Problem med hårddisk / partition
Problem med hårddisk / partition
Hej hej, jag fick ett litet jobbigt problem här angående åtkomst till en partition. Jag har dualboot winxp (NTFS) och kubuntu på min dator. Jag testade nyligen och installera nya feisty herd cd 5 och när jag kom till att jag ville mounta ntfs partionerna så märkte jag att den hade gjort det åt mig. Praktiskt tänkte jag eftersom jag alltid fått göra det manuellt i /etc/fstab filen. Dock så mountade han inte en ntfs partition jag hade på en annan sata hårddisk, så jag försökte med det jag brukar göra och la till någånting sånthär:
/dev/sdb5 /media/sdb5 ntfs defaults 0 0
i /etc/fstab. Men efter en mount -a så fungerade det inte. Det här tar jag senare tänkte jag. Nästa gång jag bootade winxp så fick jag informationen att den partitionen jag hade försökt mounta tidigare inte var formaterad och den roliga frågan om jag ville formatera den. Jag vill helst inte behöva formatera partitionen för att få den och fungera eftersom jag har ganska viktig data på den.
Om ni vet en lösning att komma åt datan i winxp / linux så jag kan säkerhetskopiera den till en annan partition skulle jag bli hemskt glad. BTW om jag postade i fel kategori så ber jag om ursäkt, var itne riktigt säker.
/dev/sdb5 /media/sdb5 ntfs defaults 0 0
i /etc/fstab. Men efter en mount -a så fungerade det inte. Det här tar jag senare tänkte jag. Nästa gång jag bootade winxp så fick jag informationen att den partitionen jag hade försökt mounta tidigare inte var formaterad och den roliga frågan om jag ville formatera den. Jag vill helst inte behöva formatera partitionen för att få den och fungera eftersom jag har ganska viktig data på den.
Om ni vet en lösning att komma åt datan i winxp / linux så jag kan säkerhetskopiera den till en annan partition skulle jag bli hemskt glad. BTW om jag postade i fel kategori så ber jag om ursäkt, var itne riktigt säker.
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Problem med hårddisk / partition
Är du säker på att det ligger en NTFS-partition på /dev/sdb5? Vad ger "sudo fdisk -l /dev/sdb" och "sudo file -s /dev/sdb5"?
Jag har alltid mountat den partitionen på sdb5 så jag tycker det vore konstigt om det ändrades. Jag fick följande output:
Disk /dev/sdb: 320.0 GB, 320072933376 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 620181 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 1 504785 254411608+ f W95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5 2 504785 254411136 7 HPFS/NTFS
Det jag tycker är konstigast är att den har slutat fungera i winxp.
Disk /dev/sdb: 320.0 GB, 320072933376 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 620181 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 1 504785 254411608+ f W95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5 2 504785 254411136 7 HPFS/NTFS
Det jag tycker är konstigast är att den har slutat fungera i winxp.
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag vet att jag är tjatig med mitt ntfs-3g men har du provat ntfs-3g, då får du både läs och skrivstöd i ubuntu
bara att installera med
sudo apt-get install ntfs-3g
och sedan köra
sudo ntfs-3g /dev/disk /var_den_ska_monteras
klart
MVH L
bara att installera med
sudo apt-get install ntfs-3g
och sedan köra
sudo ntfs-3g /dev/disk /var_den_ska_monteras
klart
MVH L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Tack för tipset, dock så fungerade inte ntfs-3g till den partitionen (fungerade finfint på dem andra) men den gav mig kanske ett bättre felmeddelande:
NTFS signature is missing.
Failed to startup volume: Invalid argument
Failed to mount '/dev/sdb5': Invalid argument
The device '/dev/sdb5' doesn't have a valid NTFS.
Maybe you selected the wrong device? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/hda, not /dev/hda1)? Or the other way around?
Det står i winxp diskhanteraren att den är NTFS. Jag rörde aldrig partitionen under installationen av kubuntu. Det enda jag jag har gjort är att försöka mounta den. Kanske kubuntu gjorde filsystemet defekt eller nått?
NTFS signature is missing.
Failed to startup volume: Invalid argument
Failed to mount '/dev/sdb5': Invalid argument
The device '/dev/sdb5' doesn't have a valid NTFS.
Maybe you selected the wrong device? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/hda, not /dev/hda1)? Or the other way around?
Det står i winxp diskhanteraren att den är NTFS. Jag rörde aldrig partitionen under installationen av kubuntu. Det enda jag jag har gjort är att försöka mounta den. Kanske kubuntu gjorde filsystemet defekt eller nått?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
"sudo file -s /dev/sdb5" kan eventuellt ge lite information om vad som finns på partitionen.
Ni kan märka den här som löst, jag hittade softvara för att få tag på datan och sedan formatera den. Jag vet dock inte fortfarande varför den vart konstig när jag försökte mounta den i kubuntu?
jag märker den som löst.
annars är det lätt att göra det själv, genom att välja att "ändra" ditt första inlägg och välja "LÖST" som meddelandeikon
annars är det lätt att göra det själv, genom att välja att "ändra" ditt första inlägg och välja "LÖST" som meddelandeikon
blogg @ Gargamel.NU