Har man Windows och vill köra Linux är det inga problem.
Man skapar en bootbar USB och installerar.
De flesta kommer börja att installera Linux på någon gammal dator för att testa, medan de fortsätter använda Windows på sin vanliga dator.
Efter man skapat en Linux-USB går den inte att använda i Windows.
Det är inga problem då man kan formatera om den till FAT32 med t.ex. gparted i Linux så den går att använda i Windows igen.
I fredags råkade jag ut för en sak på jobbet.
Jag hade 3 st USB-minnen som av någon anledning var formaterade med olika konstiga linux-distros.
Jag hade Linux installerat på en skräpdator som ingen använde.
I fredags gick skräpdatorn sönder - inte förvånande då den var tio år gammal.
Det var bara att slänga burken och sedan hämta en ny skräpdator från förrådet (jag har sparat några stycken sen vi bytte datorer på jobbet).
Nu ville jag installera Linux på den nya skräpdatorn.
Men jag ville inte använda någon av de linux-distros som fanns på de tre USB-minnena jag hade.
Problemet var att nu hade jag bara tillgång till Windows och Linux-USB:er går inte att köra i Windows.
Det hela slutade med att jag tog hem USB-minnena och formaterade om dem hemma.
Men hur gör vanliga människor som inte har tillgång till extra maskiner som jag?
Slänger de sina USB:er efter de har installerat Linux på dem?
Linux-USB tillbaks till Win?
- Osprey
- Kontakt:
Re: Linux-USB tillbaks till Win?
Inget illa menat, men jag förstår inte riktigt hur du menar...
Windows förstår inte (vill inte förstå) något av Linux (och Un*x) egna filsystem. Men Windows förstår ISO9660 (CD-filsystem) och Windows kan formatera om vilket av dem som helst till FAT32, NTFS eller EXTFS vad jag vet. Men javisst, allt som ligger där försvinner...
Att installera Linux på burken är inga som helst problem. Du kan dels trycka på F12 (för det mesta) och välja att starta upp från en pinne med Linux istället. Eller också om det är rena linux-distos (typ "iso" eller "img") som ligger på dem så kan du göra det genom att bara ändra bootordningen (eller använda F12 även där).
(Hmmm... det bör du förresten kunna fixa utan problem från en GParted-CD eller -USB från datorn själv om det är så....)
Vad menar du med en "Linux-USB"..?anth skrev:Efter man skapat en Linux-USB går den inte att använda i Windows.
Windows förstår inte (vill inte förstå) något av Linux (och Un*x) egna filsystem. Men Windows förstår ISO9660 (CD-filsystem) och Windows kan formatera om vilket av dem som helst till FAT32, NTFS eller EXTFS vad jag vet. Men javisst, allt som ligger där försvinner...
Nu förstår jag inte alls... Ska du köra Windows med någon virtuell Linux i det, eller ska du installera Linux istället..??anth skrev:Men jag ville inte använda någon av de linux-distros som fanns på de tre USB-minnena jag hade.
Problemet var att nu hade jag bara tillgång till Windows och Linux-USB:er går inte att köra i Windows.
Att installera Linux på burken är inga som helst problem. Du kan dels trycka på F12 (för det mesta) och välja att starta upp från en pinne med Linux istället. Eller också om det är rena linux-distos (typ "iso" eller "img") som ligger på dem så kan du göra det genom att bara ändra bootordningen (eller använda F12 även där).
Det är ju bara att bränna ut en dist som du vill ha ifrån en annan dator till pinnen...anth skrev:Men jag ville inte använda någon av de linux-distros som fanns på de tre USB-minnena jag hade.
(Hmmm... det bör du förresten kunna fixa utan problem från en GParted-CD eller -USB från datorn själv om det är så....)

Förstår fortfarande inte hur du menar. Själva datorn är varken Linux eller Windows och kör gladeligen precis vad du pluggar i den som den förstår, t.ex ISO9660....anth skrev:Problemet var att nu hade jag bara tillgång till Windows och Linux-USB:er går inte att köra i Windows.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Ja, du har helt rätt, men jag får det inte att fungera i praktiken.Osprey skrev:Vad menar du med en "Linux-USB"..?
1. Stoppar man in ett USB-minne i Windows så startar ett program som jag kallar "vad vill du göra"-programmet, där man får välja vad man ska göra med USB:n, som: utforska, spela upp, ingenting.
2. Stoppar man in ett oformaterat USB-minne i Windows kommer istället meddelandet att enheten måste formateras innan den används i Windows.
3. Säg att jag tankat ner Ubuntu-iso:n, stoppat i ett USB-minne i storlek någonstan mellan 4GB-32GB i datorn, kört något program som BalenaEtcher eller USBimager och skapat en bootbar USB, sedan tagit ut USB:n ur datorn.
Tanken är nu att jag ska stoppa in USB:n i en avstängd dator, sätta på datorn och installera Ubuntu.
Om jag istället stoppar in Ubuntu-USB:n i en påslagen Windowsdator händer ... ingenting - inga glada meddelanden som frågar vad jag vill göra, för Windows känner inte igen USB:n längre.
Av vad jag vet finns det två olika sätt att formatera en USB i Windows:
- 1. Öppna utforskaren > Högerklicka på "Den här datorn" > Välj "Hantera" > I fönstret "Datorhantering" väljer man "Diskhantering" och där kan man formatera alla anslutna enheter.
- 2. Öppna kommandopromten och köra programmet diskpart.
Om jag försöker formatera om min Ubuntu-USB enligt någon av de metoderna så avbryts formateringen av Punkt 2 ovan.
D.v.s. när jag försöker formatera Ubuntu-USB:n så avbryts formateringen av samma fönster man får om man stoppar i en oformaterad USB i datorn som säger att jag måste formatera USB:n innan jag kan använda den - vilket avbryter min ursprungliga formatering.
Försöker jag formatera via det nya fönstret som säger att jag måste formatera hamnar jag i en loop där samma fönster poppar upp igen och avbryter formateringen så fort jag försöker formatera.
Kort sagt: jag kan inte formatera min Ubuntu-USB tillbaks till FAT32 i Windows.
Fråga: hur formaterar man en USB med en Linux-installation i Windows så USB:n blir FAT32 igen?
Förtydligande: detta har aldrig varit något problem för mig de senaste åren för jag har alltid haft tillgång till en Linux-dator med gparted där jag kunnat formatera om USB:er till FAT32 så Windows kan läsa dem igen.
- Osprey
- Kontakt:
Förmodligen är formatet på pinnen ISO9660 och eftersom det är samma som på en CD eller DVD, så innebär det automatiskt att den är skrivskyddad.
GParted är okänsligt för detta. Eller jovisst kan GP se att den är "skrivskyddad", men om du säger att den ska formatera pinnen, så gör den det ändå. Det finns dock ett läge där GParted inte kan formatera en pinne och det är om den är monterad.
Jag tycker ju att om du stoppar in pinnen i en dator med Windows och väljer att den ska göra "ingenting" så borde pinnen inte bli monterad. Däremot finns det vad jag vet ingen motsvarighet till "umount" i Windows.
När jag har skapat bootbara pinnar i Windows, så har jag använt Rufus och det har funkat fint...
När du väl har installerat Linux på burken så kan GParted lätt formatera pinnen tillbaka till FAT32. Ett alternativ är att skapa en bootbar pinne med GParted Live på, så kan du lätt köra GParted, utan att behöva ha Linux installerat någonstans...
GParted är okänsligt för detta. Eller jovisst kan GP se att den är "skrivskyddad", men om du säger att den ska formatera pinnen, så gör den det ändå. Det finns dock ett läge där GParted inte kan formatera en pinne och det är om den är monterad.
Jag tycker ju att om du stoppar in pinnen i en dator med Windows och väljer att den ska göra "ingenting" så borde pinnen inte bli monterad. Däremot finns det vad jag vet ingen motsvarighet till "umount" i Windows.
När jag har skapat bootbara pinnar i Windows, så har jag använt Rufus och det har funkat fint...
När du väl har installerat Linux på burken så kan GParted lätt formatera pinnen tillbaka till FAT32. Ett alternativ är att skapa en bootbar pinne med GParted Live på, så kan du lätt köra GParted, utan att behöva ha Linux installerat någonstans...
Nja, i Windows betyder "göra ingenting" att Windows inte startar något program som använder USB:n, t.ex. att Windows inte startar Utforskaren.Osprey skrev: Jag tycker ju att om du stoppar in pinnen i en dator med Windows och väljer att den ska göra "ingenting" så borde pinnen inte bli monterad. Däremot finns det vad jag vet ingen motsvarighet till "umount" i Windows.
Jag använde Rufus för flera år sedan, men de slopade "linux"-stöd, så jag slutade använda dem.Osprey skrev: När jag har skapat bootbara pinnar i Windows, så har jag använt Rufus och det har funkat fint...
Jag testade Rufus igen idag.
Ja, Rufus kan formatera linux-USB:er till FAT32, ExFAT, eller NTFS - så det löser mitt problem.
Jag testade också försöka skapa en bootbar ubuntu-installation med senaste versionen av Rufus - det var lite bisarrt.
Ja, Rufus klarar fortfarande av att bränna en bootbar ubuntu-installation - men de använder FAT32, vilket betyder att Windows faktiskt kan läsa USB:n
(jag testade inte att slutföra installationen, men installationen startade som den skulle).
Vill man skapa en "riktig" linux-USB i Windows rekommenderar jag BalenaEtcher, eller Bzt USBimager.
Fördelen med dessa är att de finns i både Windows- och Linux-versioner; har man lärt sig ett av de programmen i Windows fungerar det likadant Linux.
Jag hittade även windowsprogrammet MiniTool Partition Wizard som kan partitionera/formatera linux-USB:er, som ett alternativ till Rufus.
Ytterligare en lösning är att använda Ventoy.
Då kan man kopiera in flera iso-filer till USB:n och sedan har Ventoy en GRUB-meny där man kan välja vilken iso man ska köra.
Och Windows kan läsa en Ventoy-USB, så det är bara att radera och/eller lägga till iso-filer som man vill.
Helt rätt.Osprey skrev: När du väl har installerat Linux på burken så kan GParted lätt formatera pinnen tillbaka till FAT32. Ett alternativ är att skapa en bootbar pinne med GParted Live på, så kan du lätt köra GParted, utan att behöva ha Linux installerat någonstans...
Numera kör jag mina iso:s, inklusive GParted Live, från Ventoy, så inga problem mer.

- Osprey
- Kontakt:
Ventoy är jättebra och jag har alla mina "restore kit" där, kan lägga ut ett specialkomopnerat här om du vill...
Är en iso som är bootbart på vilken dator du vill. Jag har skapat den com både 32-bitars (som numera hänger efter lite) och framförallt 64-bitars.
Grunden är GParted Live, men med väldigt många tillägg. Det är alltså en GParted ISO som jag har här på disken, men har modifierat så jag kan montera den via "arch-mount" eller via mitt eget script som använder "chroot"....
Finns intresse av en image man kan köra chroot till här... och ja det är Debian. med flexbox som man hamnar i då...
Är en iso som är bootbart på vilken dator du vill. Jag har skapat den com både 32-bitars (som numera hänger efter lite) och framförallt 64-bitars.
Grunden är GParted Live, men med väldigt många tillägg. Det är alltså en GParted ISO som jag har här på disken, men har modifierat så jag kan montera den via "arch-mount" eller via mitt eget script som använder "chroot"....
Finns intresse av en image man kan köra chroot till här... och ja det är Debian. med flexbox som man hamnar i då...

- Osprey
- Kontakt:
Finns det intresse för att jag ska lägga ut en ISO som man kan boota upp för emergency här... ok, den innehåller allting, är har precis allting som kan behövas, bygger på GParted (skapad under Mint 20.3).....
Posta i den här tråden:Osprey skrev:Finns det intresse för att jag ska lägga ut en ISO som man kan boota upp för emergency här... ok, den innehåller allting, är har precis allting som kan behövas, bygger på GParted (skapad under Mint 20.3).....
viewtopic.php?f=55&t=62209