jag vill komma åt mina filer även från linux så jag formaterade min hdd 80gb sedan installerade xp på den sen installerade jag magic partition för att göra olika partitioner jag gjorde en ext3 på 8gb till linux, swap 512mb, boot 512 ext3, 2gb ntfs där kan jag ha mina program ink drivrutin för att kunna komma åt när jag formaterar windows och restn som va 50gb skapade jag med ext3 där tänkte jag ha mina filer.
så efter jag installerade jag xubuntu och när man kommer till partitionerings dellen så
/ 8gb ext3
swap 512mb
boot 512mb
/media/hda5 50gb ext3
/media/hda6 2gb ntfs
/media/hda7 15gb ntfs som jag har windows xp på
jag markerade rutan formatera på alla förutom windows partitionen.
nu när jag försöker spara eller tabort filer från min ext3 på 50gb så går det inte men jag kan läsa innehållet.
efter jag installerade ext3 drivern i windows xp så kan jag både läsa och skriva till mina ext3 partitioner.
när jag klickar på egenskapar på min ext3 partition sen rättigheter så står det.
Ägare: root (root)
tillgång:läsa/skriva
Grupp:root
tillgång:endast läsa
övriga:endast läsa
jag kan inte skriva till en ext3 partition i linux :S
jag fixade det med att logain sudo nautilus sedan ändra rättigheterna.
Bra att det löste sig. Om du också har/hade haft innehåll på disken som du inte haft skrivrättigheter till skulle du behövt använda dej av ett kommando i terminal eftersom ändringar av rättigheter i nautilus inte sker på innehåll..
Fick tyvärr aldrig skrivstöd för NTFS att fungera så jag kunde tyvärr inte vara till någon hjälp där.
Fick tyvärr aldrig skrivstöd för NTFS att fungera så jag kunde tyvärr inte vara till någon hjälp där.
[quote="sebastean"]Bra att det löste sig. Om du också har/hade haft innehåll på disken som du inte haft skrivrättigheter till skulle du behövt använda dej av ett kommando i terminal eftersom ändringar av rättigheter i nautilus inte sker på innehåll..
Fick tyvärr aldrig skrivstöd för NTFS att fungera så jag kunde tyvärr inte vara till någon hjälp där.[/quote]
tack sebbe
aja juste vi försökte med det jag tänkte också att det inte va värd det och jag hade hört att ntfs system i linux inte är så stabila. så jag backade up mina filer och skickade de till min polare formaterade om disken till ext3 sen fick jag tillbacks de men jag har en fråga som med backup dellen att göra inte med ext3 partition därför kommer jag att starta en ny tråd.
Fick tyvärr aldrig skrivstöd för NTFS att fungera så jag kunde tyvärr inte vara till någon hjälp där.[/quote]
tack sebbe
aja juste vi försökte med det jag tänkte också att det inte va värd det och jag hade hört att ntfs system i linux inte är så stabila. så jag backade up mina filer och skickade de till min polare formaterade om disken till ext3 sen fick jag tillbacks de men jag har en fråga som med backup dellen att göra inte med ext3 partition därför kommer jag att starta en ny tråd.