Skicka ljud över nätverket?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Nekomata

Skicka ljud över nätverket?

Inlägg av Nekomata »

Tjena!

Jag har något jag skulle vilja göra men som jag ännu inte hittat någon bra lösning på. Situationen är såhär:
jag har ett hemmanätverk där de två inblandande datorerna är en stationär som kör edgy (gnome) och en laptop som också kör edgy (kubuntu).

Via ssh -X kan jag köra amarok grafiskt från den stationära datorn på min laptop. Anledningen till att jag vill göra det är att jag där har hela min musiksamling och amaroks databas där inneåller alla mina scores/ratings för låtar smarta spellistor osv. Problemet är bara att när jag gör det så kommer ljudet fortfarande ur högtalarna på min stationära dator. Kan jag på något, halvenkelt vis lösa det så att ljudet också skickas över nätverket till min laptop istället?

Ett alternativ skulle kunna vara om jag kan få amarok på laptopen att läsa den stationäras filer och databas istälelt så att jag kan köra det lokalt.
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Skicka ljud över nätverket?

Inlägg av DrMegahertz »

Hmm... MPD kanske skulle kunna lösa det du vill åstakomma..

Edit: Eller kanske inte.. En första blick på "MPD is designed for integrating a computer into a stereo system that provides control for music playback over a local network." fick mig att tro att den skulle kunna strömma musik över ett lokalt nätverk, men så var inte fallet..

NFS funkar, men det känns lite buffligt om du bara vill strömma musik..

Louie på forumet använder sig av Ampache, och det funkar riktigt bra annars om du inte hittar någon annan lösning.
Senast redigerad av 1 DrMegahertz, redigerad totalt 21 gånger.
BildAre you shpongled? Bild
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Tackar för tipsen!

Men tyvärr är det ju just att spela filerna med amarok och dess databas som jag vill åt. Annars kan jag spela filerna från den andra datorn lokalt med laptopens version av amarok, men då får jag ju inte med all data jag byggt upp i den stationäras amarokdatabas.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Nu vet jag inte hur Amorak lagrar sin databas, men skulle det inte gå att symlänka den till den andra maskinen. Du får väl vara försiktig så att du inte kör från båda hållen samtidigt, men annars borde det fungera bra.
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Ja där sa du något! Jag har inte symlänkat så mycket i mina dagar men jag ska testa och se om det kan funka.  :)

Jo förresten, det är en sqlite-databas som default tror jag, om det gör någon skillnad.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Här kan du läsa lite om att dela SQLite-filer över nätverk: http://www.sqlite.org/faq.html#q7
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag tror detta är vad du eftersöker.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... flera.html
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"