uppgradering avbryts? [LÖST}
uppgradering avbryts? [LÖST}
från Ubuntu 22.04 LTS till Ubuntu 24.04 LTS med terminalkommandot - "sudo do-release-upgrade"
har försökt med "LAN" och "Wi-Fi"
Har sökt på nätet men inte kommit fram till något vettigt! - Finns det någon lösning eller är det en bug"
ps. Har bara använt Ubuntu de senaste 13 åren och det här problemet har aldrig kommit upp tidtagare på en 13 år gammal dator med "intel i7-2600"
32 GB ram
se bifogad bild nedan:
har försökt med "LAN" och "Wi-Fi"
Har sökt på nätet men inte kommit fram till något vettigt! - Finns det någon lösning eller är det en bug"
ps. Har bara använt Ubuntu de senaste 13 åren och det här problemet har aldrig kommit upp tidtagare på en 13 år gammal dator med "intel i7-2600"
32 GB ram
se bifogad bild nedan:
- Bilagor
-
- denna bild
- uppgrade.jpg (87.56 KiB) Visad 2566 gånger
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 9 gånger.
Re: uppgradering avbryts?
Det ser ut som om du saknar gpg-nyckeln för spotify-förrådet - Se "Option 2: Install Spotify Deb package" och "Install GPG Key" på
https://ubuntuhandbook.org/index.php/20 ... ntu-24-04/
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Nejdå, har inte ens Spotify installerat, konstigt att meddelandet kommer upp? nu har jag kommit så långt att terminalen svarar att det är nätverksproblem och som sagt har kört både med LAN och Wifi med samma meddelande (använde en annan server för detta uppgraderingsförsök
Har försökt med nyinstallation med Ubuntu 24.04 LTS men den bryter installationen också på den här datorn, jag får köra med Ubuntu 22.04 LTS på den här datorn till 2027 och kassera den här 13 år gamla datorn efter det - kanske?
Köpte en ny dator från som "GGS" data plockade ihop enligt mina önskemål med Ubuntu 24.04 LTS installerad med Intel i9 och 64 Mb ram
ps. nu har jag använt Ubuntu nästan i 20 år och använder enbart detta operativsystem som jag har varit nöjd med, fast det var mycket "grejade" i början för att få det att funka, men nu när jag har blivit äldre "vill" jag bara att det ska funka direkt, i stort sätt, så detta forum har varit till stor hjälp (saknar "Osprey" med flera på forumet!!! - HOPPAS ATT FORUMET KOMMER IGÅNG SNART!!
Har försökt med nyinstallation med Ubuntu 24.04 LTS men den bryter installationen också på den här datorn, jag får köra med Ubuntu 22.04 LTS på den här datorn till 2027 och kassera den här 13 år gamla datorn efter det - kanske?
Köpte en ny dator från som "GGS" data plockade ihop enligt mina önskemål med Ubuntu 24.04 LTS installerad med Intel i9 och 64 Mb ram
ps. nu har jag använt Ubuntu nästan i 20 år och använder enbart detta operativsystem som jag har varit nöjd med, fast det var mycket "grejade" i början för att få det att funka, men nu när jag har blivit äldre "vill" jag bara att det ska funka direkt, i stort sätt, så detta forum har varit till stor hjälp (saknar "Osprey" med flera på forumet!!! - HOPPAS ATT FORUMET KOMMER IGÅNG SNART!!
Det är för att du har förråden för spotify tillagda i dina apt-källor. Då kan du få det felet oavsett om du har spotify istallerat eller inte.nisse2 skrev: ↑07 jan 2025, 14:17 Nejdå, har inte ens Spotify installerat, konstigt att meddelandet kommer upp? nu har jag kommit så långt att terminalen svarar att det är nätverksproblem och som sagt har kört både med LAN och Wifi med samma meddelande (använde en annan server för detta uppgraderingsförsök
Ok,jag gjorde det - blev ingen skillnad!
använde "sudo apt-get purge spotify-client" i terminalen
Som sagt, har försökt med nyinstallation av Ubuntu 24.04 LTS - det går inte heller!
Kan det kanske vara hårdvarufel?
använde "sudo apt-get purge spotify-client" i terminalen
Som sagt, har försökt med nyinstallation av Ubuntu 24.04 LTS - det går inte heller!
Kan det kanske vara hårdvarufel?
- Bilagor
-
- felbild.jpg (62.38 KiB) Visad 2355 gånger
Det tar bara bort (och rensar all data från det iom "purge"), men tar inte bort det från apt's käll-listor.
Om du startar "Program & uppdateringar" - Du kan hitta det genom att klicka ubuntu-ikonen längst ner till vänster, och mata in det i sökfältet. Gå sedan till fliken "Övrig programvara", så gissar jag att du ser Spotify där. (Jag har det inte på min installation, som du kan se på bilden nedan).
- Bilagor
-
- bild2.png (45.87 KiB) Visad 2340 gånger
Tack för svaret men nej, ingen Spotify där!
- Bilagor
-
- ovrig.jpg (55.18 KiB) Visad 2330 gånger
Då hade jag sökt vidare under resten av flikarna efter något Spotify-relaterat, och i andra hand gått in i filen
Kod: Markera allt
/etc/apt/sources.list
Kod: Markera allt
/etc/apt/sources.list.d/
Ok, /etc/ mm. kom detta upp i terminalen även mee "/etc/ apt/sources.list.d" då - med ".d"
Och inget i de andra flikarna i "program & uppgrade" heller!
Och inget i de andra flikarna i "program & uppgrade" heller!
- Bilagor
-
- sources.jpg (29.6 KiB) Visad 2302 gånger
Senast redigerad av 3 nisse2, redigerad totalt 9 gång.
och "sudo apt update" i terminalen kommer detta upp
Verkar vara något med "Nyckeln" som strular?
Verkar vara något med "Nyckeln" som strular?
- Bilagor
-
- update.jpg (159.26 KiB) Visad 2300 gånger
Hittade detta med "Nemo" och tog bort allt som innehöll "Spotify" - funkar inte ändå och försökte installera med en ny installation från USB-sticka med Ubuntu 24.04, detta startar inte ens, får bara ett felmeddelande enligt översta bild
- Bilagor
-
- image0(1).jpeg (20.9 KiB) Visad 2281 gånger
-
- spotify.jpg (51.42 KiB) Visad 2284 gånger
[LÖST]: uppgradering avbryts?
Kollade länken som du skrev (missade detta) och installerade Spotify
Tack - "gusnan" - suveränt, fallet löst, jag strulade till det hela
Och nu verkar uppgradering har kommit igångDet ser ut som om du saknar gpg-nyckeln för spotify-förrådet - Se "Option 2: Install Spotify Deb package" och "Install GPG Key" på
Tack - "gusnan" - suveränt, fallet löst, jag strulade till det hela