Problem uppgradera till Ubuntu 24.04 Noble Numbat

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem uppgradera till Ubuntu 24.04 Noble Numbat

Inlägg av anth »

Jag har tillbringat flera timmar med att försöka uppgradera till Ubuntu 24.04 Noble Numbat.

1. Jag ääälskar att testa nya saker så givetvis vill jag testa senaste versionen av Ubuntu.
Jag väntar alltid med att testa tills nya versionen av GNOME och nya skrivbordsbilden finns.
Av vad jag vet dök de upp igår, så idag var det dags att testa.

2. Jag råder alltid folk att vänta med att uppgradera till senaste Ubuntuversionen i ett par veckor eller någon månad efter den släpps.
Då 24.04 släpps 25 april skulle jag nog vänta tills i mitten av maj för att de värsta buggarna ska hinna fixas.
Så jag testar i en virtuell maskin, inte på en fysisk dator.

3. Jag brukar testa nya distros i GNOME Boxes, för det är enkelt och går snabbt. Det gick inte denna gång.
Jag testade att installera både 22.04 och 23.10 (de gick att installera).
Efter installation gjorde jag följande och ingenting annat:
1. Slutför installationen: välja onlinekonton, välja om man vill skicka info till Canonical, välja om en plats ska vara synlig).
2. Fixa upplösning (det är ett VM).
3. Uppdatera: sudo apt update && sudo apt upgrade && sudo snap refresh
4. Starta om den virtuella maskinen.
5. Uppgradera till Noble Numbat: sudo do-release-upgrade -d

Det gick inte. Uppgraderingen kraschade.
Jag har försökt uppgradera från både 22.04 och 23.10.
Jag har försökt uppgradera på två olika fysiska datorer (ena Ubuntu, andra Fedora).
Det är fyra misslyckade uppgraderingsförsök.

Till slut testade jag virt-manager, som är ett annat mer avancerat grafiskt gränssnitt än GNOME Boxes till det underliggande QEMU-KVM.
Nu fungerade det.
Det enda som jag ändrade var att jag maximerade antalet virtuella kärnor (något man inte kan ställa in i GNOME Boxes).

Någon som vet varför GNOME Boxes krånglar?
Användarvisningsbild
eson57

Re: Problem uppgradera till Ubuntu 24.04 Noble Numbat

Inlägg av eson57 »

Nu använder jag inte GNOME Boxes längre, men väl både VirtualBox och Quickemu. Min erfarenhet är att samtliga virtualiseringsprogram har rätt stora kompatibilitetsproblem med alfa-/betadistributioner. Det brukar ta någon månad efter officiell release innan de funkar bra virtuellt. Gissar att det har med drivrutinerna att göra.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"