Wikin "hackas" för närvarande...

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Wikin "hackas" för närvarande...

Inlägg av mcNisse »

Ny bot har varit i farten igen. Det här gången är väldigt många som har hackats... hjälp till att rätta till detta, snälla...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har rensat ett par sidor, men jag tycker det är svårt att få grepp om vilka sidor som är hackade. Jag försökte med att lista "Senaste ändringar", om någon har en smartare metod så skriv gärna den. Vissa sidor verkade vara skapade av fulingar eller om dom var ändrade, men när dom inte innhöll skumma länkar så lät jag dom vara, visste inte riktigt vad jag skulle göra med dessa sidor.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Ser färdigstädat ut nu. Men det pekar på svagheten med det jag gjorde igår. Det går att ta sig runt genom att spamboten faktiskt reggar sig som ny användare i Wikin.

Ett annat alternativ är att vi skapar en Wiki grupp med folk som får redigera - andra får inte göra det oavsett om de är registrerade eller ej. Jag vill bara inte att det skall uppfattas som ett försök att strypa folks rättigheter, samtidigt så måste alla förstå att om vi inför den typen av begränsningar så (1) vi gör det för att slippa ständiga påhälsningar av spambotar och dylikt men även (2) att det måste det få ta lite tid att lägga till nya redigerare i den gruppen.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev: Jag har rensat ett par sidor, men jag tycker det är svårt att få grepp om vilka sidor som är hackade. Jag försökte med att lista "Senaste ändringar", om någon har en smartare metod så skriv gärna den. Vissa sidor verkade vara skapade av fulingar eller om dom var ändrade, men när dom inte innhöll skumma länkar så lät jag dom vara, visste inte riktigt vad jag skulle göra med dessa sidor.
vulfgar, de sidor du blir förvirrad av är sidor som har automatiska omdirigeringar i sig. Det är därför det ser ut som om inget har ändrats. Ursprungssidan har dock ändrats. När du hamnar på en omdirigerad sida så står det högst upp på wiki sidan. Se t.ex. om du går till http://ubuntu-se.org/Wiki/DelprojektWiki då hamnar du på http://ubuntu-se.org/Wiki/Webbplats2.0/Wiki
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det går inte att få registreringen med en sån där "slumpnummer mojäng" som man måste läsa av och skriva in motsvarande bokstavs/siffer kombination?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Bobcat skrev: Det går inte att få registreringen med en sån där "slumpnummer mojäng" som man måste läsa av och skriva in motsvarande bokstavs/siffer kombination?
Kanske, skall kolla om det finns plugins för detta i MoinMoin. Såg också att ubuntu-de har kopplat ihop användardatabasen i forumet med användardatabasen i MoinMoin. Det tycker jag låter som en intressant lösning... det luktar LDAP lång väg (och eventuellt single-sign-on).
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Har tagit bort olämpliga länkar igen... Kan inte wikin låsas tills att det finns ett bättre skydd mot dessa otäckingar?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Johan R-E skrev:
Ett annat alternativ är att vi skapar en Wiki grupp med folk som får redigera - andra får inte göra det oavsett om de är registrerade eller ej. Jag vill bara inte att det skall uppfattas som ett försök att strypa folks rättigheter, samtidigt så måste alla förstå att om vi inför den typen av begränsningar så (1) vi gör det för att slippa ständiga påhälsningar av spambotar och dylikt men även (2) att det måste det få ta lite tid att lägga till nya redigerare i den gruppen.
Om det inte går på annat sätt så kan väl detta vara en idé. Alla som vill vara med och redigera kan ju då anmäla intresse till dej och kommer då med i gruppen. Visserligen en del merjobb, men det är väl ändå ganska lite jämfört med att rensa spam. Jag tror att dom flesta förstår varför man måste göra så här och ingen medlem som är intresserad  blir ju utelåst från att redigera wikin, det blir bara lite struligare.
vulfgar, de sidor du blir förvirrad av är sidor som har automatiska omdirigeringar i sig.
Aha, då förstår jag!  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

mcNisse skrev: Har tagit bort olämpliga länkar igen... Kan inte wikin låsas tills att det finns ett bättre skydd mot dessa otäckingar?
Jag med idag
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev:
mcNisse skrev: Har tagit bort olämpliga länkar igen... Kan inte wikin låsas tills att det finns ett bättre skydd mot dessa otäckingar?
Jag med idag
Om man kör Windoze så bör verkligen spamlänkarna undvikas... ;D
Flera innehåller "dynamit"....."jag äger din dator" blir konsekvensen.. :P

På nåt sätt måste wikin kunna låsas så enbart betrodda har tillgång till editeringar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Men hur ? Har MoinMoin killarna samma problem ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Jag fixar låsningen ikväll - alla som vill ha skrivaccess i wikin måste (a) ha skapat wikikonto, (b) höra av sig till mig
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag undrar nu verkligen en sak. Jag kan lite om den där.
Mig veterligen är det inte möjligt för en spam-robot att lägga in målplacerade länkar där.
Det måste vara något annat som ligger bakom. Jag vill förstås inte att man blir misstänksamt,
men jag ska undersöka det lite närmare. Har just kontakt med MoinMoin:s grupp.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Inläggen med länkarna kommer från en server i New Zealand . Det är ett webhosting företag som ligger bakom.
Detta betyder, att någon logga in och klistra länkarna där med jämna mellanrum.
Har ett tracker-program liggande som "tracktrace" nya inlägg på wikin:s huvudsida direkt. Vi ska se.
Inte med oss inte !!! ;) ;) ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Har fixat låsningen nu. Wikin är just nu endast redigerbar för ett fåtal personer. Återkommer senare - måste fixa mat till barnen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Johan R-E skrev: Har fixat låsningen nu. Wikin är just nu endast redigerbar för ett fåtal personer. Återkommer senare - måste fixa mat till barnen.
Huvudsaken är att du inte fixa låsningen till barnen också  ;D ;D ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Johan R-E skrev: Jag fixar låsningen ikväll - alla som vill ha skrivaccess i wikin måste (a) ha skapat wikikonto, (b) höra av sig till mig
Vad är wikikonto? måste man regga sig 2 ggr?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Rasmus skrev:
Johan R-E skrev: Jag fixar låsningen ikväll - alla som vill ha skrivaccess i wikin måste (a) ha skapat wikikonto, (b) höra av sig till mig
Vad är wikikonto? måste man regga sig 2 ggr?
Ja det måste man. SMF forumet är inte integrerat med wiki:n just nu, tyvärr...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack vare dessa eländiga spam bootar.  >:(
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev: Tack vare dessa eländiga spam bootar.  >:(
Som jag inte tror det är..............
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"