Min dator startar inte
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Min dator startar inte
Kan det vara något med Ubuntu och EFI?
När jag försöker "Launch EFI Shell from filesystem device" så svarar BIOS "VARNING Not Found"
När jag försöker "Launch EFI Shell from filesystem device" så svarar BIOS "VARNING Not Found"
Den Efi partitionen var lite liten.
Jag kör Legacy install fortfarande, då det är överlägset(min åsikt) vid multiboot system och om man swappar ut disken lite då och då för att köra olika system eller om Bios blir Default återställt o rensat.
Men 512MiB skulle jag nog lägga boot/efi på och för overkill marginal 1024MiB (bäst att skriva MiB istället för MB så det inte blir en offtoppic diskussion.)
Jag är fortfarande MB=1024 skadad av windows. och efter 5år på linux har jag fortfarande inte konverterat tankarna. *hahaha*
Om disken är tom, låt installationsprogrammet partitionera disken åt dig, jag har hört att Ubuntu's och Mint installationsprogram gör det väldigt smidigt.
Råd om att partitionera en disk är lika många åsikter som det finns Linux distributioner.
Om jag utgår från mig.. då alla har olika åsikter om partitionering och hur vi använder våra datorer.
Men om jag har en laptop med en 256GB disk så 2GB boot/efi, sedan system (root+home i samma) 148GB.. swap RAMx2 säg 8+8=16GB(då jag använder viloläge "save ram to disk") och en för Timeshift 90GB om det är en disk i datorn.. om datorn har flera diskar lägger jag timeshift partitionen på en annan hårddisk och låter 238GB gå till root+home)
Anledningen att >jag< gör så här är att kernel uppdateringar kan gärna få boot att växa om man inte rensar dem och jag är latare än latast och aldrig gör det. Sedan valet om root och home i samma partition är att om jag börjar installera massor program så root växer och börjar bli full, så kan jag flytta min personliga data från home till extern disk osv och frigöra plats för root, utan att behöva börja ändra partitions-storlekar. Detta lathetsfaktor oxå.
Vid Legacy (MBR) så gör jag ingen boot partition utan jag låter boot root och home dela partition. då behöver jag aldrig fundera på om boot växer ur partitionen eller root.
Så på min stationära arbetsdator jag sitter vid just nu har jag 2Tb HDD-disk där boot root home delar på 1.2TB och 800GB är Timeshift.. Sedan har jag en separat 128GB SSD till Swap delad på 2x64GB(32GBram) så jag kan skriva sönder halva disken i taget.
eller om jag behöver SSD hastigheten tillfälligt för filbearbetning så kan jag låna andra halvan av disken
Och för alla som nu tänker..... men ehh va?... Varför en HDD år2023
1 hdd tål fortfarande fler skrivningar, även om moderna SSD klarar många fler nu än för 10år sedan.
2 Det är lättare att göra en datarecovery på en HDD än en SSD om den pajar och sista backuppen inte hade de sista nya filerna man bara måste ha.
PS.
Jag såg nu när jag skulle klicka på Skicka att du hade skrivit.
Men jag måste bara hämta mer Kaffe så ska jag läsa ditt sista. DS.
Jag kör Legacy install fortfarande, då det är överlägset(min åsikt) vid multiboot system och om man swappar ut disken lite då och då för att köra olika system eller om Bios blir Default återställt o rensat.

Men 512MiB skulle jag nog lägga boot/efi på och för overkill marginal 1024MiB (bäst att skriva MiB istället för MB så det inte blir en offtoppic diskussion.)

Jag är fortfarande MB=1024 skadad av windows. och efter 5år på linux har jag fortfarande inte konverterat tankarna. *hahaha*

Om disken är tom, låt installationsprogrammet partitionera disken åt dig, jag har hört att Ubuntu's och Mint installationsprogram gör det väldigt smidigt.
Råd om att partitionera en disk är lika många åsikter som det finns Linux distributioner.

Om jag utgår från mig.. då alla har olika åsikter om partitionering och hur vi använder våra datorer.
Men om jag har en laptop med en 256GB disk så 2GB boot/efi, sedan system (root+home i samma) 148GB.. swap RAMx2 säg 8+8=16GB(då jag använder viloläge "save ram to disk") och en för Timeshift 90GB om det är en disk i datorn.. om datorn har flera diskar lägger jag timeshift partitionen på en annan hårddisk och låter 238GB gå till root+home)
Anledningen att >jag< gör så här är att kernel uppdateringar kan gärna få boot att växa om man inte rensar dem och jag är latare än latast och aldrig gör det. Sedan valet om root och home i samma partition är att om jag börjar installera massor program så root växer och börjar bli full, så kan jag flytta min personliga data från home till extern disk osv och frigöra plats för root, utan att behöva börja ändra partitions-storlekar. Detta lathetsfaktor oxå.

Vid Legacy (MBR) så gör jag ingen boot partition utan jag låter boot root och home dela partition. då behöver jag aldrig fundera på om boot växer ur partitionen eller root.
Så på min stationära arbetsdator jag sitter vid just nu har jag 2Tb HDD-disk där boot root home delar på 1.2TB och 800GB är Timeshift.. Sedan har jag en separat 128GB SSD till Swap delad på 2x64GB(32GBram) så jag kan skriva sönder halva disken i taget.

Och för alla som nu tänker..... men ehh va?... Varför en HDD år2023

1 hdd tål fortfarande fler skrivningar, även om moderna SSD klarar många fler nu än för 10år sedan.
2 Det är lättare att göra en datarecovery på en HDD än en SSD om den pajar och sista backuppen inte hade de sista nya filerna man bara måste ha.
PS.
Jag såg nu när jag skulle klicka på Skicka att du hade skrivit.
Men jag måste bara hämta mer Kaffe så ska jag läsa ditt sista. DS.

-
lite bilder från skärmen
- Bilagor
-
- fsck försök.jpg (125.54 KiB) Visad 1629 gånger
-
- BIOS start 2.jpg (126.8 KiB) Visad 1629 gånger
-
- BIOS start 1.jpg (121.82 KiB) Visad 1629 gånger
-
Nu har jag Ubuntu från DVD igång på den trasiga datorn,
Jag kan se systemdisken i Filer och bläddra mig ner till /var/log och tittat i en fil bootstrap.log. Halva filen innehåller något från 22-04-19 och halva är utan datum vad det verkar.
Egentligen ville jag titta i boot.log men har inte rättigheter. försökte komma åt den genom kommandofönstret , men /dev/sda4 är inget dirctory. /dev/sda4 heter den i Filer.
Nu lyckades jag öppna boot.log. vad skall jag tita efter i den?
Jag kan se systemdisken i Filer och bläddra mig ner till /var/log och tittat i en fil bootstrap.log. Halva filen innehåller något från 22-04-19 och halva är utan datum vad det verkar.
Egentligen ville jag titta i boot.log men har inte rättigheter. försökte komma åt den genom kommandofönstret , men /dev/sda4 är inget dirctory. /dev/sda4 heter den i Filer.
Nu lyckades jag öppna boot.log. vad skall jag tita efter i den?
-
Hoppas nagon kan tolka den.
-
bla står det "Grub failed boot detection"
-
Jag har kopierat boot.log till ett home directory. Jag har den markerad, men vid sista ladda upp sa forsvinner den. Varfor?
-
Har kopierat in texten i en libreoffice fil.
Det gick battre
Det gick battre
- Bilagor
-
boot.log.odt
- (58.22 KiB) Nerladdad 60 gånger
-
loggen indikerar ju någon systemkrasch. Det skall tydligen lagras i /var/crach men den foldern var tom
-
En log till
hoppas n[gon kan tolka den
- Bilagor
-
syslog.odt
- (280.67 KiB) Nerladdad 55 gånger
-
En till.
Ber'tta g'rna vilka som 'r intrssanta.
Ber'tta g'rna vilka som 'r intrssanta.
- Bilagor
-
dmesg.odt
- (80.23 KiB) Nerladdad 52 gånger
- Osprey
- Kontakt:
Lite tvärtom hur jag gör...Marie SWE skrev:Råd om att partitionera en disk är lika många åsikter som det finns Linux distributioner.![]()

Min boot/efi är bara 100MiB, men det är för att Windows ligger fortfarande kvar på disken, trots att det inte går och starta och jag inte använt det sedan jag installerade Linux...

Men nåväl det är alltså min monteringspunkt som är /boot/efi så linuxkärnorna hamnar aldrig där och Windows lär knappast försöka uppgradera sig så länge jag aldrig startar den. Mitt /boot/efi är alltså rätt statiskt...
Däremot har jag root ("/") och home i olika partitioner. Detta på grund av att allt blir så mycket lättare då (lat jag också)

För att göra installationen av Linux lättare, har jag färdiga script som installerar och konfigurerar allting, precis som jag vill ha det. En trevlig sak är ju att på så sätt har jag inget behov alls av Timeshift (eller utrymmet det tar), eftersom jag lätt kan installera om hela systemet.
En annan fördel är att jag kan köra olika distributioner med samma /home. För tillfället har jag, förutom Ubuntu/Mint, även OpenSUSE, CentOS och Fedora. Jo, jag vet att det sägs att det kan bli problem med t.ex ~/.config och ~/.local när man kör olika distributioner mot samma /home, men jag har aldrig haft några problem med det...

Min swap är på 16 GiB, även om jag inte behöver det eftersom jag kör en desktop, som aldrig gör någon hibernate (suspend använder inte swappen).
Windows är jag inte så speciellt skadad av, även om jag använt det lite då och då, ända sedan Windows 2. Men 1024 är definitivt mycket mer logiskt på datorer än 1000, titta bara på det binärt eller hexadecimalt. Min bakgrund (förutom Linux), är Un*x och OpenVMS och där har MB betytt 1024 (2 block). Det vill säga MB=MiB, förutom om man tillverkar diskar...

Fast nuförtiden är det oftast skillnad på MiB och MB och ett block är väl ofta 2048...
Inte vad jag kan se. Det enda jag ser är att den startar en process eller tjänst som ska logga och spara en krash, om den inträffar. Givetvis är /var/crash tom än så länge, eftersom krashen inte inträffat...werf skrev:loggen indikerar ju någon systemkrasch. Det skall tydligen lagras i /var/crach men den foldern var tom
Det enda jag hittade där nu var lite om ACPI och bl.a:werf skrev:En log till
Om jag söker på det på nätet, så hittar jag:Feb 8 16:34:21 mats-Ubuntu-2023 kernel: [ 1.310520] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_SB.PCI0.SAT0.SPT0._GTF.DSSP], AE_NOT_FOUND (20210730/psargs-330)
Något problem med "power management" bör du ju inte ha om det är en desktop...These messages indicate that there are BIOS errors related to power management control and PCI root bridge enumeration data due to an improper ACPI table. While these should not cause problems with regular system operation, they could cause issues with power management functions. Please contact your system vendor and ask for an updated BIOS. See this page for more info.
Så det verkar som felet inte ligger här...
Såg några skärmbilder som du lagt in här och som jag tror kommer från Hiren's. Dels är Hiren's ganska mycket anpassad för Windows och dessutom så såg det senaste gången jag tittade, ut som att senaste uppdateringen av den var 2015...
Felutskriften du får från e2fsck beror helt enkelt på att filsystemet (/dev/sda4) är monterat. När man startar i "recovery mode" och går ut till en "root prompt", så brukar den montera om root-disken i "rw", helt enkelt för att det är nödvändigt. Men varför i herrans namn monterar den allt annat i /etc/fstab...??
Hur gjorde du för att hamna i det läget där den säger att den ska montera allt där..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jag hade skrivit ett litet halvlångt inlägg(jag har det kvar i andra fliken)
Jag blev lite förbryllad hur den försökte montera efi på både SSD'n och HDD'n
ena var klockrent Windows ID och andra Linux
Är det dualboot på datorn med både win10-Ubuntu?
Jag blev lite förbryllad hur den försökte montera efi på både SSD'n och HDD'n
ena var klockrent Windows ID och andra Linux
Är det dualboot på datorn med både win10-Ubuntu?
Japp, det var därför jag skrev att råden är lika många som antalet distrosar.Osprey skrev:Lite tvärtom hur jag gör...Marie SWE skrev:Råd om att partitionera en disk är lika många åsikter som det finns Linux distributioner.![]()
![]()
Min boot/efi är bara 100MiB, men det är för att Windows ligger fortfarande kvar på disken, trots att det inte går och starta och jag inte använt det sedan jag installerade Linux...![]()
Men nåväl det är alltså min monteringspunkt som är /boot/efi så linuxkärnorna hamnar aldrig där och Windows lär knappast försöka uppgradera sig så länge jag aldrig startar den. Mitt /boot/efi är alltså rätt statiskt...
Däremot har jag root ("/") och home i olika partitioner. Detta på grund av att allt blir så mycket lättare då (lat jag också)Det blir lättare genom att då kan jag installera om Linux hur mycket jag vill, utan att mina saker i /home påverkas...
För att göra installationen av Linux lättare, har jag färdiga script som installerar och konfigurerar allting, precis som jag vill ha det. En trevlig sak är ju att på så sätt har jag inget behov alls av Timeshift (eller utrymmet det tar), eftersom jag lätt kan installera om hela systemet.
En annan fördel är att jag kan köra olika distributioner med samma /home. För tillfället har jag, förutom Ubuntu/Mint, även OpenSUSE, CentOS och Fedora. Jo, jag vet att det sägs att det kan bli problem med t.ex ~/.config och ~/.local när man kör olika distributioner mot samma /home, men jag har aldrig haft några problem med det...![]()
Min swap är på 16 GiB, även om jag inte behöver det eftersom jag kör en desktop, som aldrig gör någon hibernate (suspend använder inte swappen).
Windows är jag inte så speciellt skadad av, även om jag använt det lite då och då, ända sedan Windows 2. Men 1024 är definitivt mycket mer logiskt på datorer än 1000, titta bara på det binärt eller hexadecimalt. Min bakgrund (förutom Linux), är Un*x och OpenVMS och där har MB betytt 1024 (2 block). Det vill säga MB=MiB, förutom om man tillverkar diskar...![]()
Fast nuförtiden är det oftast skillnad på MiB och MB och ett block är väl ofta 2048...

Jag kör rena Legacy installationer och dual eller trippel boot. alla system på separata HDD och jag använder Bios Boot-meny istället för Grub multi boot meny.
På så vis kan jag snabbt göra en hotswap på en disk utan att UEFI har åsikter nästa gång jag bootar om.
Windows2 Jag börja med MS-dos och gick därifrån till Win3.1 och månad senare 3.11.. Jag lyckades aldrig få tag på win2... Så nu är jag lite avis att du hade win2.

Okay.. jag har aldrig testat olika distros på samma Home och ännu mindre ens tänkt tanken på att korsa olika grund distrosar som Debian och Rhel på samma home.
Kör du banracing utan säkerhetsbälte oxå, då du är så vågad?

hibernate är ett måste i min värld.. Jag använder det varje dag, då jag har för mycket öppet för att öppna om varje gång och med dagens elpriser känns det inte motiverat att köra datorerna 24/7 Till o med servern har jag stängt ner o startar vid behov..
Du kan mer om Efi än mig, Det var 8år sedan jag gjorde en efi installation sist.
Men att återinstallera Efi grub är väl samma som Legacy, bara att man måste inkludera boot/efi partitionen oxå?
-
Hur gjorde du för att hamna i det läget där den säger att den ska montera allt där..??
Hur hamnade jag där. Jag lyckades via goda råd med esc komma in i Grub och vidare till "failsafe"? Ubuntu men det blev någon felsökningsmeny se bifogad bild. Jag försökte flera olika varianter men ingen ledde framåt vad jag kunde förstå.
Jag börjar mer och mer luta åt att min SSD är kaputt, men skulle gärna vilja veta det definitivt. Så jag inte köper en ny SSD och systemet fortfarande inte går igång.
Hur hamnade jag där. Jag lyckades via goda råd med esc komma in i Grub och vidare till "failsafe"? Ubuntu men det blev någon felsökningsmeny se bifogad bild. Jag försökte flera olika varianter men ingen ledde framåt vad jag kunde förstå.
Jag börjar mer och mer luta åt att min SSD är kaputt, men skulle gärna vilja veta det definitivt. Så jag inte köper en ny SSD och systemet fortfarande inte går igång.
- Bilagor
-
- dpkg reparera trasiga paket 1.jpg (112.2 KiB) Visad 1593 gånger
Hirens bootCD har 3-4olika disk test verktyg du kan prova att köra. Med bara 120GB och SSD tar det inte så lång tid.werf skrev: Jag börjar mer och mer luta åt att min SSD är kaputt, men skulle gärna vilja veta det definitivt. Så jag inte köper en ny SSD och systemet fortfarande inte går igång.
Får du inga felmeddelanden på varken Smart eller sector test så testa att installera om ubuntu,
Men låt ubunu installationsprogrammet partitionera disken så man kan utesluta partitions fel.
Koppla ur den andra hårddisken under tiden du installerar om, så installationsprogrammet inte börjar leta efter andra efi partitioner så du får en cross disk installation.
- Osprey
- Kontakt:
Separata HDD för varje systeminstallation är himla bra, men en hotswap kan man väl inte göra ändå? Det blir väl en "coldswap" (heter det så?), där man alltså stoppar datorn, plockar bort den trasiga disken och startar upp med en annan som root. Med "hotswap" tänker jag mer på typ en "hot failover", som man kan göra i ett High Availability cluster. Där finns ju alltid (minst) ett system som speglar det som är igång och skulle det aktuella systemet få problem, så sker en hotswap och det speglande systemet tar över, utan att de som använder datorn/systemet märker något. Förutom systemansvarig och så då alltså, som givetvis får ett larm...Marie SWE skrev:Japp, det var därför jag skrev att råden är lika många som antalet distrosar.![]()
...
Att jag kört Win2 ska du inte vara avis på för det var inte direkt något man blev imponerad av. Vid den tiden hade jag redan kört en del andra grafiska system som HP-VUE och Macintosh. Win2 kändes ganska begränsat och ofullständigt och oftast körde jag nog bara MS-dos då (eller ännu hellre VAX/VMS eller HP-UX)...

Det enda man ska tänka på och försöka när man kör olika distros på samma Home, är att man helst ska använda olika grafiska gränssnitt. Detta för att om man använder samma grafiska gränssnitt så har de olika distrosarna ofta olika versioner av detta och problem kan uppstå om en nyare variant har "rotat i konfigurationsfilerna" och man sedan startar en äldre, tärtom är sällan några problem.
Banracing har jag aldrig kört, men däremot funderat lite på dragracing. Fast där har man ju ett fyrpunktsbälte och t.o.m en fallskärm...

Jag har hållit på en del med Efi, men kan ännu inte alla vindelgångar i det, legacy har jag däremot rätt bra koll på. Jag vet inte riktigt vad du menar med att "återinstallera Efi grub". Själva installationen gör man ju med "install grub-efi", men det har jag faktiskt aldrig behövt göra. Jag har bara valt Efi som alternativ när jag gjort själva systeminstallationen. Därefter ligger ju /boot/efi med i /etc/fstab. Min har formatet Fat32, men det kanske beror på att Windows fanns på burken från början. Vet inte om /boot/efi får något annat format om man installerar systemet på en tom disk, men det tycker jag att det borde få, eftersom Grub lätt kan läsa bättre filsystem...

Det krångligaste med Efi (om man kör dualboot) tycker jag är att Windows är inne och skruvar och ändrar så mycket i det som ska vara gemensamt för alla system (/boot/efi). Betydligt enklare och stabilare med Legacy då. Jag håller just nu på och "hackar ihop" script som via efibootmgr, ska förenkla det här...

HDD är förresten fortfarande ett väldigt bra alternativ, med väldigt bra kapacitet och fullt tillräckliga prestanda, jag har all data och backuper på HDD. Det enda jag har på SSD är systemen (inklusive /home) och swap (samma swap för alla Linux-distar). För systemen märker jag ju en klar förbättring (snabbare) med SSD, men för /home kan det nog egentligen lika gärna kvitta och för data/backup skulle SSD inte göra någon som helst nytta...
Den felsökningsmenyn är standard och funkar väl sådär nästan bra...werf skrev:Hur hamnade jag där. Jag lyckades via goda råd med esc komma in i Grub och vidare till "failsafe"? Ubuntu men det blev någon felsökningsmeny se bifogad bild. Jag försökte flera olika varianter men ingen ledde framåt vad jag kunde förstå.

Du har ju redan kört fsck (e2fsck) så det behöver du ju inte göra om. Det enda jag kan komma på som du kan göra är att gå ut i root-prompten och t.ex köra "startx". Då ser du om den har några problem när den ska starta upp allt det grafiska...
Jag har lite problem med en SSD, men det är inte själva minnet som krånglar, utan kontakten mellan minnet och kortet. Jag har ett NVMe-minne som sitter i en adapter som konverterar M.2 till PCIe och där blir det ibland någon form av strul med kontakten tror jag. Ibland hittar datorn inte riktigt det minnet och det jag får göra då, är att stänga av och skruva isär burken, plocka ut M.2/PCIe -adaptern och plocka ut minnet ur den. Sedan sätter jag bara tillbaka allting och allt funkar som det ska...werf skrev:Jag börjar mer och mer luta åt att min SSD är kaputt, men skulle gärna vilja veta det definitivt. Så jag inte köper en ny SSD och systemet fortfarande inte går igång.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Japp jag gör hotswap med systemet igång på diskar om jag är i sådan sits att jag har för mycket öppet för att göra en omstart och jag måste ha extra utrymme eller jag måste ha in en annan disk.. väldigt sällsynt, det hände en gång förra året tror jag..Osprey skrev:Separata HDD för varje systeminstallation är himla bra, men en hotswap kan man väl inte göra ändå? Det blir väl en "coldswap" (heter det så?), där man alltså stoppar datorn, plockar bort den trasiga disken och startar upp med en annan som root. Med "hotswap" tänker jag mer på typ en "hot failover", som man kan göra i ett High Availability cluster. Där finns ju alltid (minst) ett system som speglar det som är igång och skulle det aktuella systemet få problem, så sker en hotswap och det speglande systemet tar över, utan att de som använder datorn/systemet märker något. Förutom systemansvarig och så då alltså, som givetvis får ett larm...
Att jag kört Win2 ska du inte vara avis på för det var inte direkt något man blev imponerad av. Vid den tiden hade jag redan kört en del andra grafiska system som HP-VUE och Macintosh. Win2 kändes ganska begränsat och ofullständigt och oftast körde jag nog bara MS-dos då (eller ännu hellre VAX/VMS eller HP-UX)...
Det enda man ska tänka på och försöka när man kör olika distros på samma Home, är att man helst ska använda olika grafiska gränssnitt. Detta för att om man använder samma grafiska gränssnitt så har de olika distrosarna ofta olika versioner av detta och problem kan uppstå om en nyare variant har "rotat i konfigurationsfilerna" och man sedan startar en äldre, tärtom är sällan några problem.
Banracing har jag aldrig kört, men däremot funderat lite på dragracing. Fast där har man ju ett fyrpunktsbälte och t.o.m en fallskärm...![]()
![]()
Jag har hållit på en del med Efi, men kan ännu inte alla vindelgångar i det, legacy har jag däremot rätt bra koll på. Jag vet inte riktigt vad du menar med att "återinstallera Efi grub". Själva installationen gör man ju med "install grub-efi", men det har jag faktiskt aldrig behövt göra. Jag har bara valt Efi som alternativ när jag gjort själva systeminstallationen. Därefter ligger ju /boot/efi med i /etc/fstab. Min har formatet Fat32, men det kanske beror på att Windows fanns på burken från början. Vet inte om /boot/efi får något annat format om man installerar systemet på en tom disk, men det tycker jag att det borde få, eftersom Grub lätt kan läsa bättre filsystem...![]()
Det krångligaste med Efi (om man kör dualboot) tycker jag är att Windows är inne och skruvar och ändrar så mycket i det som ska vara gemensamt för alla system (/boot/efi). Betydligt enklare och stabilare med Legacy då. Jag håller just nu på och "hackar ihop" script som via efibootmgr, ska förenkla det här...
HDD är förresten fortfarande ett väldigt bra alternativ, med väldigt bra kapacitet och fullt tillräckliga prestanda, jag har all data och backuper på HDD. Det enda jag har på SSD är systemen (inklusive /home) och swap (samma swap för alla Linux-distar). För systemen märker jag ju en klar förbättring (snabbare) med SSD, men för /home kan det nog egentligen lika gärna kvitta och för data/backup skulle SSD inte göra någon som helst nytta...
Ja asså inte den aktiva inloggade systemdisken, men de övriga diskarna i datorerna.
Mest vågade draget var nog när jag bytte min swap disk från HDD till SDD det var en hotswap då jag snabbt behövde en SSD för hastigheten och hade för mycket öppet för att göra det nedstängt.
Swapoff först, sedan avmontera disken. sedan dra ur den och in en ny disk.. Formatera klonar UUID't från gamla disken till nya disken för latast genväg. Linux korrekthet är ju att skriva om UUID i Fstab och för hibernation(jag minns inte filnamnet i skrivande stund) eller Sedan swapon igen.
Enda gången det går att göra en "halv"hotswap på systemdisken är om du kör Raid och rycker den felande disken och sätter in en ny som sedan får återuppbyggas.
OBS till er andra som läser detta. Hotswap på vanliga persondatorer är INTE att rekommendera och ni riskerar att ha sönder saker om ni gör bort er med att rycka i kablarna så ni orsakar en kortslutning eller strömspik.
Så vill ni testa detta, så gör det på hårdvara som ni inte är rädda om och inte gör något om det går sönder.
Hotswap är bara rekommenderat på Workstations och Servers med hotswap-bays
End OBS
Det var mer nostalgiskt jag mena att jag var avis på win2

Jag har laddat ner win1 och win2 som jag tänkte försöka installera på min commodore PC10-II och på min goldstar 286:a
Jag samlar på retro datorer så att säga.. ska man vara nerd så ska man gå för långt.

haha

Även om du kör med olika gränssnitt så finns ju alltid risken att en elak update går in o ändrar i configen.
Jag tror jag hoppar över att korsa olika distros i samma home, Jag är skadad av att ha system helt isolerade från varandra för att minimera problem, men även ur virus/malware synpunkt. Så jag "blockar" diskåtkomsten mellan de olika systemen. Visst det är ju bara på mjukvarunivå, så om ett virus är sofistikerat nog att öppna blockad diskåtkomst så är det ju kört... Inget är 100% säkert inom IT.
Det var det jag mena med återinstallera grub.. Installera den igen då det verka som grub inte fanns kvar i hans dator här i tråden
På mina Legagy system kör jag ju mount /dev/sdXY /mnt/ och sedan grub-install /dev/sdX om bootloadern blivit sabbad av, skit bakom tangentbordet(Japp jag har tabbat mig mer en en gång) *haha* eller om jag haft dualboot på en laptop och windows tycker att "nu ska vi sabba lite". Men på efi måste man väl montera efi partitionen oxå vid åter/reparation/installation?
Det finns ett fultrick att få win10 att ge attan i bootfilerna när det gör sina uppdateringar.. 8gånger av 10 funkar det. ändra rättigheterna på bootfilerna så system och trusted installer bara har läs/kör rättigheter. Då kan inte uppdateringen skriva över bootloadern på disken. Men i bios kan ju fortfarande win10 sabba allt. så Legacy install is king on dualboot

Jag har enbart SSD för swap på linux installationerna, då linux är så j**vla dålig på minnes swap hantering.
Bara sätta systemet i viloläge(hibernation) och att väcka det tar evigheter på en HDD när du har runt 10GB ram använt.
Min win7 dator jag har för att se på film o musik till TVn är snabbare på att gå ner i viloläge med HDD än vad mina linuxdatorer med SSD till swap.
Sedan linux och swapdeath(I/O trashing) är ju ökänt sedan 1996 tror jag det är.. För att citera Linus Torvalds.. Är det en bug, eller är det en feature. *haha*
Jag ser att werf markerat tråden som löst.
Så jag ska inte köra mer offtopic i tråden.
Men skojsigt att växla några ord.

Ha det bästis
-
Tråden är tyvärr inte löst. Hur den har blivit markerad har jag inte en aning om. Antagligen misstag.
Hur togglar man tillbaka löstflaggan?
Hur togglar man tillbaka löstflaggan?
Senast redigerad av 1 werf, redigerad totalt 12 gånger.
-
Jag kopplad ur min /home disk och lät Ubuntu bygga systemet på SSD:n. Sedan försökte jag starta om. Det gick fortfarande inte. Samma beteende.
Så jag startade DVD-Ubuntu igen.
Jag lyckades starta gparted för jag ville se hur disken såg ut och döm av min förvåning så fick jag en bild av SSD:n. se första png.
Där ser man att sda2 och sda4 har en röd markering och klickar man på den så fick man ett meddelande se png2.
Det fattas tydligen några drivrutiner. Det var samma meddelande på för bägge partitionerna.
Man kunde också göra check på valda partitioner och då fick man en fil som efter vissa problem kunde laddas upp här som Gparted-details.odt
Vilken inte säger så mycket till mig.
Så jag startade DVD-Ubuntu igen.
Jag lyckades starta gparted för jag ville se hur disken såg ut och döm av min förvåning så fick jag en bild av SSD:n. se första png.
Där ser man att sda2 och sda4 har en röd markering och klickar man på den så fick man ett meddelande se png2.
Det fattas tydligen några drivrutiner. Det var samma meddelande på för bägge partitionerna.
Man kunde också göra check på valda partitioner och då fick man en fil som efter vissa problem kunde laddas upp här som Gparted-details.odt
Vilken inte säger så mycket till mig.
- Bilagor
-
- Screenshot from 2023-02-11 22-37-50.png (55.56 KiB) Visad 1539 gånger
-
- Screenshot from 2023-02-11 22-32-17.png (55.06 KiB) Visad 1539 gånger
-
Gparted-details.odt
- (28.83 KiB) Nerladdad 56 gånger