Efter installation hamnar inte ikonerna i "visa program"

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Peugeot

Efter installation hamnar inte ikonerna i "visa program"

Inlägg av Peugeot »

var hittar jag programmen?
Har installerat opera och wine och ingen av dom finns ibland program iconerna..
Användarvisningsbild
eson57

Re: Efter installation hamnar inte ikonerna i "visa program"

Inlägg av eson57 »

Prova...

Kod: Markera allt

whereis <paketnamn>
...så bör du hitta binären.
Alltid på kanelen!
Peugeot

Inlägg av Peugeot »

Jo jag hittade den och tog kopia på den och klistrade in på skrivbordet.
Där kunde jag välja "kör som ett program" och den startade.
men går det inte att göra en "riktig" genväg?
jo du kanske har förstått att jag äe newbee... ;)
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Nybörjare har vi alla varit men trots att jag inte längre ser mig som nybörjare har jag svårt att förstå varför du inte ser dina program i programstartaren. Det var dock ett tag sedan jag kikade på Ubuntu och dess olika skrivbordsmiljöer så jag är inte rätt person att ge detaljerade instruktioner om detta.
Hur som helst, så behöver du en .desktop-fil på rätt plats för att se programmen i programstartaren eller på skrivbordet.
Här är några länkar...

https://websetnet.net/sv/how-to-add-app ... u-desktop/
https://blog.desdelinux.net/sv/como-cre ... de-ubuntu/
https://itsfoss.com/ubuntu-desktop-shortcut/
https://www.cyberciti.biz/howto/how-to- ... p-entries/

Program för att skapa .desktop-filer.
https://ubunlog.com/sv/arronax-herramie ... s-desktop/
https://github.com/alexkdeveloper/desktop-files-creator
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av anth »

Peugeot skrev:var hittar jag programmen?
Har installerat opera och wine och ingen av dom finns ibland program iconerna..
När man klickar på "Show applications", rutnätet / de 9 vita punkterna, längst ner till vänster - så visas alla programikoner i bokstavsordning.

Nyinstallerade program hamnar dock alltid sist på sista sidan.
Och de ligger sist tills man startar om Ubuntu (eller iallafall loggar ut och in igen) - då de hamnar i bokstavsordning.

Edit: mindre terminalprogram, som Neofetch, har inga programikoner eftersom de är tänkta att köras i terminalen.
Peugeot

Inlägg av Peugeot »

När man klickar på "Show applications", rutnätet / de 9 vita punkterna, längst ner till vänster - så visas alla programikoner i bokstavsordning.
Det är det dom inte gör..
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Peugeot skrev:
Du ger för lite info för att jag ska förstå vad som händer.

1. Visas inga ikoner, eller är det bara de nyinstallerade programmen som inte visas?
2, Syns inte ikonerna för de nyinstallerade programmen ens efter omstart?
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Peugeot skrev:Jo jag hittade den och tog kopia på den och klistrade in på skrivbordet.
Där kunde jag välja "kör som ett program" och den startade.
men går det inte att göra en "riktig" genväg?
jo du kanske har förstått att jag äe newbee... ;)
Linux/Ubuntu/GNOME fungerar annorlunda än Windows och man måste spendera lite tid åt att lära om sig och förstå hur hur Ubuntu skiljer sig från Windows.

GNOME är skapat för att man ska arbeta så effektivt som möjligt och det är mycket effektivare att använda tangentbordet än musen.
Tyvärr kan det vara jobbigt för en nybörjare att komma ihåg dussintals kortkommandon på på tangentbordet.

Windowsanvändare är vana vid att ha allt de använder på skrivbordet.
I GNOME är det inte tänkt att man ska använda skrivbordet alls - det ska vara helt tomt. Istället ska man arbeta i program som täcker hela skärmen - ser man skrivbordet betyder det att man inte arbetar, vilket är fel. :)
Jag föreslår att du iallafall försöker lära dig hur GNOME fungerar - för det ÄR mycket snabbare än Windows när man väl lärt sig det. Det går att göra om Ubuntu så det ser ut som Windows, men det är inte Windows och försöker man arbeta som man gjort i Windows kommer det bara kännas bakvänt och som man går mot strömmen.

Linux motsvarighet till Windows shortcuts/genvägar heter soft links eller symbolic links - men de är inte exakt samma sak och antagligen inte vad du vill ha.

För att komma åt program är det tänkt att man ska klicka på "Show applications" längst ner till vänster på skärmen, eller ännu bättre: trycka snabbt 2 gånger på Windows-tangenten på tangentbordet (Windows-tangenten kallas "Super" i Linux).
De flesta datoranvändare (oavsett om de använder Windows/Mac/Linux) använder 5 eller färre program mer än 80 % av tiden - se till att de program som du använder mest finns klistrade som favoriter på dockan längs högerkanten på skärmen, eller ännu bättre: skapa kortkommandon på tangentbordet för att starta de programmen.

Är det inte program, utan filer man har på skrivbordet, föreslår jag att man lägger dem i sin hemkatalog och öppnar filhanteraren istället.

Det du kallar "genvägar" i Ubuntu är inte genvägar, utan små textfiler med ändelsen .desktop. Dessa textfiler finns i katalogen /usr/share/applications/ och innehåller info om respektive program. De textfilerna innhåller också info om vilken ikon som ska användas för programmet.
Ikonerna finns i katalogen /usr/share/icons/, men jag rekommenderar å det starkaste att du lär dig hur man installerear themes och icons i Ubuntu/GNOME innan du gör några ändringar där (du ska inte ändra där alls).

eson57 hade flera bra länkar till hur man skapar "genvägar".

Ge GNOME en chans, men om du tycker att Ubuntus sätt att arbeta känna bakvänt (vissa lär sig aldrig GNOME) föreslår jag att du testar någon annan skrivbordsmiljö:
Linux Mint använder skrivbordsmiljön Cinnamon och Kubuntu använder skrivbordsmiljön KDE Plasma. Bägge är mycket mer Windowslika än Ubuntu.
Peugeot

Inlägg av Peugeot »

anth skrev:
Peugeot skrev:
Du ger för lite info för att jag ska förstå vad som händer.

1. Visas inga ikoner, eller är det bara de nyinstallerade programmen som inte visas?
2, Syns inte ikonerna för de nyinstallerade programmen ens efter omstart?
Tackar för råden.Ska försöka att lära mig gnome.

1.Det visat iconer men inte de nyinstalerade,instalerade GNOME shell extensions och dom visas inte.
2.Nej inte ens efter omstart
Peugeot

Inlägg av Peugeot »

Provade att avinstallera VLC Filmspelaren som har icon.
Efter omstart installerade jag den igen.Då visas ingen ikon.
Det måste ju ha hänt nåt.en ominstallation ligger nära till hands.
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Jag antar att du installerat programmen via Ubuntu Software (den orangea väskan med ett A på)?

Ubuntu Software kan installera vanliga deb-paket (som man även kan installera med apt i terminalen, eller med det grafiska programmet synaptic) och snap.

Jag provade att installera opera, vlc, wine på min testmaskin (Ubuntu 21.10).
Wine installerades som deb-paket, men opera och vlc installerades som snaps.

Wine fick ingen ikon (och jag tror inte att det brukar få det). Jag är lite osäker på hur Wine fungerar om man installerar det som ett Ubuntu-paket, eftersom jag alltid installerat det direkt från https://www.winehq.org/ för att få senaste versionen.
Man får nog skapa en desktopfil-för hand för att få en ikon där.

Opera och vlc fick dock ikoner hos mig, vilket får mig att tro att det är något fel med snap i din dator.
Tyvärr är jag dålig på snaps (så någon annan får hjälpa till)

Prova att installera programmet htop, det är ett terminalprogram som fungerar ungefär som Windows Task Manager (det är värt att lära sig).
Se om du får en ikon för htop, då är det snap som spökar.

Prova att öppna filhanteraren (ser ut som en grå arkivlåda).
Normalt hamnar du i din hemkatalog med underkataloger som Downloads, Documents, Pictures,...
Längst ner i vänstermenyn i filhanteraren står det "Other locations", klicka där och sedan på "Ubuntu".
Du har nu hamnat på roten i linux/ubuntus filsystem.
Roten skrivs / och motsvarar ungefär roten på hårddisken i Windows: C:\
Du borde se kataloger som bin, boot, dev, etc, ...
För att visa att sökvägen är från roten brukar man börja med /
För att visa att något är en katalog och inte en fil brukar man sluta med /
Så katalogen etc kan man skriva /etc/
Räkna inte med alla följer den standarden, det är lika vanligt att folk skriver etc som /etc/, eller t.o.m. /etc :)

Kuriosa: vissa kataloger, som bin, har en liten pil efter sig.
Det är för att visa att de är symlinks, ungefär samma sak som genvägar i Windows.
Så /bin/ är i själva verket /usr/bin/

Desktop-filerna ligger under:
/usr/share/applications/
Om du t.ex. högerklickar på libreoffice-writer.desktop och väljer "Open with text-editor" ser du att det är en ren text-fil som inte är så komplicerad att läsa.
Det som är jobbigt är att de inkluderat alla språk i filen, men där är det bara att skrolla förbi tills man kommer till [sv] för svenska.

Tyvärr ligger inte snap-filerna där, utan de ligger under:
/var/lib/snapd/desktop/applications/
Här ska du hitta filerna opera_opera.desktop och vlc_vlc.desktop
Och det är dessa filer som inte fungerar som de ska för dig.
Tyvärr kan man inte redigera snap-desktop-filerna för de kommer bara at skrivas över nästa gång du uppdaterar Ubuntu (men du kan ändra .desktop-filerna under /usr... utan att de skriv över)
Men det går utmärkt att öppna och läsa desktop-filerna.

Har du desktop-filerna för opera och vlc?

Lite länkar om hur desktopfilerna för snap fungerar:
https://askubuntu.com/questions/1278025 ... p-programs
https://forum.snapcraft.io/t/overriding ... snaps/6599
Golfen

Inlägg av Golfen »

ja det jag Peugeot,blev tvungen att byta användar namn...
Jag löste det genom att instalera om Ubuntu så nu funkar allt.
Men det måste ha hänt nåt på slutet där
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"