Openvpn 10mb

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
thecrasyman

Openvpn 10mb

Inlägg av thecrasyman »

Kör nu en openvpn tunnel med lite kompisar men
har lite problem.

Ansluten endast i 10mbit. Alla har 100mbits fiber. ? går de inte köra i 100mb?

Kopplar ner stup ikvarten. hur ändrar jag de?

Och de ska finnas någon klient till klient konfig för att hitta delade filer va? vad ska jag lägga till..

Hoppas någon har lite svar?

Mvh
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Openvpn 10mb

Inlägg av johanre »

Kanske lite dum kontrollfråga men : vad har openvpn servern för upplänkshastighet? Är du säker på att ni alla har 100Mbit duplex (läs: i båda riktningarna)?

För att kunna säga något om nerkopplingen måste du berätta lite mer; hittar du något i dina systemloggar som antyder något fel (t.ex. /var/log/syslog), har du kollat att du inte har en massa droppade paket på ditt nätverksinterface (t.ex. via ifconfig), etc. Fyll på med info, så skall vi nog kunna hitta källan till problemet.

Klient konfig? Nu är jag inte med...  ???
thecrasyman

SV: Openvpn 10mb

Inlägg av thecrasyman »

ja alla som är kopplade till servern har 100Mbit full dublex. Men openvpn stannar vid 10mbit när jag ändrade till tap device.

Hm kör även samba igenom openvpn och det är även därför jag behöver 100Mbits. Efter man varit inne i nätverks mappen i ca 4 min måste jag reconecta openvpn anslutningen för att kunna komma åt den igen.

Hmm Man har en server som många klienter är anslutna till men de ska även finnas så man kan se alla andras utdelade mappar utan att klienten behöver aggera server förstår du.. hmm client to client genom vpn alltså..

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"