Steam snap & ProtonUp flatpak

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Steam snap & ProtonUp flatpak

Inlägg av anth »

Jag är ingen storspelare, men för att övertyga folk att börja använda linux måste jag kunna förklara för dem hur man får igång spel.

Att installera steam är inte svårt; jag kan antingen göra det via snap eller flatpak.
Problemet är att det inte räcker.

De flesta windowsspel går faktiskt att köra i linux om man använder kompatibilitetsläget i steam.

Steam använder sig av proton, som är deras version av wine för att köra windowsspel.

Det finns massor med olika versioner av proton man kan ladda ner om steams version inte fungerar.
Det enklaste sättet att göra detta på är att installera en flatpak som heter ProtonUp-Qt
Problemet är att ProtonUp förutsätter att man installerat flatpakversionen av steam.

Är det någon som vet hur man får ProtonUp att fungera med snapversionen av steam?

Det jag hittar är att jag måste tala om för ProtonUp var Steams kompatibilitetskatalog finns i snap och det ska tydligen vara:
~/snap/steam/common/.steam/root/compatibilitytools.d
Problemet är att den katalogen inte finns och det hjälper inte heller att skapa.

Källa:
https://www.reddit.com/r/linux_gaming/c ... w_to_make/
Användarvisningsbild
anth

Re: Steam snap & ProtonUp flatpak

Inlägg av anth »

Tillägg:
Det fungerar alltså utmärkt om jag installerar flatpakversionen av steam, men jag vill inte vara den där gnälliga personen som säger till folk att sluta använda snap.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

anth skrev: 11 jan 2024, 19:42jag vill inte vara den där gnälliga personen som säger till folk att sluta använda snap.
Det vill jag! Helt enkelt för att snap är ganska dåligt och flatpak (eller t.o.m. AppImage) fungerar bättre. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Lustigt nog hittade jag den här nyheten som släpptes för bara någon dag sedan:
Valve is seeing an increasing number of bug reports for issues caused by Canonical's repackaging of the Steam client through snap.

The best way to install Steam on Debian and derivative operating systems is to follow the instructions at http://repo.steampowered.com/steam/ and use the official .deb

We are not involved with the snap repackaging. It has a lot of issues.

If you don't want the .deb, please at least consider the flatpak version.
Timothee "TTimo" Besset
Källa:
https://www.gamingonlinux.com/2024/01/v ... commended/

Jag blev lite nyfiken på Steams .deb-paket.
Jag är inte den som aktivt brukar installera .deb-paket från olika sidor på nätet:
- Dels är det en säkerhetsrisk att installera .deb från konstiga sidor.
- Dels kan man inte längre (från Ubuntu 22.04?) integrera externa .deb paket (använda gpg) med apt update/upgrade, eftersom Ubuntu såg det som en säkerhetsrisk, d.v.s. man måste uppdatera paketen manuellt.

Jag brukar använda deb-get från Wimpy's World, men Steam fanns inte där.
Däremot fanns det i packstall från Rhino Linux.
Skriv svar

Återgå till "Spel"