Min Laptop (Lenovo-Z50-75) börjar bli väldigt långsam och nu börjar det bli dags att uppgradera till 22.04.3. Kommer den då att bli ännu mer långsam?
En nyare dator kan vara på väg.
Jörgen
Långsam dator och 20.04.6 LTS
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Långsam dator och 20.04.6 LTS
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
- Osprey
- Kontakt:
Re: Långsam dator och 20.04.6 LTS
En viktig sak när det gäller långsamhet, är det grafiksystem (display manager) du använder. Där är mer avancerade system som t.ex MATE och Cinnamon inte direkt några raketer. Att erbjuda ett snyggt och dynamiskt grafiksystem kostar prestanda.
Själv kör jag sedan många år LXDE som är tillräckligt bra (ihop med XFCE), helt enkelt för att jag värderar prestanda högre än en massa grafiska finesser.
Prova att installera 22.04.3 och även LXDE samt XFCE och prova, du väljer vid inloggningen vilket du vill köra...
Själv kör jag sedan många år LXDE som är tillräckligt bra (ihop med XFCE), helt enkelt för att jag värderar prestanda högre än en massa grafiska finesser.
Prova att installera 22.04.3 och även LXDE samt XFCE och prova, du väljer vid inloggningen vilket du vill köra...

Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 26 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Osprey,
Kan jag Uppgradera med Programuppdateraren och välja LXCE och XFCE?
Jörgen
Kan jag Uppgradera med Programuppdateraren och välja LXCE och XFCE?
Jörgen
Som Osprey säger är det ofta grafiken som gör datorn långsam.
Om man kör Ubuntu 22.04 använder man väl GNOME 42.
Eftersom man inte uppdaterar GNOME-version när man uppdaterar till 22.04.3 så borde datorn inte bli mycket långsammare.
Om datorn går långsamt föreslår jag att du först provar att använda program som stacer och bleachbit.
Även om de ser förhållandevis enkla ut har de väldigt kraftfulla funktioner, så läs igenom och förstå vad olika saker gör innan du klickar på något.
Vill du byta skrivbordsmiljö (till LXDE eller XFCE) föreslår jag att du först tar en titt hur de ser ut.
Det kan du snabbt göra i en webbläsare på sidan:
https://distrosea.com/
Prova Lubuntu för LXDE och Xubuntu för XFCE.
Jag tycker att bägge är lika fula och kör dem bara på gamla datorer som inte orkar med GNOME (enligt min definition är en dator "gammal" om den har mindre än 4 GB RAM).
Jag föredrar XFCE framför LXDE av en enda anledning: i XFCE kan man installera en meny som heter Whiskers (Xubuntu använder den).
XFCE utan Whiskers har lika ful meny som LXDE.
Det enklaste sättet att installera nya skrivbordsmiljöer i Ubuntu är att använda terminalprogrammet tasksel.
Det är programmet som Debians nätinstallation använder när man ska installera skrivbordsmiljöer och det finns även till Ubuntu.
Man startar tasksel i terminalen, går upp/ner med piltangenterna, väljer skrivbordsmiljö genom att trycka mellanslag, trycker Tab tills man kommer till <OK> och trycker Retur.
Jag föreslår INTE att du blandar XFCE och LXDE, även om man kan blanda dem.
Man ska kunna bägge skrivbordsmiljöerna ganska bra för att ha någon nytta av att blanda.
Jag föreslår bara XFCE (och Osprey kommer att förslå LXDE
).
Det finns även något som heter LXQt som du INTE ska använda.
Det är inget fel på LXQt, det är t.o.m. nyare än LXDE, men det använder sig av Qt (som KDE Plasma / Kubuntu använder), istället för GTK+, som GNOME/XFCE/LXDE använder.
Att installera Qt, när man redan har GTK+ installerat, på en gammal trött dator känns väldigt onödigt.
(faktum är att Lubuntu använder LXQt - men en vanlig användare ser ingen skillnad mellan LXDE och LXQt).
Om man kör Ubuntu 22.04 använder man väl GNOME 42.
Eftersom man inte uppdaterar GNOME-version när man uppdaterar till 22.04.3 så borde datorn inte bli mycket långsammare.
Om datorn går långsamt föreslår jag att du först provar att använda program som stacer och bleachbit.
Även om de ser förhållandevis enkla ut har de väldigt kraftfulla funktioner, så läs igenom och förstå vad olika saker gör innan du klickar på något.
Vill du byta skrivbordsmiljö (till LXDE eller XFCE) föreslår jag att du först tar en titt hur de ser ut.
Det kan du snabbt göra i en webbläsare på sidan:
https://distrosea.com/
Prova Lubuntu för LXDE och Xubuntu för XFCE.
Jag tycker att bägge är lika fula och kör dem bara på gamla datorer som inte orkar med GNOME (enligt min definition är en dator "gammal" om den har mindre än 4 GB RAM).
Jag föredrar XFCE framför LXDE av en enda anledning: i XFCE kan man installera en meny som heter Whiskers (Xubuntu använder den).
XFCE utan Whiskers har lika ful meny som LXDE.

Det enklaste sättet att installera nya skrivbordsmiljöer i Ubuntu är att använda terminalprogrammet tasksel.
Det är programmet som Debians nätinstallation använder när man ska installera skrivbordsmiljöer och det finns även till Ubuntu.
Man startar tasksel i terminalen, går upp/ner med piltangenterna, väljer skrivbordsmiljö genom att trycka mellanslag, trycker Tab tills man kommer till <OK> och trycker Retur.
Jag föreslår INTE att du blandar XFCE och LXDE, även om man kan blanda dem.
Man ska kunna bägge skrivbordsmiljöerna ganska bra för att ha någon nytta av att blanda.
Jag föreslår bara XFCE (och Osprey kommer att förslå LXDE

Det finns även något som heter LXQt som du INTE ska använda.
Det är inget fel på LXQt, det är t.o.m. nyare än LXDE, men det använder sig av Qt (som KDE Plasma / Kubuntu använder), istället för GTK+, som GNOME/XFCE/LXDE använder.
Att installera Qt, när man redan har GTK+ installerat, på en gammal trött dator känns väldigt onödigt.
(faktum är att Lubuntu använder LXQt - men en vanlig användare ser ingen skillnad mellan LXDE och LXQt).
-
Nu känner jag mig mera långsam än datorn!
Jag får gå igenom detta och återkommer.
Jag får gå igenom detta och återkommer.
- Osprey
- Kontakt:
Jag håller med "anth", det är rätt i allt och om man ska köra LXDE eller XFCE är en smaksak. Du kan som sagt var ha båda installerade och välja vid inloggning vilken du ska köra. Sedan kan du ju prova ut dem och avinstallera den du inte tycker om...
Jag vet att jag inte kör "häftigaste" skrivbordsmiljön, men då jag tillbringar en stor del av tiden i terminalen så märks inte så stor skillnad...
(har faktiskt Cinnamon installerat på en burk också, men jag tycker egentligen bättre om MATE...)
(senaste scriptet på gång är ett förenklat gränssnitt mot "xrandr", för att enkelt kunna anpassa skärmen då man bootar från en hemmagjord USB-pinne)
Jag vet att jag inte kör "häftigaste" skrivbordsmiljön, men då jag tillbringar en stor del av tiden i terminalen så märks inte så stor skillnad...

(har faktiskt Cinnamon installerat på en burk också, men jag tycker egentligen bättre om MATE...)
(senaste scriptet på gång är ett förenklat gränssnitt mot "xrandr", för att enkelt kunna anpassa skärmen då man bootar från en hemmagjord USB-pinne)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...