Vi börjar bli lite halv-stora...

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

[quote="sertion"]Fint sagt :)

Jag tror vi siktar en bit åvanför Winows-berget ;)[/quote]
äh windows berger komme rligga under våra fötter på nolltid... lets head for the horizon!
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Bra inställning! ;)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sertion"]Fint sagt :)

Jag tror vi siktar en bit åvanför Winows-berget ;)[/quote]
Du menar windowskullen antar jag.. låg men bred ;) Tänker specifikt på den som synns på windows standardbakgrund ;)

Höjden har vi och för varje cm bredden växer krymper den för M$ :)

Brukar finnas fler läsare än skribenter på forum så är nog intresseant att kolla på registrerade användare såväl som totalt antal inlägg på forumet. Ger väl ändå inte en helt rättvis bild men en fingervisning om hur vi ligger till. ;)

:D
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

dett är OT (Off Topic)

"den gröna windows kullen" är fake, ett foto montage sparat i max 30% jpg :P

On Topic:

Min moster ska ha en server hemma, en egen hemsida. Så jag försöker få henne att byta från win 2k till ubuntu (efter som att det känns lättare och stabilare att ha en linux server än en win), inte lätt, hon (och många andra) tror att linux är "Linux" (the linux) som är som ett uppgradetat dos (typ terminalen). Dom har inte en aning om att X ens existerar, och pratar du om "en fönster hanterare" så frågar dom om man ska gå till glasmästaren (och skrattar).

en annan sak som talar emot linuz är just det jag set som den största fördelen: Allt man behöver veta fins på intenet, inte (det finns säkert där med) i en 30MB stor pdf fil i mappen C:\program\common Files\Micresoft\help\version\2.099334fdsdfr234fgh3o8f7f34rf\Jerdde3211.pdf
Jag visade henne (min moster) ett forum, hon fattade inte ens hur man registerade sig :(.

Så, ubuntu är lätt, men inte till räkligt lätt för att få konservativa mostrar att ens våga kolla på :(

*edit*
Vet inte om "On Topic" blev så "On Topic" :(
UbuntuGuide | LinuX-Gamers | Google Linux | Google Trends
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig :)
Jag hette tidigare "sertion".
The end!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag kan ju kalla med en lika mycket "on topic" som du sertion :D

Jag har lyckats övertala min far att byta till ubuntu... ska blir spännande att se hur det kommer fungera...
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

ooh. Skulle aldig gå med mina förälldrar :(
håll oss uppdaterade :)

(asså kan ens öron verkligen fallava av för mycket "off topicande"?)
The end!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Det sägs så, men jag är ytterst tveksam...mina ögon har iaf inte blivit fyrkantiga av att läsa offtopic än... så jag tror inte att det är så :P
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

ok, bra, men jag tror den stora stygga (som är rätt skyst (välldigt snäll/hjälpsam)) kommer och ber oss att sluta :)

Men vad jag tor skulle göra mycket var om något dator företag började "sälja" ubuntu, jag menar:

Dator A med windows kostar 9000kr
Dator A med ubuntu kostar 7000kr

kund köper dator A, registrerar sig här och hjälper nahoj (som glömde, som jag, storbokstav :P) att nå 1000 grånsen :)

Bra idé? Jag tycker det :)

Det enda som behövs är:

En balong av storlek B
En Skicklig Försäljare/Suport (suporten kan "vi" stå för)
En (eller flera) butiker som nappar på detta...

Jag har balongen, och detta forumet är Suporten, det som krävs är bara butikerna! (försäjarna fick vara en del av butikerna :) hoppas dom inte hatar mig för det :P)

Så jag ber er gå till närmsta dator burik och informera dom om ubuntu! Ubuntu har vad som krävs att slå ut Microsofts världs herravälde.

Tack och hej, leverpastej!
The end!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag tycker det är en utmärkt idé!!

Det känns som att det lixom är pga M$ har monopol på att sälja kompletta datorer med deras OS på...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det finns ett gäng PDF:er här, om du nu vill ha det: https://help.ubuntu.com/index.html.sv
lowik

Inlägg av lowik »

Tja ska man saluföra Ubuntu till färdiga datorer måste installationsbiten lösas likt i windows annars blir det ingenting.
Att man skall använda en terminal är liksom att gå tillbaka till dostiden cirkus 1000 år eller så.
Om någon löser installationsbiten kan jag (nästan) lova att Ubuntu kommer att vinna över Microsoft på dunderkort tid. Men som sagt, det MÃ…STE då bli LIKA lätt med Ubuntu som windows annars är det förlorat till oss "lättare" data nördar.

Varför tror ni att windows blivit så stort? Inte på priset i alla fall. Inte heller på marknadsföring för det gör dom inte så mycket nuförtiden.
Windows har hittintills vunnit världen med just ordet: ANVÄNDARVÄNLIGHET = LÄTT ATT ANVÄNDA FÖR DEN OKUNNIGE.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Det är iof sant... jag tror att windows vinner ganska mycket på att i stort sett allt är GUI... medans man i ubuntu i ganska många gånger som man enklast (jag har i vissa fall inte ens hitta ett annat sätt) använder terminalen... dock är det inte många av dem dödliga som orkar förstå systemet med terminalen, utan vill ha tydliga ikoner som dem kan klicka på med musen...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

[quote="lowik"]ANVÄNDARVÄNLIGHET = LÄTT ATT ANVÄNDA FÖR DEN OKUNNIGE.[/quote]
Du gör här ett otroligt vanligt fel. Användarvänlighet har ingenting att göra med hur lätt det är för den okunnige - det är ungefär lika korrekt som att kalla de som bryter sig in i datorer för hackers.

Användarvänlighet är hur duktigt programmet/systemet är på att låta användaren göra det den vill, så effektivt som möjligt. Emacs och Vim är typexempel på användarvänliga program - finns inget du inte kan göra med bara några knapptryckningar. Samma ord som användbarhet.

Att det är lättanvänt för en okunnig är en helt annan sak. Notepad är t ex väldigt enkelt att använda, men inte fan är det användbart...
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

Jag tycker Ubuntus instalation är smidigare och lättare änn windows XPs :)

Installerings tid:
Ubuntu (med nerladdning och bränning av skivan) ca 3h
Windows Xp (bara bränna skivan + installera) ____ca 3,5h

Det enda som är svårare med ubuntus installation är att veta vad alla skumma saker är/betyder tex. vad fn är ett administratörs konto, är man inte admin. på sin egen daor?!? (jag vet ju att man ska göra saker som root av säkerhets själ) ((((((( Admin. borde vara den rätta örkortiningen på administratör!)))))))

Så, jag förtydligar det jag skrev där uppe, färdig installerat, med adminkonto,GL drivisara, wine, alla gstream-0.10, osv

Men det kanske blir förmcket jobb? Men om man jämför med WinXP, där det är program, codecs, drivrutiner till ALLT, WGA patchen (det finns väll ingen som har ett riktigt riktigt windows? eller?), osv,

så jag räknade ut att för att få en fungerande dator (alla program man vill ha + drivrutiner) (( detta är på min dator)) så tar windows mer änn 2timmar längre tid, mest pga Norton men ändå (norton tar ca 40min att instalera & uppdatera sen tar det ca 40 min att söka igenom datorn), att instalera Win än Ubuntu, xD. vad får man fram av detta? Ubuntus installation, med eller utan "grafik", äger Windows...

detta kommer från en som instalerar ca 3 Operativ system i veckan :P
The end!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag var iof ganska förvirrad över att man startade 6.06 installationen från live uppstarten och inte vid boot menyn...
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

[quote="Råch"]jag var iof ganska förvirrad över att man startade 6.06 installationen från live uppstarten och inte vid boot menyn...[/quote]
Detta framgår ju åtminstone tydligt i fodralet man får från shipit. :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
lowik

Inlägg av lowik »

Snälla ozamosi
du skriver -- Du gör här ett otroligt vanligt fel. Användarvänlighet har ingenting att göra med hur lätt det är för den okunnige - -

För det är precis vad det är. Att lära sig adminkonton drivrutiner rootkonton o.s.v är inte vidare användarvänlighet. Ordet användarvänlighet betyder vänlighet=lätthet, för användaren.

Vilket man inte riktigt kan säga om linux/ubuntu

Här är vi oense och det får var och en av oss nog acceptera.

Men jag gissar att även om du själv är van vid installationer så nog borde det även för dig vara lättare om du slapp göra en massa för hand för att installera saker och ting, eller hur ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om någon bett mej om råd om vilket OS den personen skulle installera och de enda kravet var användarvänligt och enkel installation hade jag sagt Ubuntu. Installationen är otroligt mycket enklare och smidigare in XP's och gnome är enklare att begripa för en ny än XP. Kan skriva varför också men det tänker jag dra nån annan gång.

Min mamma med syskon, och min pappa har fått Ubuntu på sina datorer nu och de gillar det! Finns många saker som går att förbättra men att XP skulle vara enklare för den som kan noll, knappast..
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

[quote="lowik"]Snälla ozamosi
du skriver -- Du gör här ett otroligt vanligt fel. Användarvänlighet har ingenting att göra med hur lätt det är för den okunnige - -

För det är precis vad det är. Att lära sig adminkonton drivrutiner rootkonton o.s.v är inte vidare användarvänlighet. Ordet användarvänlighet betyder vänlighet=lätthet, för användaren.

Vilket man inte riktigt kan säga om linux/ubuntu

Här är vi oense och det får var och en av oss nog acceptera.

Men jag gissar att även om du själv är van vid installationer så nog borde det även för dig vara lättare om du slapp göra en massa för hand för att installera saker och ting, eller hur ???[/quote]
Du förstår inte vad jag säger. Du använder fel ord. Emacs är GRYMT användarvänligt - det är en texteditor med ett inbyggt programmeringsspråk. Det finns tusentals tangetbordskommandon. Det är användarvänligt!

Emacs är fruktansvärt svårt för en ny användare att lära sig (jag behärskar det absolut inte). Det är löjligt långt från lättanvänt.

Användarvänligt = vänligt mot en användare, dvs användbart. Lättanvänt = lätt för en ny användare att ta till sig.

Linux har fruktansvärt mycket bättre struktur på saker än windows. Kolla bara på filsystemet t ex. I windows har du dll:er som måste skriva över varandra hela tiden, vilket gör att hela systemet kan krasha. Du har femhundraåttiotolv kopior av alla bibliotek, eftersom utvecklarna tvingas skicka med egna kopior när de släpper spelet, eftersom de inte kan utgå från att användaren har rätt version. I linux är det här inga problem: pakethanteraren tar hand om det åt utvecklaren.

Vad måste jag göra för hand för att installera saker? Jag skriver ett kommando i terminalen, eller klickar 2-3 gånger i en grafisk pakethanterare. Jämför det med att leta upp webbsida, hoppas att det inte är en phishingsida, hoppas att programmet inte innehåller spyware, ladda ner, hitta filen, klicka på den, klicka på nästa 5-6 gånger...

Linux är användarvänligt, det är bara svårare att använda för en ny användare. Eller som det gamla citatet säger: "Linux is user friendly - it's just picky with it's friends"
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"