I fallet med en forumtitel lutar jag definitivt mot estetik > grammatik, likdels i logotyper. Dock får man inte gå för långt, som i t.ex. fallet med särskrivningar, det ska till mycket innan jag accepterar en särskrivning med ursäkten att det är en logotyp. Om jag skriver en inköpslista så blir det både stora och små bokstäver, dock brukar varje lista följa en egen intern "standard", dvs jag blandar inte system. Bortsett från de där fruktansvärda särskrivningarna så är jag ganska förlåtande med grammatik beroende på omständigheterna. Om jag skriver på ett forum tänker jag inte ens försöka skriva 100% grammatiskt korrekt, som i det här meddelandet där jag inte har punkter i förkortningen "d.v.s." tidigare. Om jag däremot skriver en jobbansökan, projektbeskrivning eller ett vanligt brev så kommer jag att ta lite extra hänsyn.
Jag anser att man skall skriva på det sätt man är mest bekväm, men man borde alltid göra ett försök att skriva så tydligt som möjligt, vilket i många, men långt ifrån alla, fall innebär gammal hederlig, föreskriven grammatik. När det gäller forum, att man läser igenom alla sina inlägg en eller två gånger innan man postar brukar vara nog för att man ska vara säker på att man har skrivit på ett tydligt (igen, inte nödvändigtvis fullständigt grammatiskt korrekt) sätt.
Som avslutning dock, måste vi minnas att det verkligen inte finns några "rätt" eller "fel" när det gäller språk. Så länge folk förstår dig så pratar / skriver du korrekt. Visst, jag har mina åsikter på vad jag personligen föredrar, vilket tydligt framgått ovan, och till de hör att jag tycker att man ska lära sig sitt språk väl och ta stolthet i det, men om inte folk gick emot strömmen skulle våra språk aldrig utvecklas. Jag är verkligen inte hyperkonventionell i mitt språk, så jag hoppas att jag inte låter som någon gammal dammig svenskalärare. Men jag ger 10 poäng extra om någon kan lista ut vad jag pluggat ett tag nu och eventuellt kommer att skaffa mig en fullständig utbildning i.