Kan inte installera Ubuntu 23.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Kan inte installera Ubuntu 23.10

Inlägg av anth »

Jag har fått ett intressant problem.
Jag distrohoppar en del.
På min äldre bärbara dator brukar jag installera om linux någon gång i halvåret och testa olika distros.
Datorn hade alltså en fungerande Debian 12,
Nu i helgen tänke jag det var dags att blåsa om till Ubuntu 23.10 (jag har haft Ubuntu tidigare på datorn).
Det gick inte.

Det som händer.
Jag kan boota från live-USB;n, jag kommer in till GNOME-skrivbordet, installationsprogrammet startar...
...och fönstret där installationsprogrammet ska visas är helt oläsligt.
Det är bara en massa prickar i olika färger.

Jag har felsökt så här långt:
Jag kan öppna "enkla" program utan problem på live-USB:n, som terminalen, texteditorn, kalkylatorn.
Jag kan inte öppna "avancerade" program, som installationsprogrammet, Ubuntu Software, Firefox - då får jag bara fönster med olikfärgade prickar.

Jag har testat olika USB-portar på datorn.
Jag har testat flera olika USB-minnen.
Jag har testat live-USB:n på en annan dator och kunde installera Ubuntu utan problem.
Jag kunde installera annan distro än Ubuntu på den bärbara (för tillfället Nobara GNOME).

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Uppenbarligen är det något speciellt med just den här bärbara och och just Ubuntu 23.10 som inte fungerar.
Datorn i fråga är en Lenovo Yoga med AMD Ryzen och AMD Radeon.

Eftersom jag kunde installera annan distro är det inget akut problem, men jag är ändå nyfiken på vad som gick fel.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Kan inte installera Ubuntu 23.10

Inlägg av Osprey »

Det låter som om den inte ställer in skärmen riktigt.
  • Vad händer om du bootar upp med en GParted live-usb och försöker köra något?
  • Vad får du ut om du går ut till en "terminal" från Ubuntu 23.10 usb:n och kör "xrandr"??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"