Dual boot med Windows XP

tenoor

Dual boot med Windows XP

Inlägg av tenoor »

Jag har en maskin med windows xp installerat och vill installera ubuntu på den del av hårddisken som är tom, oformatterad. Problemet är att ubunus installationsprogram inte lyckas hitta några partioner (eller någonting för den delen) på hårddisken. Även om jag har backup på XP och data vill jag helst undvika att formattera om hårddisken.

Datorn har en fysisk hårddisk på 160 GB. XP använder två partitioner, C och E på vardera 30 respektive 100 GB, så det borde finnas plats kvar för ubuntu att installera sig på. Om jag undersöker hårddisken med XPs Disk Management (eller vad den nu heter) så ligger C-disken på en primär partition om 30 GB och sedan ligger 130 GB markerade som free space på en sekundär partition. Därefter ligger E-disken med sina 100 GB.

Jag har försökt undersöka hårddisken med div olika verktyg (GParted, parted, qt_parted) men ingen av dem verkar kunna hitta något på disken. GParted hittar 160 GB oallokerat utrymme, med parted gnäller om någonting med överlapp (sitter vid en annan maskin nu, kan tyvärr inte citera vad som sägs vid prompten) när jag ber den print:a diskinnehållet. qt_parted anser också att disken är oallokerad.

Jag har också försökt installer Fedora Core 5, och får då felmeddelandet att partitionstabellen (har jag för mig) är korrupt och att jag behöver skriva om den, vilket innebär förlust av alla data. Ã…terigen, det kan jag, men vill jag, helst inte göra. Om jag kör Knoppix Live CD så hittar jag i alla fall bägge partitionerna på hda, men varken GPartEd eller parted hittar något på dem.

Hoppas att jag har lyckats redogöra för problemet. Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Dual boot med Windows XP

Inlägg av ozamosi »

Disken är på 160 GB, och XP påstår att du har 130 GB ledigt mellan den första på 30 GB och den andra på 100 GB? 30 + 130 + 100 blir inte 160...
tenoor

Dual boot med Windows XP

Inlägg av tenoor »

Jo, jag vet. Jag begriper inte heller hur XP räknar byte ...

Här är i alla fall en bild av hur hårddiskmappningen ser ut från XPs håll. Ska jag försöka skramla fram en boot-uppgift om hårddiskens faktiska storlek?

Bild
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Dual boot med Windows XP

Inlägg av ozamosi »

Jag är hemskt ledsen att säga det, men jag tycker det låter som att din hårddisks partitionstabell är heltrasigt.

Om jag var du skulle jag försöka bränna ut eller kopiera de filer jag har på E: någon annan stans, sedan formatera om hela hårddisken, och sedan börja om med först XP, och sedan Ubuntu.
tenoor

Dual boot med Windows XP

Inlägg av tenoor »

Tack för ditt svar. Inte riktigt min önskedröm, men det lär ju i alla fall fungera.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Dual boot med Windows XP

Inlägg av rancor »

Symantec Ghost kanske kan hjäpa dig :)

Om du vill slippa installera om hela Windows efter att du förändrat partitioner på hårddisken så kan du ghosta din Windowspartition och sedan återställa den efteråt på valfri partition.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"