\]\w\[\033[färg, intensitetm\]\$ '

På första platsen har jag skrivit vilket argument som är vad. På de övriga platserna har jag bara skrivit att du kan ändra det där också. Tydligen betyder 00 behåll egenskaper från tidigare platsen. Tydligen är också färgargumentet valfritt - det räcker tydligen med intensitet.

Experimentera på!
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

promten i bash

Inlägg av ozamosi »

Det är alltså första intensitet;färg-paret som gör prompten grön. Det glömde jag säga :)
mikael.gustafsson

promten i bash

Inlägg av mikael.gustafsson »

Tackar det löste alla mina funderingar =)

/micke
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"