Jag skriver sudo nautilus i terminal.
Då brukar jag kunna ändra.
När jag försöker ändra "Group acess files" till read and write får jag file system read only
Detta trots att jag är root ? för det är jag väl om jag loggar in till Nautilus via terminal?
Alltså, jag vet inte men jag kunde inte skriva till en extern hårddisk just pga. "permission" och "Osprey" gav mig de här raderna som skulle skrivas i terminalen:
Det står ju i utskriften du får att partitionen är monterad som "read only" ("ro") och då har det ingen betydelse om du är root eller vad du är, för du får/kan inte ändra något ändå.
Prova med "mount -o rw,remount /dev/sda1" och om inte det funkar, så kör som nisse2 säger en fsck på disken, efter att du avmonterat den. Montera om den och se om du får den monterad med "rw" (read/write)...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Fick detta svar
lasse@lasse-TB-4000:~$ sudo mount -o rw,remount /dev/sda1
[sudo] password for lasse:
mount: /media/lasse/24977dc6-e170-42e1-a3d5-3fb250cc8af1: cannot remount /dev/sda1 read-write, is write-protected.
Osprey eller någon, snälla beskriv exakt hur jag skall skriva nu
Den är uppenbarligen monterad som read-only av någon anledning. Detta kan ofta bero på att det är något fel i filsystemet på den. Prova att försöka att fixa detta och montera den sedan och se om det går bättre.