Zorin är en av de snyggare distrona.
Den konkurrerar helt klart med distros som Deepin/UbuntuDDE och Manjaro Cutefish.
Saker jag inte tycker om är att man inte kan tanka ner zorin om man inte registrerar sig.
Det stämmer att man får 4 olika utseenden i Zorin OS 16 Core.
Man kan även betala €39 för Zorin OS 16 Pro för ytterligare 4 utseenden, bl.a. "Mac" och "Win11".
(se det inte som att man betalar €39 för att få datorn att se ut som en Mac, se det istället som att man betalar för att stödja utvecklarna av distron).
Zorin använder GNOME
Flera av Zorins ändringar till GNOME går att installera i Ubuntu från GNOME Shell Extensions.
https://extensions.gnome.org/
(det är bara att söka zorin, finns c:a 10 extensions)
Jag tycker att Zorins lösning att snabbt byta utseende är jättepraktisk, men den funktionen finns även i andra distros som Feren OS (KDE) och Ubuntu MATE (Zorin OS är dock snyggare).
Vill man ha "Mac"-utseende, men inte vill betala €39, finns det flera distros som erbjuder detta: Ubuntu Budgie, elemetaryOS, Manjaro Cutefish (men då har man bara Mac-utseende).
Jag antar att det finns någon GNOME Extension som erbjuder Mac-utseende till Ubuntu.
Gelé-fönster kan man även testa i vanliga Ubuntu, gå till GNOME Extensions och sök wobbly, jag tror man ska använda någon av dem som heter compiz (har inte testat).