[quote="lowik"]Snälla ozamosi
du skriver -- Du gör här ett otroligt vanligt fel. Användarvänlighet har ingenting att göra med hur lätt det är för den okunnige - -
För det är precis vad det är. Att lära sig adminkonton drivrutiner rootkonton o.s.v är inte vidare användarvänlighet. Ordet användarvänlighet betyder vänlighet=lätthet, för användaren.
Vilket man inte riktigt kan säga om linux/ubuntu
Här är vi oense och det får var och en av oss nog acceptera.
Men jag gissar att även om du själv är van vid installationer så nog borde det även för dig vara lättare om du slapp göra en massa för hand för att installera saker och ting, eller hur

[/quote]
Du förstår inte vad jag säger. Du använder fel ord. Emacs är GRYMT användarvänligt - det är en texteditor med ett inbyggt programmeringsspråk. Det finns tusentals tangetbordskommandon. Det är användarvänligt!
Emacs är fruktansvärt svårt för en ny användare att lära sig (jag behärskar det absolut inte). Det är löjligt långt från lättanvänt.
Användarvänligt = vänligt mot en användare, dvs användbart. Lättanvänt = lätt för en ny användare att ta till sig.
Linux har fruktansvärt mycket bättre struktur på saker än windows. Kolla bara på filsystemet t ex. I windows har du dll:er som måste skriva över varandra hela tiden, vilket gör att hela systemet kan krasha. Du har femhundraåttiotolv kopior av alla bibliotek, eftersom utvecklarna tvingas skicka med egna kopior när de släpper spelet, eftersom de inte kan utgå från att användaren har rätt version. I linux är det här inga problem: pakethanteraren tar hand om det åt utvecklaren.
Vad måste jag göra för hand för att installera saker? Jag skriver ett kommando i terminalen, eller klickar 2-3 gånger i en grafisk pakethanterare. Jämför det med att leta upp webbsida, hoppas att det inte är en phishingsida, hoppas att programmet inte innehåller spyware, ladda ner, hitta filen, klicka på den, klicka på nästa 5-6 gånger...
Linux är användarvänligt, det är bara svårare att använda för en ny användare. Eller som det gamla citatet säger: "Linux is user friendly - it's just picky with it's friends"