Datorn låser sig

GFM

Datorn låser sig

Inlägg av GFM »

Vid helt slumpmässiga tider, och antal gånger per dygn, så låser sig min dator en stund.
[*] Hårddisken laddar febrilt
[*] Tangentbordet är låst, inte ens Numlock går att aktivera/inaktivera.
[*] Skärmbild och musmarkör låser sig.

Detta varar oftast i omkring 5-10 minuter, sen lossnar det några sekunder, sen kör den 5-10 minuter till.
Efter det så fungerar allt som vanligt igen, och ingenting har krashat.
Nätverket verkar dock fungera under tiden, eftersom jag inte åker ner från t.ex. IRC-servrar under tiden problemet pågår.

Problemet började för ungefär en vecka sen, och händer helt oberoende av vad jag för tillfället använder. Ibland uppstår problemet när jag enbart kör FireFox.

Jag har inaktiverat Schemaläggarna från autostart utan framgång.

Mitt system är: Ubuntu Edgy 6.10, P4-3GHz, ATI x1600 grafikkort, 1GB RAM, Samsung SP2504C HDD (SATA).

Vore väldigt tacksam om någon har ideér eller synpunkter på hur jag kan slippa detta extremt irriterande problem.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Datorn låser sig

Inlägg av mcNisse »

Det är mycket svårt att gissa vad som är fel.

Kan du kolla om det skrivs i /var/log/messages?

Kod: Markera allt

sudo less /var/log/messages
Kan du köra top i en terminal eller något av de grafiska varianterna och berätta vad som slukar cpu? (Om det nu kan uppdateras under frysningen)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
GFM

SV: Datorn låser sig

Inlägg av GFM »

Det står ingenting av värde i /var/log/messages , och problemet är att jag varken kan röra musmarkören, eller använda tangentbordet när problemet uppstår.
Men även om jag skulle ha Htop eller liknande igång dygnet runt, så tvivlar jag på att den skulle uppdatera sig eftersom ggrafiken fryser totalt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"