Icke fungerande USB-minne

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Icke fungerande USB-minne

Inlägg av Lao Tzu »

Nu var det längesen jag var aktiv här. Såg att jag hade loggat in senast för några år sen... det får man väl tolka som att Ubuntu har fungerat felfritt en längre tid. (Eller att jag bara har lyckats undvika att klanta mig. ;D ) Det verkar inte vara ett jätteaktivt forum men jag hoppas ändå att någon kan hjälpa mig.

Mitt problem
Windows har upptäckt att det finns fel på USB-minnet men kan inte reparera det.

Bakgrund och felmeddelanden
Igår fick jag för mig att skapa lite ordning i datorn och började greja i mitt gamla USB-minne där jag har min huvudsakliga backup och det gick utan problem. Jag jämförde innehåll på min Ubuntu-dator med innehållet på USB-minnet och försökte synka dem. Då tycktes det fungera utan problem. När jag sedan tog minnet till min Windows-dator för att kopiera in det där fick jag problem. Dioden som indikerar läsning och skrivning på minnet började pulsera långsamt och efter en stund fick jag följande felmeddelande:

"Målet som du har angett finns inte. Det kan vara en nätverksplats som är offline eller en tom CD- eller DVD-enhet. Kontrollera platsen och försök igen."

Jag provade att avbryta vilket fick Windows att om och om igen skicka en notis som frågar vad jag vill göra med minnet som precis kopplats in. Detta trots att jag aldrig dragit ut det. Här verkar det alltså som om minnet tappar kontakten med datorn. Jag provade att dra ur minnet men notiserna fortsatte ett tag till (misstänker att det beror på en fördröjning där varje meddelande måste visas en viss tid innan nästa kommer).
Jag provade att sätta i minnet igen och börja kopiera, med samma resultat som igår. Efter några försök gav jag upp och gick och la mig.

Idag provade jag igen. Med samma resultat. Den här gången provade jag dock att klicka runt lite bland några filer för att se om de fungerade. Jag fick ett felmeddelande på en videofil men den fungerade att köra i alla fall. Därför provade jag återigen att kopiera, med samma resultat. Den här gången valde jag dock att "hoppa över" filen som det blev fel på och fick följande felmeddelande:

"Det går inte att kopiera filen på grund av ett oväntat fel. Om felet kvarstår kan du använda felkoden om du vill söka efter hjälp.

Fel 0x80070057: Felaktig parameter."

Ovanstående felkod tycks kunna bero på olika saker, vilket inte gjorde mig särskilt mycket klokare men jag hittade i alla fall information om hur jag skulle kunna kontrollera enheten och leta efter fel, i Windows.

Felsökning och reparationsförsök
Jag har granskat USB-minnet i Windows, som vid en första anblick sade sig inte hitta några fel direkt men frågade om jag ändå ville granska minnet och reparera eventuella fel. Jag provade och granskningen kom knappt en tredjedel innan USB-minnet verkade tappa kontakten med datorn igen med pulserande diod som indikator. Reparationsförsöket avbröts. Notiser med frågor om vad jag vill göra med det nyinkopplade minnet började komma igen, varpå jag drog ut det. Jag provade ett par gånger till med samma resultat. Efter det började jag prova att testa om det gick att läsa några olika filer och det tycks gå ibland och ibland inte.

I Windows-datorn varierar resultaten mellan att hittas utan att kunna läsa filerna, hittas om och om igen, och att hittas men med konstaterat fel direkt. När Windows direkt konstaterade fel provade jag återigen att reparera det men processen kom bara knappt en tredjedel innan den avbröts. Nu när jag har haft minnet i Ubuntu-datorn ett tag krånglar minnet igen. Det går inte att leta runt i mapparna och dioden pulserar långsamt. Men om jag letar efter minnet i terminalen dyker det åtminstone upp där, liksom att det syns i utforskaren.

Då Windows eget reparationsprogram inte lyckades tänkte jag försöka i Ubuntu och har hittat följande guide:
https://www.maketecheasier.com/repair-c ... ive-linux/

Som jag tolkar guiden handlar steg 1, 2 och 4 (steg 3 tycks saknas) om att hitta och göra en backup av minnet lokalt på datorn.
Steg 3 tror jag ska vara att skapa en mapp för backupen med följande kommando: "mkdir /home/username/plats-för-backup" och om jag vill ha backupen i en mapp på skrivbordet skriver jag "mkdir /home/username/Skrivbord/backup"
Steg 5 tolkar jag som att det handlar om att återställa backupen från datorn tillbaka till USB-minnet. Därför är jag lite osäker på om jag ska göra det innan eller efter jag provar att reparera disken med FSCK.

Det tycks också gå att kolla disken via ett grafiskt gränssnitt. Då ska jag gå till diskar och välja "reparera filsystem". Där finns också möjligheten att välja alternativet "kontrollera filsystem". Dessa två alternativ antar jag motsvar kommandona under rubriken "Fix corrupted Filesystem with FSCK".

Under "diskar finns också möjlighet att "skapa partitionsavbild" och "skapa diskavbild". Någon av dessa antar jag motsvarar steg 4.

Frågor och funderingar
Disken syns i utforskaren och när jag kollar efter den, enligt steg 1, i terminalen. Dessutom lyser minnets diod, vilket gör att det inte verkar vara något fysiskt glapp...

1. Eftersom kommandot i steg 4 innehåller följande rad "/dev/disk/by-id/YOUR_FLASH_DRIVE" undrar jag om Steg 4 motsvarar "skapa diskavbild" snarare än "skapa partitionsavbild".

2. Har jag förstått steg 5 korrekt om jag antar att det gör att jag kopierar backupen och skriver över den över originalet på minnet?

3. Om jag har förstått steg 5 korrekt: ska jag ändå göra det innan jag försöker kolla och reparera minnet? Varför i så fall?"

4. Om jag har förstått steg 5 korrekt: kommer inte problemen tillbaka ifall jag reparerar minnet först och sedan försöker föra in backupen på minnet igen?

5. Vad behöver jag tänka på innan jag börjar försöka reparera minnet, som jag kanske inte ens har kommit på att fråga om?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Icke fungerande USB-minne

Inlägg av Osprey »

Det kan bero på dålig kontakt på grund av damm eller något sådant. Prova med att blåsa rent både kontakten på minnet och den på datorn med "tryckluft på sprayburk". Finns på Biltema, Kjell&Co etc...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Osprey skrev: 04 jul 2023, 16:16 Det kan bero på dålig kontakt på grund av damm eller något sådant. Prova med att blåsa rent både kontakten på minnet och den på datorn med "tryckluft på sprayburk". Finns på Biltema, Kjell&Co etc...
Luft på burk finns hemma och kan vara värt att prova även om sannolikheten att tre olika portar skulle ge samma problem när de fungerar med andra minnen... tyvärr hjälpte det inte.

(&?)
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av anth »

Jag försöker förstå din situation.

Du har en windowsdator, en linuxdator och ett usb-minne.

Du kan läsa/skriva till usb-minnet från linuxdatorn utan problem. Ska vi tolka det som att du ännu inte förlorat någon data, utan all data finns säkrad på linuxdatorn?

Du kan inte läsa usb-minnet korrekt i windows?
Har du provat ett annat usb-minne?
Min första åtgärd vid misstänkt hårdvarufel är att byta ut den felande hårdvara och se om problemet försvinner (det är inte alltid möjligt att göra, men ett nytt usb-minne kostar bara ett par hundralappar).

Normalt brukar jag köra på hårdvara till den bokstavligen brinner upp och slutar att fungera - men backupenheter byter jag ut innan det ens finns en svag misstanke om problem.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

anth skrev: 05 jul 2023, 11:36 Jag försöker förstå din situation.

Du kan läsa/skriva till usb-minnet från linuxdatorn utan problem. Ska vi tolka det som att du ännu inte förlorat någon data, utan all data finns säkrad på linuxdatorn?

Min första åtgärd vid misstänkt hårdvarufel är att byta ut den felande hårdvara och se om problemet försvinner (det är inte alltid möjligt att göra, men ett nytt usb-minne kostar bara ett par hundralappar).

Normalt brukar jag köra på hårdvara till den bokstavligen brinner upp och slutar att fungera - men backupenheter byter jag ut innan det ens finns en svag misstanke om problem.
Nja. Jag har en Ubuntu-dator, en Windows-dator och ett USB-minne, så långt har du rätt. Däremot kan jag inte läsa/skriva till USB-minnet i någon dator längre. Med lite tur kan jag ibland klicka på någon mapp och se filerna (men inte öppna dem), när minnet är inkopplat i Ubuntu-datorn. USB-minnet tycktes dock fungera felfritt på Ubuntu-datorn i förrgår.

Det mesta av datan finns säkrad på Ubuntu-datorn och jag håller just nu på att kopiera över den till Windows-datorn med ett annat USB-minne, vilket hittills har fungerat utmärkt. Det retfulla är att jag hade den senaste backupen på det krånglande USB-minnet, vilket gör att jag kan behöva rensa en del gamla filer igen och acceptera att andra kanske är borta för alltid och jag ville/vill göra ett försök att se om något går att rädda.

(&?)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

anth skrev: 05 jul 2023, 11:36 Jag försöker förstå din situation.

Förstår du nu? Och vill du i så fall hjälpa mig? Jag skulle bli mycket tacksam i så fall. :kram:

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Lagring"