Android i LInux Mint 19.3?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Android i LInux Mint 19.3?
Hej!
Finns det något enkelt och fungerande sätt att installera android-appar i Linux Mint 19.3?
Finns det något enkelt och fungerande sätt att installera android-appar i Linux Mint 19.3?
Re: Android i LInux Mint 19.3?
Anbox finns i förrådet. Åtminstone i Linux mint 21.
Alltid på kanelen!
-
Ok, det låter ju bra. Men finns inte till 19.3.
Men 19.3 är väl för gammal egentligen nu? Fast jag har inte fått nåt meddelande om det i uppdateringshanteraren.. Ska det inte komma en förfrågan där om man vill uppgradera?
Men 19.3 är väl för gammal egentligen nu? Fast jag har inte fått nåt meddelande om det i uppdateringshanteraren.. Ska det inte komma en förfrågan där om man vill uppgradera?
Jo, för drygt 3 år sedan fick du nog en avisering. Lätt gjort att bara klicka bort och glömma.
Enklast och snabbast är att installera om till LM 21.1 direkt. Skall du uppgradera via uppdateringshanteraren så blir det i många steg (19.3 -> 20 -> 20.1 -> 20.2 -> 20.3 -> 21 -> 21.1) och stor risk att det går åt pipsvängen, så att du ändå måste installera om.
Enklast och snabbast är att installera om till LM 21.1 direkt. Skall du uppgradera via uppdateringshanteraren så blir det i många steg (19.3 -> 20 -> 20.1 -> 20.2 -> 20.3 -> 21 -> 21.1) och stor risk att det går åt pipsvängen, så att du ändå måste installera om.
Alltid på kanelen!
Så här ser det ut när det finns uppgradering via uppdateringshanteraren...
.
.
Alltid på kanelen!
-
Ok.. den raden finns inte med i min uppdateringshanterare, och jag har 19.3 nu. Borde den inte finnas med då? Fast det har alltid varit väldigt mycket som har krånglat med Linux för mig. Mer nu än förr.
Troligen inte. Det är nog försent. Gissar att uppdateringshanteraren är uppdaterad flera gånger sedan dess.
Vill du verkligen uppgradera den långa vägen, föreslår jag att du börjar här, men som sagt, ominstallation direkt till 21.2 är bättre på alla vis.
Alltid på kanelen!
-
ok.. fast när man installerar om då måste man ju installera om alla program och skrivare och sånt också, så då har man ju att göra några dar.. Finns det nåt sätt att göra det automatiskt eller bevara det, och hur gör man med alla bokmärken i firefox och såna saker?
Men varför skulle frågan om man vill uppdatera försvinna för att hanteraren har uppdaterats?
Och så en helt annan fråga om senaste versionen av linux mint: Kan den hantera flera skärmar och fungerar det att lägga nya mappar på skrivbordet? Det krånglar på 19.3. Om man gör en ny mapp på skrivbordet så hamnar den inte där man lägger den, om den alls hamnar någonstans.. ofta finns den inte alls på skrivbordet, utan man får gå in i filhanteraren och leta upp den..
Och det fungerar eller inte att ha två skärmar och göra den högra till huvudskärm. Den inställningen verkar inte verkställas, utan saker dyker ändå upp på den vänstra extraskärmen. Mycket störande, särskilt om man inte ens har igång den..
Men varför skulle frågan om man vill uppdatera försvinna för att hanteraren har uppdaterats?
Och så en helt annan fråga om senaste versionen av linux mint: Kan den hantera flera skärmar och fungerar det att lägga nya mappar på skrivbordet? Det krånglar på 19.3. Om man gör en ny mapp på skrivbordet så hamnar den inte där man lägger den, om den alls hamnar någonstans.. ofta finns den inte alls på skrivbordet, utan man får gå in i filhanteraren och leta upp den..
Och det fungerar eller inte att ha två skärmar och göra den högra till huvudskärm. Den inställningen verkar inte verkställas, utan saker dyker ändå upp på den vänstra extraskärmen. Mycket störande, särskilt om man inte ens har igång den..
- Gunnar Hjalmarsson
Du kan ju spara undan din hemkatalog, eller delar av den, så att inställningar (såsom bokmärken) sparas.Henrik Jansson skrev: ↑21 jul 2023, 23:46ok.. fast när man installerar om då måste man ju installera om alla program och skrivare och sånt också, så då har man ju att göra några dar.. Finns det nåt sätt att göra det automatiskt eller bevara det, och hur gör man med alla bokmärken i firefox och såna saker?
19.3 är end of life, vilket är en trolig förklaring.Henrik Jansson skrev: ↑21 jul 2023, 23:46Men varför skulle frågan om man vill uppdatera försvinna för att hanteraren har uppdaterats?
Som sagt, gör en fullständig backup på din hemkatalog, så får du med dig inställningar och filer. Programmen måste du dock installera om. Kommer just nu inte ihåg vad det heter, men det finns ett program som kan spara ner din programsvit och återinstallera allt med ett par klick. Skall se om jag hittar det igen.
End of life ÄR en trolig förklaring, men också det faktum att alla Linux Mint uppgraderingar föregås av en uppgradering av hanteraren. jag har hittills aldrig fått en OS-uppgradering utan att först få en hanteraruppgradering. Jag gissar att föregående os-version då plockas bort.
Linux Mint 21.2 (senaste version) kan definitivt hantera nya mappar på skrivbordet felfritt. "Dubbla skärmar" kan jag inte riktigt svara på, då jag bara har en, men jag kan heller inte hitta några felrapporter på ämnet, så jag utgår ifrån att det fungerar.
End of life ÄR en trolig förklaring, men också det faktum att alla Linux Mint uppgraderingar föregås av en uppgradering av hanteraren. jag har hittills aldrig fått en OS-uppgradering utan att först få en hanteraruppgradering. Jag gissar att föregående os-version då plockas bort.
Linux Mint 21.2 (senaste version) kan definitivt hantera nya mappar på skrivbordet felfritt. "Dubbla skärmar" kan jag inte riktigt svara på, då jag bara har en, men jag kan heller inte hitta några felrapporter på ämnet, så jag utgår ifrån att det fungerar.
Alltid på kanelen!