Problem med internet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Infinity

Problem med internet

Inlägg av Infinity »

Jag har haft lite problem med mitt internet i Ubuntu på senaste tiden. Nästan alla sidor tar flera minuter att ladda och några laddar inte alls (google). Vet någon vad som är felet? Internet fungerar utmärkt i XP, så om felet ligger i internetuppkopplingen så borde väl internet vara lika segt i XP?
Användarvisningsbild
Albin

Problem med internet

Inlägg av Albin »

jag hade problem igår kväll, mellan ca 00:00 och 01:00 var ubuntu-se.org helt "borta"

man jag rekomderar Fasterfox en Firefox plugin, om du vill surfa snabbare, annar kan du ju leta efter större vågor ;) (nytt bredbands avtal)

mitt [ åt andra hållet laggar :( så:
Fasterfox länk = https://addons.mozilla.org/firefox/1269/
UbuntuGuide | LinuX-Gamers | Google Linux | Google Trends
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig :)
Jag hette tidigare "sertion".
The end!
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Problem med internet

Inlägg av ozamosi »

Mellan 00 och 01 var det mitt fel :(

Fasterfox gör troligen varken från eller till - byt istället DNS-server om du kan (System -> Administration -> Nätverk -> DNS -> DNS-servrar). Om du har en router hemma, och har den som dns (vanligen 192.168.0/1.1) bör du byta den mot en DNS-server din internetleverantör ger dig - av någon anledning har jag upplevt/hört om samma problem som du med många sånna där hemmroutrar.

Om du använder DHCP kommer det dock inte fungera särskillt länge - dhcp-servern kommer att uppdatera uppgifterna. För att det ska fungera ända tills du stänger av datorn (i testsyfte), öppna en terminal och skriv sudo killall dhclient3. Om det löser problemet, kom tillbaka så ska jag hjälpa dig göra det permanent.
Infinity

Problem med internet

Inlägg av Infinity »

Vi har inte statiskt ip, så därför kan vi inte byta till en DNS-server som vår internetleverantör ger. Det var iallafall vad min fader sa. xD

Vet inte riktigt då jag inte är en höjdare inom bredbandsområdet.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Problem med internet

Inlägg av ozamosi »

Du kan byta DNS-server hur mycket du vill - jag har inte heller statiskt ip :)

Om din internetleverantör (likt min) inte berättar vad du har för DNS-servrar kan du testa med de jag använder (som jag hittade från min internetleverantör i routern :) ) som är 80.252.160.162
Infinity

Problem med internet

Inlägg av Infinity »

Det löste sig nu, använde 195.67.199.31 som jag hittade i routern. Får se om det fortsätter fungera, annars återkommer jag.

Nu gäller det bara att installera Wine så jag kan använda linux mer och windows mindre. ^^,

Tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"