martin77 skrev:@Osprey: Det är fiber, och efter lite googlande så har jag förstått att dosan kallas för "mediaomvandlare", den har ett jack för Telias egna router, eller någon annan (jag har kopplat in min egen). Men sen har den ytterligare 3 jack märkta LAN 1-3 och det var där jag funderade på om man kunde koppla in PS4:an, men eftersom, om det överhuvudtaget hade gått, så exponeras PS4:an direkt för nätet. Och det är där jag funderar på om PS4:an har någon inbyggd brandvägg, och hur säkerheten på den ser ut.
Men nu efter att ha läst på lite så är mediaomvandlaren just en omvandlare som jag förstår det, och kan inte göra annat än att just omvandla signaler. Så det går med andra ord inte att koppla något i den.
@Surfaren: Jo, den har ju det. Kruxet är bara att det är så dålig täckning i det rummet. Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
LAN (1-3 eller vad som helst), är ditt lokala nätverk, det du har hemma i huset eller lägenheten alltså....
PS4:an exponeras förmodligen inte direkt mot nätet utan kör på den lokal adress via NAT. På det sättet hamnar den också innanför brandvägggen...
Men...
Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
20 m sladd är inte långt... men vad menar du med "att koppla in en ethernetkabel", en 802.3 TP-wire då eller.??
Jag kör ett enkelt nätverk härhemma, man skulle nästan kunna kalla det för "fältmässigt"... inget så spännande, men det funkar.....