Går inte installera.
Går inte installera.
Jag är relativt ny i Linux / Ubunti välrden.
Jag har haft Ubuntu installerat på min gamla dator och använt det ett par veckor, så lite bekant är jag ändå med det.
Jag täntke nu installera det på min nya dator, men det bara strular.
Jag har provat både 6.10 och 7.04
jag har använt både live cd och alternative cd.
jag har bränt ISO filerna i 4x hastighet.
Efter partitioneringen och allt är klart och installationen börjar kopiera filer till hårdisken fryser det hela.
Det går icket komma vidare..
Vad är fel, vad jag gör?
Jag har haft Ubuntu installerat på min gamla dator och använt det ett par veckor, så lite bekant är jag ändå med det.
Jag täntke nu installera det på min nya dator, men det bara strular.
Jag har provat både 6.10 och 7.04
jag har använt både live cd och alternative cd.
jag har bränt ISO filerna i 4x hastighet.
Efter partitioneringen och allt är klart och installationen börjar kopiera filer till hårdisken fryser det hela.
Det går icket komma vidare..
Vad är fel, vad jag gör?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Går inte installera.
Har du kontrollerat att hårdvaran stöds?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
vars kan jag kolla det?
Jag har ju inga konstigheter i datorn så det borde ju stödjas.
När jag tänker efters å kommer jag ihåg att jag installerade 64bits versionen av ybuntu på denna dator när jag köpte den, och det gick utmärkt... tog dock bort det eftersom att det inte fanns någon operaversion för 64 bits versionen... så därför tänkte jag köra in 32 bitsversionen nu, och jag har förstått att det sall gå utmärkt att köra x86 version på en AMD64, så det bör ju itne heller vra promlemet..
Nu har jag provat med 6 olika skivor och olika ISO-filer och alla fryser.
Kan det vara sjävla tomma skivorna som är kassa kvalla eller nått sånt.. kanske man skulle gå in i någon datorbutik och kolla om dom har Ubuntu så man vet att skivan är reko, eller vad säger ni?
Jag har ju inga konstigheter i datorn så det borde ju stödjas.
När jag tänker efters å kommer jag ihåg att jag installerade 64bits versionen av ybuntu på denna dator när jag köpte den, och det gick utmärkt... tog dock bort det eftersom att det inte fanns någon operaversion för 64 bits versionen... så därför tänkte jag köra in 32 bitsversionen nu, och jag har förstått att det sall gå utmärkt att köra x86 version på en AMD64, så det bör ju itne heller vra promlemet..
Nu har jag provat med 6 olika skivor och olika ISO-filer och alla fryser.
Kan det vara sjävla tomma skivorna som är kassa kvalla eller nått sånt.. kanske man skulle gå in i någon datorbutik och kolla om dom har Ubuntu så man vet att skivan är reko, eller vad säger ni?
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Hur mycket RAM har du? Vilken sorts hårddisk? Kan finnas flera olika aspekter
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
har 1GB RAM, en Maxtor hårdisk på 300 gb.
Det märkliga är ju som sagt att jag har lyckats installera enm äldre ubuntuutgåva, fast då AMD64 versionen...
Det märkliga är ju som sagt att jag har lyckats installera enm äldre ubuntuutgåva, fast då AMD64 versionen...
- DeepThought
Har du kollat så att skivorna fungerar (är korrekt brända)? Det kan göras precis vis uppstart med skivan i CD-läsaren (i menyn som dyker upp direkt).
Om den inte är korrekt så kan det vara klurigt att få den att fungera, tyvärr. Det är bara att bränna nya (testa hos en vän/på jobbet/i skolan eller någon annan stans om det inte vill sig alls).
Om den inte är korrekt så kan det vara klurigt att få den att fungera, tyvärr. Det är bara att bränna nya (testa hos en vän/på jobbet/i skolan eller någon annan stans om det inte vill sig alls).

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
okey jag skall kolla det i startmenyn där då...
för det är väl det jag igentligen tror kan vara felet...
typ dåliga cd-r skivor eller nått sånt..
Jap! Skulle sätta min högra arm på det! Eftersom din hårdvara ser ut som min typ och här rullar det!jurgonh skrev: okey jag skall kolla det i startmenyn där då...

Inget fel på cdskivan...
Bad dessutom en polare bränna ner en annan ISO fil på en av sina CD-r skivor av högre kvalite på sin brännare, i 4x... samma fel.. fryser på 6% vid kopiering av filer...
Börjar då fundera om det kanske ändå kan vara det att jag försöker instalera en x86 version på min AMD64.. kanske funkar bättre med AMD84 versionen... men folk säger att det skall gå lika bra med 32 bots versionen så jag blir som osäker.
en annan fundering jag har är om det kanske rent kan vara nått fel på partitionen jag försöker installera på.. men jag partitionerar och formaterar ju om det hela varje gång jag skall installera.. men det kanske tom är en repa på hårdisken eller nått sånt.. men det har jag väldigt svårt att tro också då hårdiskarna är nya och funkar klockrent i övrigt.
Men jag kan ju prova att göra en partition nån annanstans på hårdisken och se om det funkar bättre.
Eller har ni fler förslag på vad jag kan ta mig till?
Bad dessutom en polare bränna ner en annan ISO fil på en av sina CD-r skivor av högre kvalite på sin brännare, i 4x... samma fel.. fryser på 6% vid kopiering av filer...
Börjar då fundera om det kanske ändå kan vara det att jag försöker instalera en x86 version på min AMD64.. kanske funkar bättre med AMD84 versionen... men folk säger att det skall gå lika bra med 32 bots versionen så jag blir som osäker.
en annan fundering jag har är om det kanske rent kan vara nått fel på partitionen jag försöker installera på.. men jag partitionerar och formaterar ju om det hela varje gång jag skall installera.. men det kanske tom är en repa på hårdisken eller nått sånt.. men det har jag väldigt svårt att tro också då hårdiskarna är nya och funkar klockrent i övrigt.
Men jag kan ju prova att göra en partition nån annanstans på hårdisken och se om det funkar bättre.
Eller har ni fler förslag på vad jag kan ta mig till?
Kanske CD/DVD-läsaren som är dålig?
Prövat med en annan?
Jag skulle installera Xubuntu häromdagen på en äldre dator, den velade inte läsa den brända skivan nå bra, så då tog jag en bränd Ubuntu skiva som jag vet fungerar, samma sak där med.
Så då prövade jag med en Ubuntu CD som jag skickade efter förut och då fungerade det ypperligt.
Prövat med en annan?

Jag skulle installera Xubuntu häromdagen på en äldre dator, den velade inte läsa den brända skivan nå bra, så då tog jag en bränd Ubuntu skiva som jag vet fungerar, samma sak där med.
Så då prövade jag med en Ubuntu CD som jag skickade efter förut och då fungerade det ypperligt.

Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 28 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja kanske helt enkelt min cd-läsare som suger...
Kanske skulle köpt en ny cdläsare då bara...
eller som sagt beställa en skiva med Ubuntu.. den borde ju vara bränd efter konstens alla regler..
Men som sagt, jag lyckades ju tidigare få in 64 bits versionen av Ubuntu på denna dator.. men vill heldre ha 32:an då folk säger att den buggar mindre och är allmänt bättre... eller vad säger ni?
Kanske skulle köpt en ny cdläsare då bara...
eller som sagt beställa en skiva med Ubuntu.. den borde ju vara bränd efter konstens alla regler..
Men som sagt, jag lyckades ju tidigare få in 64 bits versionen av Ubuntu på denna dator.. men vill heldre ha 32:an då folk säger att den buggar mindre och är allmänt bättre... eller vad säger ni?
Fördelen med 64-bitars versionen är prestandan, men den är såpass liten att det inte är värt besväret att köra med den. 
Har du inte brottom så beställ en skiva, det tar inte lång tid att få den, 6-7 dagar från USA tog det för mig.
Beställer du från Sverige går det nog mycket snabbare.
Och kolla med ngn kompis om du kan låna deras CD/DVD-läsare, om det blir nån skillnad?
Dumt att köpa ny om det nu inte skulle vara den som felar.

Har du inte brottom så beställ en skiva, det tar inte lång tid att få den, 6-7 dagar från USA tog det för mig.

Beställer du från Sverige går det nog mycket snabbare.
Och kolla med ngn kompis om du kan låna deras CD/DVD-läsare, om det blir nån skillnad?
Dumt att köpa ny om det nu inte skulle vara den som felar.

Oki ja jag skall ta och betälla den..
tänkte på en annan lösnings som _kanske_ kan fungera...
Jag lyckades ju installera amd64 versionen av 6.06.. det är det ända som har fungerat...
Kanske det även funkar med 32-bits versionen av 6.06
att det är nått med installationen av 6.10 som inte vill sig väl..
då kanske jag kan köra in 6.06 och sen uppgradera när jag fått in det.. är det ens värt att provas, eller dömt att misslyckas?
tänkte på en annan lösnings som _kanske_ kan fungera...
Jag lyckades ju installera amd64 versionen av 6.06.. det är det ända som har fungerat...
Kanske det även funkar med 32-bits versionen av 6.06
att det är nått med installationen av 6.10 som inte vill sig väl..
då kanske jag kan köra in 6.06 och sen uppgradera när jag fått in det.. är det ens värt att provas, eller dömt att misslyckas?
Så jävla sjukt, men det fungerade...
Jag fick in 6.06 utan problem....
Så nu må jag upgradera till 6.10, och hoppas det funkar
Jag fick in 6.06 utan problem....
Så nu må jag upgradera till 6.10, och hoppas det funkar

Lustigt, men kul att det löste sig ändå.