Kommer inte till grubmenyn
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kommer inte till grubmenyn
Idag startar inte min dator som den ska.. Den startar men jag kommer inte ens till grubmenyn. Igår kväll tickade ena hårddisken ovanligt mycket en stund.
Jag får det här meddelande på skärmen.
-
Re: Kommer inte till grubmenyn
Jag provade att starta datorn med en Xubuntu 18 dvd-skiva, och startade gparted. Gparted hittar inte hårddisken. Då kan man väl vara ganska säker på att hårddisken är trasig på nåt sätt? JAg testade också att koppla in hårddisken med enannan kabel, mendet hjälpte inte.
Eftersom den inte ens hittarhårddiskenså borde det väl vara kretskortet på hårddisken som det är fel på? Jag har hittat såna kretskort att köpa..
hårddisken är en seagate barracuda 3000 GB
ST3000DM001
PN: 1CH166-301
Eftersom den inte ens hittarhårddiskenså borde det väl vara kretskortet på hårddisken som det är fel på? Jag har hittat såna kretskort att köpa..
ST3000DM001
PN: 1CH166-301
- johanre
- Serveradmin
Hhhmm, datorns BIOS hittade inget OS att starta ifrån (läs: den hittar inte hårddisken), så den försöker starta ifrån nätverket.Henrik Jansson skrev: ↑30 jul 2023, 23:06 Idag startar inte min dator som den ska.. Den startar men jag kommer inte ens till grubmenyn. Igår kväll tickade ena hårddisken ovanligt mycket en stund.
359795924_652727760116551_6281309130105573470_n.jpg
- johanre
- Serveradmin
Om inte t.ex. en kabel har lossnat, så är det med hög sannolikhet så att hårddisken är sönder.Henrik Jansson skrev: ↑31 jul 2023, 02:07 Jag provade att starta datorn med en Xubuntu 18 dvd-skiva, och startade gparted. Gparted hittar inte hårddisken. Då kan man väl vara ganska säker på att hårddisken är trasig på nåt sätt? JAg testade också att koppla in hårddisken med enannan kabel, mendet hjälpte inte.
Nja, det kan lika gärna vara så att de mekaniska delarna i hårddisken helt enkelt har blivit slitna, det behöver inte vara kretskortet. Beroende på hur hårt en hårddisk får jobba under sin livstid, så har den en livslängd på ca 3 till 5 år. Man kan ha tur och uppleva många fler år utan problem, men jag tycker definitivt man skall överväga preventivt byte efter 5 år.Henrik Jansson skrev: Eftersom den inte ens hittarhårddiskenså borde det väl vara kretskortet på hårddisken som det är fel på? Jag har hittat såna kretskort att köpa..
-
Men om kretskortet är helt så skulle väl gparted iallafall hitta att hårddisken finns? Nu är det ju som att den inte alls är inkopplad.johanre skrev: ↑31 jul 2023, 08:34Om inte t.ex. en kabel har lossnat, så är det med hög sannolikhet så att hårddisken är sönder.Henrik Jansson skrev: ↑31 jul 2023, 02:07 Jag provade att starta datorn med en Xubuntu 18 dvd-skiva, och startade gparted. Gparted hittar inte hårddisken. Då kan man väl vara ganska säker på att hårddisken är trasig på nåt sätt? JAg testade också att koppla in hårddisken med enannan kabel, mendet hjälpte inte.Nja, det kan lika gärna vara så att de mekaniska delarna i hårddisken helt enkelt har blivit slitna, det behöver inte vara kretskortet. Beroende på hur hårt en hårddisk får jobba under sin livstid, så har den en livslängd på ca 3 till 5 år. Man kan ha tur och uppleva många fler år utan problem, men jag tycker definitivt man skall överväga preventivt byte efter 5 år.Henrik Jansson skrev: Eftersom den inte ens hittarhårddiskenså borde det väl vara kretskortet på hårddisken som det är fel på? Jag har hittat såna kretskort att köpa..
- johanre
- Serveradmin
Nja, alltså det kan också vara så att gparted inte visar hårddisken för att den inte får ett bra svar om OK status från hårddisken. Det enklaste sättet är verifiera att byta till en annan hårddisk om du har en.
Har kabeln lossnat så kommer hårddisken inte heller synas, oavsett om den fungerar eller inte.
Har kabeln lossnat så kommer hårddisken inte heller synas, oavsett om den fungerar eller inte.
-
Jag har två hårddiskar i, denandra hittar den, problemet är att grub ligger på densom inte funkar.
Finns det något annat program än gparted som visar om det finns nåt även om den inte är ok?
Finns det något annat program än gparted som visar om det finns nåt även om den inte är ok?
- johanre
- Serveradmin
Henrik Jansson skrev: ↑31 jul 2023, 14:26 Finns det något annat program än gparted som visar om det finns nåt även om den inte är ok?
Kod: Markera allt
lsblk
-
0k.. det kommandot hittade inte heller hårddisken som inte funkar.
- johanre
- Serveradmin
Ah, ok. Denna kanske?
Kod: Markera allt
sudo dmesg | grep sd
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Kontrollera hårddiskens hälsa: Det faktum att hårddisken tickade ovanligt mycket och nu uppstår problem kan indikera en eventuell hårddiskfel. Försök att köra diagnostikverktyg (om du har sådana) för att kontrollera hårddiskens hälsa.