byta intern hårddisk

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

byta intern hårddisk

Inlägg av buskerika »

Jag har fått en skada (strömavbrott) på den av diskarna som Ubuntu ligger på och måste byta ut den men jag är lite osäker på vad jag ska köpa. Datorn är ett hopplock från Komplett för 5 år sedan och jag hittar inte infon om innehållet i datorn.
Kan jag köpa vad som helst eller måste jag veta specifika saker för att det ska bli rätt?
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: byta intern hårddisk

Inlägg av anth »

Du ska kunna köpa vad du vill.
Om det är ett hopplock gissar jag att det är en stationär dator.

Du ska köpa en ssd.
En nvme kan beskrivas som en mini-ssd. Det köper man normalt till bärbara då det inte finns plats för en ssd.
Men du ska ska ha en vanlig ssd.

Nästa steg att bestämma hur hållbar ssd du ska ha.
Det finns:
SLC (single) som är bäst.
MLC (double) som är mitt i mellan.
TLC (tripple) som är sämst.
Förenklat: varje minnescell har ett antal skrivcykler innan den blir markerad som oanvändbar av ssd:n.
Ju äldre ssd:n är ju fler celler markeras som oanvändbara och ssd:n krymper i storlek.
TLC har 3 bits i varje cell, allts försvinner 3 bits på en gång, medn i SLC försvinner bara en bit.

För en vanlig användare spelar detta sällan någon roll, då man slänger ssd: n för den blivit gammal, mer än att diskutrymmet börjat krympa.

Mitt tips: köp bara så stor ssd som anser dig ha råd med eller behöver.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

anth skrev: 30 jul 2023, 09:46 Du ska kunna köpa vad du vill.
Om det är ett hopplock gissar jag att det är en stationär dator.
Du ska köpa en ssd.....
Tack för intressant info om ssd.
Den skadade disken är en ssd och jag fundrrar på att köpa en HDD istället eftersom jag hörde att en ssd är känsligare. Min dator är alltid påslagen och när det blir strömavbrott så blir det ju abrupt slut. Händer ganska ofta och dåbär det ju bättre med en mekanisk. Eller vad tror du?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Strömavbrott är generellt sett inget en dator mår jättebra av. Händer det ofta och du har lagt ner mycket pengar på datorn hade jag rekommenderat en enklare UPS.

Vad gäller om en hdd eller ssd hade hanterat strömavbrott bättre, har jag inte undersökt frågan.
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av anth »

Nu har uvecklingen gått så långt att ssd anses säkrare än hdd vid normal användning.

Men gäller det ständiga strömavbrott vet jag inte vad som är säkrast, förutom att varken hdd eller ssd mår bra av det.

Det finns en lösning som kan vara intressant: vissa ssd:er har PLP.
PLP står för Power Loss Protection.
SSD:er har 2 minnen:
NAND är det vi normalt kallar ssd, d.v.s. den kommer ihåg även om strömmen inte är på.
DRAM är ett cacheminne som mellanlagrar info mellan NAND och datorn och det är ett vanligt minne som förlorar data vid strömavbrott.
Skriver man till ssd:n och får strömavbrott förlorar man data det bara hunnit till DRAM och inte till NAND.

Med PLP finns et par kondensatorer i ssd:n, som gör att den har ström et par hundradelar efter strömavbrottet - det är tillräcklgit för att ssd:n ska hinna skriva från DRAM till NAND och man förlorar inte data.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

anth skrev: 01 aug 2023, 19:53 Nu har uvecklingen gått så långt att ssd anses säkrare än hdd vid normal användning.

Men gäller det ständiga strömavbrott vet jag inte vad som är säkrast, förutom att varken hdd eller ssd mår bra av det.

Det finns en lösning som kan vara intressant: vissa ssd:er har PLP.
PLP står för Power Loss Protection.
SSD:er har 2 minnen:
NAND är det vi normalt kallar ssd, d.v.s. den kommer ihåg även om strömmen inte är på.
DRAM är ett cacheminne som mellanlagrar info mellan NAND och datorn och det är ett vanligt minne som förlorar data vid strömavbrott.
Skriver man till ssd:n och får strömavbrott förlorar man data det bara hunnit till DRAM och inte till NAND.

Med PLP finns et par kondensatorer i ssd:n, som gör att den har ström et par hundradelar efter strömavbrottet - det är tillräcklgit för att ssd:n ska hinna skriva från DRAM till NAND och man förlorar inte data.
Tack det var bra info!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

SSD har ju inga mekaniska delar, i motsats till HDD. Mekaniken hänger ju inte alltid med (eller mår bra) när strömmen försvinner med elektroniken (SSD) liksom bara stänger av...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"