Ny Mobbningstrend!
Ny Mobbningstrend!
Ny mobbningstrend!
De misshandlas, videofilmas och hånas på Youtube!
Ungdomar hetsar varandra att ta risker - för att sedan filma detta och lägga upp på nätet. Det handlar om slagsmål, nakenbilder och fylla. I jakten på att vara värst kan vad som helst hända.
Läs resten här, väl värt att läsa igenom.
http://www.idg.se/2.1085/1.99244
Skrämmande............
De misshandlas, videofilmas och hånas på Youtube!
Ungdomar hetsar varandra att ta risker - för att sedan filma detta och lägga upp på nätet. Det handlar om slagsmål, nakenbilder och fylla. I jakten på att vara värst kan vad som helst hända.
Läs resten här, väl värt att läsa igenom.
http://www.idg.se/2.1085/1.99244
Skrämmande............
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
SV: Ny Mobbningstrend!
inte upplevt det själv men creepy är det.. dom har ju mobilförbud på någon skola (Eller iaf att ta med dessa i omklädningsrummen) efter en incident då 10(!)åringar filmade varandra och sedan spred vidare.
fd. Shadow här på forumet
Att gå ut och bara sparka ned någon utan vidare, bara för att få en "häftig" film till YouTube, är verkligen creepy.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
usch fy !
hur kan man göra något sånt här ?
>:(
Man blir jag bara arg när man läser nyheten ju.
hur kan man göra något sånt här ?

Man blir jag bara arg när man läser nyheten ju.
Det måste hända någonting nu.
Särskild vi äldre har märkt att många ungdomar inte har hämningar alls.
Föräldrarnas fel. 70talister förmodligen. Dom med den "fria uppfostran" .
Särskild vi äldre har märkt att många ungdomar inte har hämningar alls.
Föräldrarnas fel. 70talister förmodligen. Dom med den "fria uppfostran" .
Hemskt.
Har varit mobbad själv när man var liten, men det är ju ingenting jämfört med det här. Lider verkligen med dom.
Har varit mobbad själv när man var liten, men det är ju ingenting jämfört med det här. Lider verkligen med dom.
Det jäkligaste är när man tittar på var dessa influenser kommer ifrån
*pekar västerut med ett anklagande finger* (nej, jag menar inte Göteborg!)
och att vi tenderar att bli alltmer influerade av egendomliga företeelser från detta väderstreck.
Visst, det är fint med informationssamhället och allt det där, men varför har inte människor med en viss mognad(hoppas man) även den integritet som behövs för att säga nej?
Nej till taskiga tv-program och filmer, nej till våldsamma leksaker o.s.v. Om folk nödvändigtvis måste slå på varandra så kan vi ju ta ned det på sandlådenivå, där det hör hemma, ge dem varsin hink och plastspade och sen släppa lös dem.
och att vi tenderar att bli alltmer influerade av egendomliga företeelser från detta väderstreck.
Visst, det är fint med informationssamhället och allt det där, men varför har inte människor med en viss mognad(hoppas man) även den integritet som behövs för att säga nej?
Nej till taskiga tv-program och filmer, nej till våldsamma leksaker o.s.v. Om folk nödvändigtvis måste slå på varandra så kan vi ju ta ned det på sandlådenivå, där det hör hemma, ge dem varsin hink och plastspade och sen släppa lös dem.
Helt rätt Grön Göling!
Jag läste för ett tag sedan om en annan otäck utveckling i USA som gick ut på att ta död på hemlösa personer, för skojs skull. När jag sedan läste det här om YouTube så ser man att det finns mer i den vägen. Att misshandla någon utan orsak för att få till en häftig film är en otäck utveckling man borde sätta stopp för så snabbt som möjligt.
Kanske genom att få det "Ohäftigt", det blir helt enkelt töntigt att lägga ut sånt material.
Men så länge det finns personer som beundrar sånt så............
Är chanserna rätt små.
Jag läste för ett tag sedan om en annan otäck utveckling i USA som gick ut på att ta död på hemlösa personer, för skojs skull. När jag sedan läste det här om YouTube så ser man att det finns mer i den vägen. Att misshandla någon utan orsak för att få till en häftig film är en otäck utveckling man borde sätta stopp för så snabbt som möjligt.
Kanske genom att få det "Ohäftigt", det blir helt enkelt töntigt att lägga ut sånt material.
Men så länge det finns personer som beundrar sånt så............
Är chanserna rätt små.
Dock tror ju de flesta inte att dessa saker påverkar. De var ju tal om att förbjuda Postal 2 och det blev ett ramaskri bland alla inbitna datorspelare.Grön Göling skrev: Nej till taskiga tv-program och filmer, nej till våldsamma leksaker o.s.v.
Om nu företag betalar 20 miljoner för 30 sekunders TV-reklam, för att det faktiskt påverkar människor, hur mycket mer påverkar då inte flera timmars datorspel, TV-tittande osv.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Att skylla på USA i vått och torrt löser säkert (not!) många problem! *suck*Grön Göling skrev: Det jäkligaste är när man tittar på var dessa influenser kommer ifrån
Problemet ligger mer i att folk "tar efter" en del negativa trender från detta land. Varför, för det anses som häftigt.TheOne skrev:Att skylla på USA i vått och torrt löser säkert (not!) många problem! *suck*Grön Göling skrev: Det jäkligaste är när man tittar på var dessa influenser kommer ifrån
Så felet är inte USA's utan att folk tar efter helt enkelt. Man KAN ju faktiskt säga nej, och göra annorlunda. Varje person är ansvarig för sina egna handlingar och kan inte komma och skylla på USA om det skulle vara något. De kan heller inte skylla på film, TV eller spel.
Tycker jag.
Det handlar inte så mycket om att skylla på USA, som att skärskåda sig själv.DimensionX skrev:Problemet ligger mer i att folk "tar efter" en del negativa trender från detta land. Varför, för det anses som häftigt.TheOne skrev:Att skylla på USA i vått och torrt löser säkert (not!) många problem! *suck*Grön Göling skrev: Det jäkligaste är när man tittar på var dessa influenser kommer ifrån
Så felet är inte USA's utan att folk tar efter helt enkelt. Man KAN ju faktiskt säga nej, och göra annorlunda. Varje person är ansvarig för sina egna handlingar och kan inte komma och skylla på USA om det skulle vara något. De kan heller inte skylla på film, TV eller spel.
Tycker jag.
Ofrånkomligt är ju att oerhört mycket märkligheter uppkommer i just USA och man kan fråga sig varför, men det är alltid sig själv man måste titta på.
Människans (nåja, rätt många människors iallafall) inneboende dragning till våld och det spektakulära har ju funnits i alla tider. Vi måste börja undra varför denna upptrappning har skett och hur vi kan, på bästa vis, motarbeta den i vårt eget lilla hörn.
Man börjar m.a.o. hemma och, trots att man inte har samma möjligheter som exempelvis filmmakarna att sprida sitt budskap, så hoppas man att ringarna på vattnet skall sprida sig.
Alltid ett steg i rätt riktning. 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag tror det måste börja hemma när barnen är små. Det är viktigt med kärlek och det är också viktigt att sätta gränser. Det är mycket viktigt att barnen lär sej att allt man gör påverkar andra och att redan när barnen är ganska små prata om attityder.
Jag tror inte att videofilmer, spel osv trappar upp våldet, men däremot så kan det påverka vilket uttryck våldet tar.
Jag tror inte att videofilmer, spel osv trappar upp våldet, men däremot så kan det påverka vilket uttryck våldet tar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Håller helt och fullt med dig där Vovven.vulfgar skrev: jag tror det måste börja hemma när barnen är små. Det är viktigt med kärlek och det är också viktigt att sätta gränser. Det är mycket viktigt att barnen lär sej att allt man gör påverkar andra och att redan när barnen är ganska små prata om attityder.
Problemet med det fria valet är att det inte känns speciellt fritt när allt kommer till kritan. Det materiella samhället vi lever i har gått i från att vara till att ha, som vackert illustreras i en bok av Erich Fromm (som passande nog heter "Att ha eller att vara"). Till och med språket har gått mot ägande.
Det som förr hette "Han ler vackert" uttrycks numera som "Han har ett vackert leende". Alltså något som personen äger/innehar, inte något som h*n gör. Har man inget vackert leende kan man köpa ett. Eller ett par nya bröst/magmuskler/näsvingar.
Det är dessutom viktigt att bli känd, på vilket sätt den än må vara känns det som. Du kan hämta ko-inälvor i ett kar med osmakligt guck för att vinna $50 000, äta levande afrikanska grottspindlar, skämma ut dig genom att sjunga sämst i landet (helt utan självinsikt), vara manipulativ och elak, och så vidare, allt för att folk ska veta vem du är när du går på stan.
Att gå steget längre och lägga ut tvivelaktiga filmer på youtube är inte särdeles förvånande. Ju fler krigsrubriker som dyker upp i tidningarna, desto mer intressant kommer det att bli. Varken Aftonbladet eller Expressen skulle tveka att lägga ut spaltkilometer på eländet. Jag kan se det framför mig:
"Dödskulten på Internätt!"
"Se om du kan bli drabbad!"
"Läsarna/Polisen/Olles hund rasar"
"Här är de livsfarligaste ställena i Sverige"
"Dödsfilemerna på internet: Här är hela listan"
"Pensionärer livrädda för att gå ut på stan, eftersom vi publicerar undersökningar om hur rädda folk är för att gå ut på stan 5000 ggr om året och om vi fortsätter kommer vi snart att nå 100%. Heja oss!"
"Naken-Jannes vädjan till svenska folket: Sluta!"
"Britney gifter sig med dödsfilmare!"
"Idol-Markus om dödsfilmerna: Jag gillar dem"
Och visst, man kan börja hemma i sitt eget lilla hörn där man kryper ihop framför Efterlyst och blir rädd för våldsmannen som går lös i vår stad, eller käkar chips framför Du är vad du äter eller någon våldsfilm där folk dör som flugor till höger och vänster, eller för all del Cops och The Worlds wildest police videos (som är lika internationellt som World Series i baseball). Felet är att våldet normaliseras precis som allt annat som sköljer över en tillräckligt många gånger om dagen. Nu ska allting vara så upprörande som möjligt. Saw-filmerna är flera gånger värre än den gamla motorsågsmassakern och underhållningsspiralen går uppåt och uppåt.
Men jag tror inte att man kan skydda sig helt, för det finns alltid några individer som struntar i normala konventioner och lagar och gör dumheter utan att tänka på konsekvenserna. Och jag tror att det här samhället lever på dem. Om man skulle introducerat Big Brother för 50 år sedan så skulle tanken kännas absurd. Men nu köar folk för att vara med. Det kanske är alldeles för lätt att skylla på att det är samhället det är fel på, men jag anser ändå att det är det.
Företag är amoraliska, det som går att tjäna pengar på tjänar man pengar på, även om individerna som utgör företaget personligen finner det tvivelaktigt och motbjudande. Och bombarderas man tillräckligt många gånger med de budskapen så blir man mottaglig förr eller senare. Vi har bara olika trösklar som gör oss mer eller mindre mottagliga.
Det som förr hette "Han ler vackert" uttrycks numera som "Han har ett vackert leende". Alltså något som personen äger/innehar, inte något som h*n gör. Har man inget vackert leende kan man köpa ett. Eller ett par nya bröst/magmuskler/näsvingar.
Det är dessutom viktigt att bli känd, på vilket sätt den än må vara känns det som. Du kan hämta ko-inälvor i ett kar med osmakligt guck för att vinna $50 000, äta levande afrikanska grottspindlar, skämma ut dig genom att sjunga sämst i landet (helt utan självinsikt), vara manipulativ och elak, och så vidare, allt för att folk ska veta vem du är när du går på stan.
Att gå steget längre och lägga ut tvivelaktiga filmer på youtube är inte särdeles förvånande. Ju fler krigsrubriker som dyker upp i tidningarna, desto mer intressant kommer det att bli. Varken Aftonbladet eller Expressen skulle tveka att lägga ut spaltkilometer på eländet. Jag kan se det framför mig:
"Dödskulten på Internätt!"
"Se om du kan bli drabbad!"
"Läsarna/Polisen/Olles hund rasar"
"Här är de livsfarligaste ställena i Sverige"
"Dödsfilemerna på internet: Här är hela listan"
"Pensionärer livrädda för att gå ut på stan, eftersom vi publicerar undersökningar om hur rädda folk är för att gå ut på stan 5000 ggr om året och om vi fortsätter kommer vi snart att nå 100%. Heja oss!"
"Naken-Jannes vädjan till svenska folket: Sluta!"
"Britney gifter sig med dödsfilmare!"
"Idol-Markus om dödsfilmerna: Jag gillar dem"
Och visst, man kan börja hemma i sitt eget lilla hörn där man kryper ihop framför Efterlyst och blir rädd för våldsmannen som går lös i vår stad, eller käkar chips framför Du är vad du äter eller någon våldsfilm där folk dör som flugor till höger och vänster, eller för all del Cops och The Worlds wildest police videos (som är lika internationellt som World Series i baseball). Felet är att våldet normaliseras precis som allt annat som sköljer över en tillräckligt många gånger om dagen. Nu ska allting vara så upprörande som möjligt. Saw-filmerna är flera gånger värre än den gamla motorsågsmassakern och underhållningsspiralen går uppåt och uppåt.
Men jag tror inte att man kan skydda sig helt, för det finns alltid några individer som struntar i normala konventioner och lagar och gör dumheter utan att tänka på konsekvenserna. Och jag tror att det här samhället lever på dem. Om man skulle introducerat Big Brother för 50 år sedan så skulle tanken kännas absurd. Men nu köar folk för att vara med. Det kanske är alldeles för lätt att skylla på att det är samhället det är fel på, men jag anser ändå att det är det.
Företag är amoraliska, det som går att tjäna pengar på tjänar man pengar på, även om individerna som utgör företaget personligen finner det tvivelaktigt och motbjudande. Och bombarderas man tillräckligt många gånger med de budskapen så blir man mottaglig förr eller senare. Vi har bara olika trösklar som gör oss mer eller mindre mottagliga.
Kloka ord CryingFreeman.
Vulfgar skrev:
Jag skulle gärna ta en djupare diskussion angående samhället, och vad som gick snett i en speciell tråd.
Kloka ord av dig också Vulfgar.Jag tror inte att videofilmer, spel osv trappar upp våldet, men däremot så kan det påverka vilket uttryck våldet tar.
Jag skulle gärna ta en djupare diskussion angående samhället, och vad som gick snett i en speciell tråd.
- DeepThought
Sannerligen.DimensionX skrev: Kloka ord CryingFreeman.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...