Kalkylator som följer med vid installationen ( har jag för mig?) av Linux mint 19 räknar fel...
Om man exempelvis skriver 3x3 och trycker enter så blir svaret 9. Det är korrekt.
Men om man slinter lite på knapparna och skriver 3x3 och sen trycker in 3 igen samtidigt som enter, då står det 3x33, men svaret blir ändå 9.
Det skulle ju kunna ställa till med problem om man inte är uppmärksam på det.
Och det är ju ett ganska allvarligt fel i dataprogrammet att det kan göra så. Den registrerar att man har skrivit 33, men räknar bara med 3.
Kalkylator i Linuxmint 19 räknar fel.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Gunnar Hjalmarsson
Re: Kalkylator i Linuxmint 19 räknar fel.
Det låter som en bugg. Har du rapporterat det till den som underhåller programmet uppströms?
-
Nej, jag vet inte riktigt hur man gör det.
Jag rapporterade några andra fel för några år sedan till något som hette github eller bugzilla, eller vad det var, men inget har gjorts än. Det var om att mappar på skrivbordet hamnade på fel ställe och till och med blir osynliga, och problem med två skärmar. Så det känns inte som att det är lönt att rapportera några fel.
Jag rapporterade några andra fel för några år sedan till något som hette github eller bugzilla, eller vad det var, men inget har gjorts än. Det var om att mappar på skrivbordet hamnade på fel ställe och till och med blir osynliga, och problem med två skärmar. Så det känns inte som att det är lönt att rapportera några fel.
- Gunnar Hjalmarsson
Ibland leder felrapporter till rättelse, ibland inte. Betänk att det är volontärer som håller det igång, och ofta räcker resurserna inte till.
En sak är dock säker: Att bara berätta om ett sådant fel här leder garanterat ingenstans.
En sak är dock säker: Att bara berätta om ett sådant fel här leder garanterat ingenstans.

-
nja.. om någon ser det som vet vad man ska göra åt det så kanske det händer något.
Men nja, även om det är volontärer som gör allting så tycker jag det är underligt att man har tid att släppa 2 nya versioner varje år, men inte tid att rätta till det fel som finns. Det hade väl varit bättre att släppa en ny version vart 5e år och lägga tiden på att få det att fungera istället..
Men hur som helst så vet jag inte ens hur man rapporterar fel, och jag vet inte vem som har gjort programmet.
Men nja, även om det är volontärer som gör allting så tycker jag det är underligt att man har tid att släppa 2 nya versioner varje år, men inte tid att rätta till det fel som finns. Det hade väl varit bättre att släppa en ny version vart 5e år och lägga tiden på att få det att fungera istället..
Men hur som helst så vet jag inte ens hur man rapporterar fel, och jag vet inte vem som har gjort programmet.
- Gunnar Hjalmarsson
Chansen för det hade varit större om du hade berättat vilken kalkylator det är.Henrik Jansson skrev:nja.. om någon ser det som vet vad man ska göra åt det så kanske det händer något.
Vem som gjort det är förmodligen enkelt att ta reda på. I GNOME Calculator t ex, som jag har tillgång till, Finns det ett "Om Kalkylator"-alternativ med en länk till webbplatsen som sedan leder hit. Om det är GNOME Calculator som används i Mint, så vet du nu, och annars kan du ta reda på det på liknande sätt.Henrik Jansson skrev:Men hur som helst så vet jag inte ens hur man rapporterar fel, och jag vet inte vem som har gjort programmet.
Vad gäller hur man rapporterar fel gäller generellt att beskriva hur programmet uppför sig och ställa det mot hur man anser att det borde uppföra sig i stället. Ungefär som du gjorde här, alltså. Utvecklarna brukar också vilja veta operativsystem, skrivbordsmiljö och programversion.