Då var det inte jag.

Unix och Linux hade jag aldrig rört innan 2018 även om jag reparerat o bytt ut serverhårdvara, så pilla jag aldrig på operativsystemen, det fick de andra nördarna göra.

Olika nördar för olika moment i tomteverkstan. *hahaha*
Men en del Windows för arbetsstationer och persondatorer blev det väl en hel del utav under många år. Men hårdvara och nätverk-infrastruktur har väl varit min specialitet som röd tråd genom alla år.. det är nog därför jag samlar på Retro datorer som arbetsskada och har som min kära Ubuntu kompis uttrycker sig, overkill nätverk för hemmabruk.

*hahaha*
Senaste 8åren har jag bara gjort några få små konsult-jobb, som jag kan räkna på en hand.
Linux gick jag enbart över till för att jag hata win10's rolling idioti. och LTSC licenserna är ju sjukt dyra.. och en av mina bästa vänner
(ubuntu kompisen) har tjatat på mig om Linux 2005, 2010, 2015 men jag avvisade honom hela tiden, men tack vare honom kan man väl säga att jag kom in på linux när jag leta alternativ till win10.
Men jag börjar seriöst överväga den kostnaden då jag har lessnat på Linux Desktop på riktigt nu sista året. och jag ber till windowsgudarna att win12home/pro ska bli LTS system igen, de lyssna dock inte på mig inför 11releasen. Även om jag går tillbaka till windows så kommer jag fortsätta med Linux, fast mer på server-nätverk-nivå, då jag känner att det är framtiden.
Så låter jag pessimistisk om Linux
Desktop så är det bara jag som fått nog av att Desktop börjar bli instabilt efter 150dagars upptid och där med fungerar dåligt för mig på mina arbetsdatorer, jag bara MÅSTE ha fungerande 24/7 och jag vill ha grafiska användargränssnitt då det är år 2023 och inte 1993. så att skippa DE och bara köra en windows manager för att få det mer stabilt finns inte på min personliga världskarta.. Även om linux blir stabilt om man går den vägen.
Så jag har väl stött mig med en del Linux Desktop entusiaster när jag kallat
Desktop för hobby OS och liknande.
Men Linux gillar jag i sig och det är framtiden inom IT. Windows servrar ser man ju bara i mindre företag nuförtiden. och de har varit på utdöende nu sista 10åren. Dock tror jag att on-site servrar kommer komma igen med hybrid-molntjänst lösningar för att undvika downtime inom företagen vid IT-attacker eller andra IT störningar, nu när folk börjar inse att IT är sårbart på riktigt och inte bara på film.
Sorry för att jag gick offtopic igen.. Men det är svårt att hålla mig ifrån intressanta ämnen.