Ubuntu 5.10 - nybörjarfråga

Användarvisningsbild
Mattias
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Har äntligen fått en dator som jag kan göra precis vad jag vill med (tidigare har vi bara haft en dator i hela familjen), så tänkte därför att jag skulle få användning av de Ubuntuskivor jag beställde hem.

Det jag vill göra är att behålla Windows XP Pro på C:, och installera Ubuntu på den redan färdiga partitionen D:. Problemet är bara att när jag kommer till installationsprogrammet startar den partitionsprogrammet, och jag får den där lilla dödskallen bredvid båda partitionerna. Jag vill inte formatera den översta partitionen, eftersom WinXP ligger där. Men den andra partitionen är helt tom.

Hur ska jag göra för att få det att fungera? Har hittills bara fått felmeddelande om att det inte fanns tillräckligt med utrymme för att installera.. Eller nåt sånt.
If ye loveth Jesus, ye must kill a kitten.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grymling, varför inte köra flera OS på en HD. Ovärt att betala hundralappar för ännu en hd om man inte behöver utrymmet.

Sic, kör du manuell partitionering? Bockat av att win-partitionen ska formateras? Kör du installation av Dapper, och från den vanliga live-skivan?
Användarvisningsbild
Mattias
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

sebastean: Jag installerade från en Breezy Badger-skiva, och lyckades nyligen installera det. Men då kom problemen med att få det trådlösa nätverkskortet att funka, så då beställde jag hem Dapper Drake. Just nu väntar jag bara på att skivorna ska komma, så jag kan se om jag får ordning på det då.
An3Azz

Inlägg av An3Azz »

Dum fråga men varför laddar du inte ner det ist? Fast å andra sidan kanske du har oturen o sitta på modem, i så fall så tycker jag synd om dig. Vad har du för trådlöst nätverkskort förresten?
Användarvisningsbild
Mattias
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Jag har funderat på att tanka det, ja. Men det tar så förbenat lång tid för mig, som sitter på en omåttligt seg 0,5-lina (ska byta ISP inom en snar framtid, men kopparlinorna här ute suger slak). Därför valde jag att beställa hem dem istället, eftersom det känns bekvämare och mer... proffsigt, på något vis. ^^

Det trådlösa nätverkskortet är en D-Link, av modellen DWL-520 om jag inte minns helt fel. Jag har testat att köra en live-CD på min laptop, där det trådlösa är en Intel PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adapter, och på den fungerar det. Det måste vara något med D-Link som inte Ubuntu tycker om.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"