Kan jag installera ubuntu utan att få med gnome?
Tänkte köra fluxbox.
Om svaret på frågan är ja , hur går jag tillväga?
Om någon kunde förklara så bra som möjligt

Och nej , jag vill inte köra in fluxbuntu

Den har bara det som behövs för att starta datorn. Helt underbar. Inget skräp alls!zero gravity skrev: Eftersom tråden redan gått in på ämnet så tänkte jag fråga snabbt.
När man installerar serverversionen, kommer den helt utan skrivbordsmiljö?
Saknar den då också alla grafiska program som synaptic, gimp, openoffice mm?
Johan R-E skrev: ...
- Vill du sedan trimma din installation och göra dig av med gnome så kan du t.ex. köra sudo apt-get remove ubuntu-desktop. Just det här sista steget vill jag varna för - det kan få lite oanade effekter då det kan ta bort applikationer du förväntade dig skulle finnas. Har du gott om disk så gör det inte!
Det är bara att välja fluxbox när du loggar in och eventuellt svara ja på om du vill ha det som defaultval.deejay_alive skrev: ... MEN om jag nu installerar ubuntu som vanligt och en apt:ar hem fluxbox , borde jag inte installera gdm eller något? Eller kan man välja fluxbox i session vid den vanliga inloggnings skärmen och göra et till default där med? Vet inte om den sista frågan var lite dum eller inte , men tack för alla svar![]()
Jag kör Xubuntu på en gammal dator (500 mhz med 128 MB internminne etc).deejay_alive skrev: Anledningen till att jag vill köra fluxbox är att jag tänkte installera det på en relativt gammal dator som skulle gå väldigt segt med gnome.
NICE!!!! Skall verkligen ta en titt på serverversionen, se om jag kan göra om den till en desktopversion med bara de grejer jag vill ha. Något jag bör tänka på i så fall?Emil.s skrev:Den har bara det som behövs för att starta datorn. Helt underbar. Inget skräp alls!zero gravity skrev: Eftersom tråden redan gått in på ämnet så tänkte jag fråga snabbt.
När man installerar serverversionen, kommer den helt utan skrivbordsmiljö?
Saknar den då också alla grafiska program som synaptic, gimp, openoffice mm?![]()
Prestandamässigt är det stor skillnad iaf.deejay_alive skrev: Vad är Xubuntu då?
Kollade precis.. Det är alltså xfce i stället för gnome..
Är det stora skillnader mellan dom två?
Xubuntu levereras med Xfce, och en del applikationer är lite "lättare" (behöver inte lika mycket hårdvara) än de som kommer med (K)Ubuntu, som ju kör Gnome/KDE som skrivbordsmiljö. Jag kör själv Xubuntu för att jag, när jag bytte över till Ubuntu, gillade Xfce väldigt mycket (nu kör jag något helt annat).deejay_alive skrev: Vad är Xubuntu då?
Kollade precis.. Det är alltså xfce i stället för gnome..
Är det stora skillnader mellan dom två?